لوگو امرداد

کتاب نبرد زردشت با اهریمن چاپ برسم به بازار کتاب آمد

nabard1کتاب «نبرد زردشت با اهریمن»، ترجمه‌ای جدید از فرگرد نوزدهم وندیداد و مقابله متن اوستایی با ترجمه فارسی میانه و تحلیل زبانی آن، اثر مریم قشقایی، از تازه‌های نشر برسم روانه بازار کتاب شد.
در ابتدای این کتاب مقدمه و پیش‌گفتاری در معرفی و توضیح کتاب اوستا و نیز فرگرد نوزدهم است، همچنین مقدمه‌‌ای به قلم دکتر نصرالله پورجوادی در توضیح «نبرد زردشت و اهریمن» و بخش‌های مختلف این فرگرد نوشته شده است.
کتاب سپندینه‌ی ایرانیان، اوستا، از بخش‌های مختلف تشکیل شده است و در هر بخشی از آن موضوع خاصی مورد تاکید قرار گرفته است. مانند گاهان را که قدیم‌ترین بخش اوستاست و گفته‌اند سروده‌های خود زردشت است، بیشتر به آموزه‌های زردشت و ستایش اهورامزدا اختصاص دارد.
وندیداد بخش متاخر از اوستاست که به بیست‌ودو فرگرد یا باب بخش شده بیشتر به قواعد و قوانین مسایل مختلف و آداب طهارت و پاکی پرداخته است هرچند که به جز این موضوعات، مباحث دیگری همچون داستان جم و… در آن گنجانده شده است. نمونه‌ی بارز آن فرگرد نوزدهم از وندیداد است. فرگرد نوزدهم آن، که در اینجا از زبان اصلی اوستایی به پارسی دری ترجمه شده از چهل‌وهفت بند کوتاه تشکیل شده است. در این چهل‌وهفت بند سه موضوع اصلی مطرح شده است که هر سه به نحوی با هم مرتبط هستند. نخستین موضوع که خود در نُه بند اول مطرح شده درباره‌ی جنگ یا جهاد از دیدگاه مزدیسنا ست. یعنی مساله نبرد زردشت، کسی که مظهر انسان مینوی است و خود را وقف «دَینا» کرده است، در مبارزه با اهریمن و دیوان اهریمنی. موضوع دوم درباره‌ی آداب و مناسک طهارت و استغفار و به طور خلاصه اعمالی است که برای هر شخصی که می‌خواهد به راه «دَینا» رود و به شناخت «خود ایزدی» برسد واجب است. موضوع سوم درباره‌ی معاد یا فرجام‌شناسی است. یعنی سرنوشتی که انسان پس از مرگ، در قیامت، خواهد داشت. هر سه موضوع هم در نهایت با یکدیگر ارتباط دارند. در هر یک از این سه موضوع هم بازتاب موضوع دینی دیگر را می‌توان ملاحظه کرد. به‌طور مثال در همان نبرد زردشت با اهریمن مساله عام‌تر یعنی نبرد خیر و شر در جهان که توسط سپنته‌مینو و انگره‌مینو مورد اشاره قرار گرفته است. در حقیقت این خاصیت یک کتاب سپندینه است که هر بخشی و فصلی از آن به نحوی بخش‌های دیگر را بازتاب می‌دهد، هم‌چنان‌که در سه حکم اخلاقی اندیشه نیک، گفتار نیک، کردار نیک … فلسفه اخلاق در مزدیسنا را می‌توان ملاحظه کرد.

کتاب نبرد زردشت با اهریمن، ترجمه فرگرد نوزدهم ویدیوداد (وندیداد) و مقایسه متن اوستایی با ترجمه پارسی میانه آن، گزارنده: مریم ط. قشقایی با مقدمه: دکتر نصرالله پورجوادی در 361 رویه با همکاری نشر برسم به چاپ رسیده و به بهای 210 هزار تومان در دسترس دوستداران کتاب است.

برای خرید آنلاین کتاب «نبرد زردشت با اهریمن» به فروشگاه امرداد بروید.
دوستداران می‌توانند از راه تماس با شماره‌های 31- 02188325329 این کتاب را خرید پُستی انجام دهند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06