لوگو امرداد
در امرداد 471 بخوانید:

سدسازی ترکیه بر ارس؛ مرگ آذربایجان

p02برپایه‌ی پیش‌بینی‌ها، تا سال 2045 میلادی تقاضای آب در خاورمیانه 60 درصد افزایش پیدا خواهد کرد که در این میان رویکرد توسعه‌طلبی سرزمینی ترکیه علیه یکپارچگی سرزمینی (:تمامیت ارضی) همسایگان مانند سوریه، عراق، یونان، ارمنستان و بلغارستان و حتا تهدید  یکپارچگی ایران با تبلیغ شعار بی‌شرمانه‌ی «راه جهان ترک از تبریز می‌گذرد»، به تجاوز‌طلبی آبی در چهارچوب پروژه‌های بزرگ سدسازی تعمیم یافته است!

حوضه آبریز رودخانه ارس نزدیک‌به ۱۰۲ هزار کیلومترمربع مساحت دارد و رود اَرَس به درازای ۱۰۷۲ کیلومتر، از کوه‌های بینگول در منطقه آناتولی ( ترکیه امروزی) سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن رود آرپا، مرز مشترک ایران با نخجوان، ارمنستان و جمهوری باکو را تشکیل می‌دهد و سرانجام در منتهی‌الیه شمالی استان اردبیل، دشت مغان، وارد جمهوری باکو شده با پیوند به رود کورا به کاسپین می‌ریزد.

رود ارس در پی پیمان‌نامه‌ی ننگین ترکمانچای (۲۱ فوریه ۱۸۲۸ میلادی – ۱ اسفند ۱۲۰۶خورشیدی)، به‌گونه‌ی کامل مرز ایران و امپراتوری روسیه در نظر گرفته شد و سراسر منطقه‌های شمال این رود مانند بادکوبه، گنجه و نخجوان از ایران جدا و به خاک روسیه پیوست (:الحاق) شد.

سدسازی ترکیه با پروژه‌هایی چون گاپ و داپ بر سرشاخه‌های دجله، فرات، ارس و کورا می‌تواند تاثیر مستقیمی بر نابودی محیط زیست طبیعی آذربایجان و به ویژه دشت مغان به‌همراه داشته باشد …

اگر آب ارس در ایران خشک شود افزون‌ بر اینکه تنش مرزی ایران و جمهوری باکو و ترکیه را بالا می‌برد، مهم‌ترین مرکز تولید فراورده‌های کشاورزی ایران یعنی دشت مغان را با چالشی جبران‌ناپذیر روبه‌رو می‌کند. دشت مغان به شوند (:علت) وجود سه عامل مهم خاک بارآور (:حاصل‌خیز)، آب فراوان رود ارس و گرمای مناسب، به قطب کشاورزی ایران آوازه پیدا کرده است و از مناسب‌ترین‫ منطقه‌های کاشت و برداشت فراورده‌های کشاورزی با فراورده‌هایی همچون ذرت بذری (بیشترین تولید ذرت بذری کشور)، ذرت دانه‌ای، گندم، یونجه، پنبه، چغندرقند، سویا، کلزا، ‫هلو، شلیل، زردآلو، آلو، سیب، گلابی، به، انگور، گیلاس، آلبالو، انار، انجیر، خرمالو، گوجه سبز، ازگیل، توت، تمشک، هندوانه، خربزه و … به‌شمار می‌آید.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «سدسازی ترکیه بر ارس؛ مرگ آذربایجان-سکوت پانترکیست‌ها و جای خالی دیپلماسی آب!» به قلم دکتر میرمهرداد میرسنجری که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 471 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 471  از ‌‌دوشنبه، 19 تیرماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  471 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  471 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-21