لوگو امرداد
در امرداد 470 بخوانید:

کارآفرینی گردشگری؛ زمینه‌ای برای توسعه‌ اقتصادی

p08کارآفرینی، رفتاری است برای به‌دست آوردن فرصت‌ها و به‌کارگیری ایده‌های نوآورانه برای کسب‌وکار و درآمدزایی. ارزیابی و زمان‌بندی، دو بایسته‌ی کارآفرینی کامیابانه است. در صنعت گردشگری جهان، کارآفرینی جایگاه برجسته‌ای یافته است و بستری فراهم آورده تا به توسعه‌ی بیش‌تر کشورها بینجامد. این‌که کارآفرینی را «موتور توسعه» دانسته‌اند، از آن‌روست که در بهبود بهره‌وری و رشد اقتصادی، نقش کارسازی دارد و به توانمندی‌های ملی، سازمانی و فردی یاری می‌رساند.

روشن است که رویکرد کارآفرینانه، سبب توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی خواهد شد و کوشش‌ها برای رقابت‌پذیری را افزون خواهد ساخت. اما چنین دستاوردی بایستگی‌هایی دارد که باید زمینه‌های آن فراهم شود؛ همان که به آن پدیدآوردن فضای کارآفرینی می‌گویند. رشد اقتصادی و هم‌سنگی (:توازن) اجتماعی دو بایسته‌ای است که نقش پایه‌ای در کارآفرینی گردشگری دارند. پیداست که کشورهای توسعه‌نیافته در این زمینه دشواری‌های افزون‌تری پیش رو خواهند داشت.

برای دستیابی به کارآفرینی در صنعت گردشگری، باید از همه‌ی توانمندی‌های فرهنگی بهره جست. بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نو و به‌روزرسانی آگاهی‌ها درباره‌ی سرمایه‌های زیست‌بومی، تاریخی و هنری که زمینه‌ساز گردشگری‌ پایدار هستند، بایستگی دیگری است که باید درنظر داشت. کاردانی در مدیریت، شناخت دل‌بستگی‌های گردشگران، ایده‌های نو تجاری و بازرگانی، پیشتازی در رقابت‌های گردشگری جهانی که با کمک آگاهی از فن‌آوری‌های نو به دست می‌آید، از سبب‌های کارآفرینی کامروایانه است. باید خواسته‌ها و نیازهای گردشگران را شناخت و در بازاریابی پیشتاز بود.

برپایه‌ی پژوهش‌های انجام شده، انگیزه‌های فرهنگی و اجتماعی، زیست‌بومی، زیرساختی و اقتصادی بر کارآفرینی گردشگری اثرگذاری بسیاری دارند. این‌ها انگیزه‌هایی جدا از هم نیستند. پیداست که افزایش شمار گردشگران، کسب‌وکار را افزون‌تر می‌سازد و سبب افزایش درآمد شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد شد. پس اگر توسعه‌ی گردشگری را راهی برای مبارزه با تنگدستی و کاهش بیکاری دانسته شود، سخن نادرستی نیست. همه‌ی این‌ها رفاه اجتماعی را درپی خواهد داشت. از این‌رو، کارآفرینی گردشگری چشم‌اندازی امیدبخش برای هر جامعه‌ای است. از سوی دیگر، نباید از یاد بُرد که گردشگری، صنعتی پویا است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «کارآفرینی گردشگری؛ زمینه‌ای برای توسعه‌ اقتصادی»، به خامه‌ی نگار جمشیدنژاد، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است. متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هشتم (هشتی) امرداد شماره‌ی 470 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  470 با عنوان «خطر در کمین آرامگاه داریوش بزرگ»، از ‌‌دوشنبه، 29 خرداد 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  470 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 470  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-30