لوگو امرداد
هم‌زمان با گهنبار چهره میدیوشهم‌گاه

شیرازی‌ها به شایستگی حماسه‌ی آرش کمانگیر را گرامی داشتند

انجمن زرتشتیان شیراز همازور با آیین واج‌یشت، آفرینگان‌خوانی آیین گهنبار چهره میدیوشهم‌گاه را در روز تیر ایزد و تیرماه هنگام جشن تیرگان با باشندگی پرشور و پرشمار در تالار روانشاد یزدانی مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان این شهر برگزار کرد.

این مراسم با آیین آبریزان از ساعت 14 شنبه 10 تیرماه 1401 خورشیدی آغاز شد و از ساعت 18 با اوستاخوانی موبد رستم خسرویانی در تالار روانشاد یزدانی شیراز ادامه یافت. پس از آفرینگان‌خوانی و سخنان دینی، از کودکان باشنده در هنگام آفرینگان‌خوانی به سبب همراهی و رعایت سکوت در هنگام مراسم سپاسگزاری شد. سپس هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان به رسم تمامی گهنبارها به ارایه‌ی گزارش عملکرد گاه‌تاگاه انجمن پرداخت. پس از پایان گزارش، نوبت به مراسم جشن تیرگان رسید. مراسمی که با سخنان ناهید فلفلی مجری برنامه آغاز شد. وی پس از اعلام فهرست برنامه‌ها، از روانشاد شهناز شهزادی به عنوان یکی از پیروان راستین دین زرتشتی یاد کرد و با برشمردن خدمات گسترده‌ی ایشان، به بیان خاطره‌ای از وی پرداخت. سپس نوبت به پرده‌ی نخست نمایشنامه‌ی تیرگان رسید، نمایشی با نویسندگی ناهید فلفلی، سرپرستی افروز سهرابی و کارگردانی شهرام پوردهی زین‌آباد که در آن اوشتا نیکزاد، آرتان سرایی، راتا پوردهی زین‌آباد و آریا مهربان‌شهریاری در این پرده به ایفای نقش پرداختند، نمایشی با زبان کودکانه اما دلنشین، با زبان کودکانه اما با شور میهن‌پرستی و دلاوری و اجرایی شایسته که بارها باشندگان را به شوق آورد و هم‌خوانی سرود «ای ایران، ای مرز پرگهر» پایانی باشکوه بر این پرده از نمایش رقم زد. سپس خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز در سخنانی با شادباش فرارسیدن جشن تیرگان، با ابراز شادمانی از باشندگی پرشور همکیشان، از روانشاد شهناز شهزادی و خدمات ارزنده و اندیشه‌های بلندمرتبه‌اش به نیکی یاد کرد. سپس راتا پوردهی زین‌آباد شعری را در مورد جشن تیرگان به زبان دری اجرا کرد تا نوبت به پرده‌ی دوم نمایش برسد، در پرده‌ی دوم ناهید فلفلی، مهرو خاوریان، ویانا خسرویانی و آرتیمیس اسفندیاریان نیز به جمع نونهالان پرده‌ی نخست افزوده شدند تا تیرگان به روایت شاهنامه ادامه دهند. در این پرده، شاهنامه‌خوانی ناهید فلفلی و بافت دستبندهای هفت رنگ تیر و باد از سوی مهرو خاوریان در نوع خود قابل توجه بود، در پایان این پرده از نمایش، دستبندهای تیر و باد به دستان کودکان بسته شد تا به گونه‌ی گروهی شعری درباره‌ی فلسفه‌ی دستنبد تیروباد بخوانند و باشندگان را به وجد آورند. اجرای دو نفره‌ی شعر از سوی دوشیزگان آرمه‌ئیتی و آرامیس کاویانی ادامه بخش برنامه‌ها بود که به نحوی شایسته انجام شد. پرده سوم و پایانی نمایش به آیین چک و دوله ویژه شد. این آیین با اجرای ناهید فلفلی و همراهی سرور فرهومند و مروارید فلاحتی دو تن از جهاندیدگان خوش‌ذوق شیرازی و  دوشیزگان ویانا خسرویانی، راتا پوردهی زین‌آباد، آرامیس کاویانی و اوشتا نیکزاد برگزار شد. شماری از باشندگان نیز با خواندن شعر در برگزاری این آیین هم‌بهره شدند.

در پایان آیین دستبندهای هفت رنگ تیروباد بر دستان باشندگان بسته شد و بدین‌گونه شب هنگام و پس از پایان آیین چک و دوله این شب به یادماندنی در میان شور و شادی باشندگان همراه با پذیرایی شام، لرک و سیروگ پایان یافت. هماهنگ‌کنندگی این  مراسم را سیما غریب‌شاهی بر دوش داشت.
ایرانیان به یاد تیراندازی آرش، فداکاری و جانبازی او در نگهداری مرزهای ایران جشن تیرگان را برگزار می‌کنند. آرش آگاه به عشق در جهان است و می‌داندکه فدا خواهد شد. آرش کمانگیر جان در تیر می‌گذارد و مرزها را باز می‌گشاید. زرتشتیان به یاد تیراندازی آرش و به شادی جشن تیرگان دستبندهای هفت رنگ تیروباد را به دست‌ می‌بندند تا به یاد بیاورند دلاوری آرش را. تا از یاد نبرند تیر رهایی ایران را که به آرزوی ایرانیان رنگ شادی بخشید.
فرهنگ ایرانی سرشار از جشن‌ها و آ‌یین‌هایی بوده که به مناسبت‌های گوناگون و در فصل‌های سال برگزار می‌شده است. آنچه در بیشتر این جشن‌ها به چشم می‌خورد، شادی، همبستگی و دادودهش است. شادمان زیستن در فرهنگ و آیین ایران باستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و جشن و شادمانی، نماد شکوه زندگی بوده است.

در حاشیه :

– نسخه‌ی جدید گاهنامه «پیام سبز»، نشریه داخلی انجمن زرتشتیان شیراز نیز که به کوشش کمیسیون بانوان آماده شده بود، در میان مشترکان پخش شد.

1 13

2 14
آفرینگان‌خوانی موبد رستم خسرویانی

3 7 4 7 5 7 6 20 7 9 8 7

9 12
هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز
10 6
پرده اول نمایشنامه آرش کمانگیر

11 4

12 4
پرده اول نمایشنامه آرش کمانگیر

13 4

14 5
سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز
15 5
اجرای شعر تیرگان به زبان دری
16 5
پرده دوم نمایش شاهنامه‌خوانی
17 5
بافتن دستبند تیر و باد

18 5

19 4
شاهنامه‌خوانی ناهید فلفلی پرده دوم نمایش

20 4 21 4 22 4

23 4
اجرای شعر تیرگان
24 3
بستن نخ تیرو باد به دستان باشندگان
25 2
پرده سوم نمایش آیین چک و دوله
26 2
پرده سوم نمایش آیین چک و دوله
27 1
پرده سوم نمایش آیین چک و دوله

فرتورها از شهرام پوردهی است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. ای کاش ما هم میتونستیم شرکت کنیم.
    چقدر دردناکه که در وطن احساس غربت می کنم.
    ای کاش برنامه های گسترده ای برای همه ایرانی ها وجود داشت.

  2. درود بر شیرازی های خوبم
    درود بر شیرازی های مظلومم که در عین شایستگی جلوی مسیر پیشرفتشون عمدا سنگ انداخته میشه‌.

  3. مثل همشیه عالی و با سلیقه پروردگار پشت و پناهتان شیرازی های عزیز

    از شرکت دادن کوچولوها و نوجوانان در برنامه ها لذت بردم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15