لوگو امرداد
در امرداد 469 بخوانید:

کورش و فردوسی پیش‌تر از دیگران

p03 1سال ۲۰۰۷ میلادی خبری در فضای سیاسی و روابط بین‌الملل پیچید و ایرانی‌ها را شگفت‌زده کرد. ترکیه توانست مولانا، سراینده فارسی‌زبان ایرانیان را به نام خود ثبت جهانی کند! این در حالی است که مولانا حتا یک بیت سروده‌ی ترکی ندارد و همه‌ی دیوان اشعار وی از فیه‌مافیه تا مثنوی معنوی و دیوان بزرگ غزلیات شمس همگی به زبان فارسی سروده‌ شده ‌است. این کار ویژه‌ی ترک‌ها نیست، عرب‌ها نیز پیوسته در اندیشه‌ی دست‌اندازی (:مصادره‌ی) داشته‌های فرهنگی ما هستند.

با این پیش‌درآمدی که از پیشینه تاریخ‌سازی همسایگان گفته شد، در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که جای رفت‌وآمد بسیاری از فرهنگ‌دوستان است، سراغ افرادی با اندیشه‌های گوناگون رفتیم تا دیدگاه آن‌ها را در این‌باره جویا شویم که از کدام شخصیت تاریخی باید فیلم یا سریال بسازند تا در ایران ماندگار شود و مانند دیگر مفاخر سرزمین کهن‌ ایران دستخوش تبلیغات پررنگ دیگر کشورها برای سریال‌هایشان نباشد.

یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه که دکتری اقتصاد دارد و دوستدار کتاب‌های تاریخی است، می‌گوید: از «گردآفرید» فیلم بسازند، زیرا زنان تاریخ ایران از یاد رفته‌اند. دیگر بازدیدکننده کتاب که در کلاس یازدهم دبیرستان درس می‌خواند، می‌گوید: «ستارخان»، «باقرخان» و «بابک خرمدین» برایم گیرایی دارند و دوست دارم درباره آن‌ها سریال تاریخی ساخته شود.

خانم خانه‌داری که رشته مدیریت خوانده و در غرفه‌های نمایشگاه سرگرم دیدن کتاب‌هاست، می‌گوید: دوست دارم درباره‌ی «داریوش یکم» فیلم ساخته شود، زیرا دادگری نماد پادشاهان هخامنشی است.

یکی از بازدیدکنندگان که دکتری ادبیات داشت و چندین بار شاهنامه را از آغاز تا پایان خوانده، گفت: از «فردوسی» فیلم بسازید زیرا که این سراینده بزرگ ایرانی فراتر از یک انسان بود.

«امیرکبیر»، شخصیت دیگری بود که یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب پیشنهاد داد.

دانشجوی دکتری فنی مهندسی، کوروش هخامنشی را بهترین گزینه برای ساختن فیلم دانست و گفت: هویت تاریخی ایران از گذشته تا امروز وامدار کوشش‌های این پادشاه ایرانی است …

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ میدانی است با عنوان «کورش و فردوسی پیش‌تر از دیگران»،(پاسخ مردم به پرسشی درباره‌ی ساختن فیلم و سریال از چهره‌های ایرانی)، به قلم آناهید خزیر، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (:مردم)  امرداد شماره‌ی 469 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  469 با عنوان «پس از سی سال هنوز نشانه‌ای از نام مارکار در بوستان یزد نیست» از ‌‌دوشنبه، 8 خوردادماه  1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  469 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  469 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09