لوگو امرداد
در امرداد 468 بخوانید:

پرنده‌نگری و چالش‌های آن در ایران

p08کشور پهناور ما، ایران، با گوناگونی فرهنگی و زیست‌بومی از انگشت‌شمار سرزمین‌هایی است که در همه‌ی زمینه‌‌های صنعت گردشگری توانایی و کارآمدی دارد. یکی از آن زمینه‌ها «پرنده‌نگری» است. فراوانی رودها، تالاب‌ها، کوهستان‌ها و دشت‌ها، سرشاری گونه‌های پرندگان، دست گردشگر پرنده‌نگر را باز می‌گذارد تا در هر فصلی از سال به شناخت پرنده‌ها و بهره‌بردن از این شیوه‌ی گردشگری بپردازد.

پرنده‌نگری چیست؟
پرنده‌نگری شاخه‌ای از درخت پُربرگ‌وبار گردشگری است و آن را بهره‌جویی از زیست‌بوم، برپایه‌ی بزرگ‌داشت آن و سودآوری سرگرمی‌آوری از جهان رازناک پرندگان می‌دانند. در پرنده‌نگری، جست‌وجو برای یافتن پرندگان کمیاب، سرکشی به زیستگاه‌های گوناگون و عکس و فیلم‌برداری از آن‌ها کاری دل‌خواه است که دامنه‌اش نه تنها به کوهستان‌ها و دشت‌ها می‌کِشد، بلکه در شهرها و پارک‌ها نیز پِی‌ گرفته می‌شود.
نکته‌ی درخور یادآوری آن است که پرنده‌نگری با پرنده‌شناسی تفاوت دارد. پرنده‌شناس پژوهشگری است که با ابزارهای علمی به بررسی‌های ژنتیکی و فیزیولوژیکی پرندگان می‌پردازد و بخشی مهم از کار او در آزمایشگاه‌ها سپری می‌شود؛ اما پرنده‌نگری تکاپویی علمی شناخته نمی‌شود. او نگرنده‌ای است که به بهره‌وری‌ دل‌خواهش از دیدن پرندگان می‌پردازد. هرچند پرنده‌نگرهم  با به ‌دست‌آوردن تجربه و شناخت، گونه‌ای آگاهی و کارشناسی را به‌دست می‌آورد.
در پرنده‌نگری تنها دل‌بستگی به زیست‌بوم و پا‌یبندی به ارزش‌های آن است که مهم شناخته می‌شود. پرنده‌نگر نیاز به ابزار فراوانی ندارد. او برای پا نهادن به جهان زیبا و شورانگیز پرندگان، به دوربینی چشمی و عکاسی، کتاب راهنما، دفترچه‌ای برای یادداشت دیده‌هایش و پوشش و کفش‌ مناسب گردشگری در طبیعت نیازمند است. پرنده‌نگری جایگاه اجتماعی و دانش ویژه‌ای هم نمی‌خواهد و هر کسی فراخور دل‌بستگی‌اش می‌تواند پرنده‌نگری حرفه‌ای باشد و گونه‌های پرندگان را بشناسد. با این‌همه، پرنده‌نگر باید بسیار بردبار باشد و از این‌که ساعت‌ها (و چه‌بسا روزها) در طبیعت گردش کند تا پرنده‌ای کمیاب را بیابد، خم به ابرو نیاورد! سفر به جاهای گوناگون و دیدن زیستگاه‌های فراوان نیز از دیگر بایسته‌های پرنده‌نگری است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست باعنوان «پرنده‌نگری و چالش‌های آن در ایران»، به خامه‌ی سپینود جم، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی هشتم (هشتی) امرداد شماره‌ی 468 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  468 با عنوان «زتو نام ایران پر آوازه شد» از ‌‌دوشنبه، 18 فروردین‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی 468  هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  468 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12