لوگو امرداد
مدیریت گردشگری شهرداری یزد در سالروز ثبت میراث جهانی رونمایی کرد

نماهنگ جهانی‌شدن یزد بدون آتشکده و دخمه زرتشتیان

مدیریت گردشگری شهرداری یزد از نماهنگی به مناسبت سالروز ثبت جهانی یزد رونمایی کرد که در آن اثری از آتشکده و دخمه، دو یادمان تاریخی زرتشتیان و پربازدید گردشگری در یزد با آوازه‌ی جهانی دیده نمی‌شود.
بی‌گمان تاثیرگذاری یادمان‌های تاریخی زرتشتی در جاذبه‌های گردشگری شهر یزد بی‌مانند است و نقش مهمی در شاخص‌های جهانی‌شدن این شهر داشته است. دیدنی‌ترین و مهمترین ویژگی این شهر تاریخی که مورد توجه نماینده یونسکو قرار گرفته، زندگی مسالمت‌آمیز زرتشتیان و مسلمانان کنار هم در درازای تاریخ و قرارگرفتن مسجد و آتشکده کنار یکدیگر بوده که انگیزه‌ی برجسته‌ برای جهانی‌شدن یزد شده است. با این گواهی و بافت تاریخی کهن شهر یزد، کارشناسان کمیته میراث چهل‌ویکمین نشست جهانی یونسکو، ۱۸ تیرماه ۱۳۹۶ خورشیدی در شهر کراکوف لهستان به اتفاق آرا و بدون یک رای مخالف به جهانی‌شدن شهر یزد رای مثبت داده‌اند.
مدیریت گردشگری شهرداری یزد جایگاه زرتشتیان را در شهر جهانی یزد نادیده گرفته است. بافت تاریخی دروازه‌ قرآن، مجموعه امیرچخماق، باغ دولت‌آباد، بقعه ستی فاطمه، امام‌زاده سید رکن‌الدین، مسجد جامع، بقعه دوازده امام، زندان اسکندر که مدیریت گردشگری شهرداری یزد در نماهنگ سالروز ثبت میراث جهانی یزد از آنان نام برده، همراه با یادمان‌های تاریخی آتشکده و دخمه زرتشتیان کنار یکدیگر توانستند در ویژگی جهانی‌شدن شهر یزد تاثیرگذار باشند و ثبت نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو را به ارمغان آورند.
استان یزد با داشتن سازه‌های دینی، بقعه، مسجد، زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان و یادمان‌های آیینی تاریخی گردشگری زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب‌انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیرها است که گنجینه‌ای از فرهنگ و تمدن ایرانی شناخته می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08