لوگو امرداد

گفت‌وگو با فرنشین پیشین انجمن بریتیش کلمبیا

ایرانفردر نشستی که در دفتر اَمرداد با فرنشین پیشین انجمن زرتشتیان بریتیش‌ کلمبیای کانادا داشتم با وی درباره‌ی خودشان و تاریخچه‌ی  انجمن گف‌و‌گو کردم.

فرنشین پیشین انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا نخست خود را این‌گونه معرفی کرد: فرهاد ایران‌فر هستم و در سال 1999 میلادی یعنی در سال 1378 خورشیدی حدود 24 سال پیش به همراه خانواده به کانادا مهاجرت کردم و مستقیم به استان ونکوور کانادا رفتم.

– فرهاد ایرانفر در ادامه درباره‌ی چگونگی ورود به این انجمن گفت: سال‌های نخست اقامتم، مانند تمام مهاجران و تازه‌وارد‌ها که وارد یک محیط تازه می‌شوند، آشنایی با انجمن زرتشتیان ونکوور نداشتم. افزون بر این به شوند اینکه بچه‌های من آن زمان کوچک بودند و آن‌ها دریافته بودند که در ونکوور نشست‌های دینی برگزار می‌شود و به خواست آن‌ها من هم‌آهنگ شدم و  همراه آن‌ها روز‌های یکشنبه به دوره‌های آموزش دینی که در انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا برگزار می‌شد می‌رفتم و بدین‌گونه بود که با محیط انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا آشنا شدم. این چگونگی ورود من به انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا بود.

– فرهاد ایرانفر در ادامه درباره‌ی تاریخچه انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا گفت: درباره‌ی تاریخچه این انجمن باید بگویم، نزدیک به 55 سال پیش یعنی در فوریه سال 1968 میلادی انجمن زرتشتیان در ونکوور با 20 خانوار زرتشتی بنیان‌ نهاده شد و اساس‌نامه آن را جمشید پاوِرین در تاریخ 30 نوامبر 1985 میلادی نوشته است. به کوشش روانشاد مروارید خانم گیو ساختمان کنونی انجمن در شهر بِرناوی خریداری شد. از آن زمان تا به امروز آن ساختمان مکان گردهمایی آیینی و غیرآیینی بوده است. در ماه ژون 2020 مِلکی درکنار این تالار با کوشش خیر اندیشان و زرتشتیان آنجا خریداری شد که مورد استفاده آن تا کنون مشخص نشده است. اینکه ملک خریداری شده را به ساختمان پیشین می‌افزایند تا فضای مکان گردهمایی را بیشتر کنند یا خیر؟ در حال بررسی است.

– چه شمار زرتشتی مقیم استان بریتیش‌کلمبیا هستند؟

نزدیک به 450 خانوار زرتشتی در استان بریتیش‌کلمبیا ساکن هستند که شمار آن‌ها نزدیک به 1200 تن می‌شود اینکه از کلمه حدود استفاده کردم به این شوند است که خیلی‌ از همکیشان به این استان می‌آیند و خیلی‌ از همکیشان از این استان ‌می‌روند بدون اینکه ما از ورود و خروج آن‌ها آگاهی دقیقی داشته باشیم و این آماری است که برپایه‌ی استخراج داده‌ها از سامانه انجمن به دست من رسیده است. یعنی زرتشتیانی که مایل بودند با پرداخت هزینه‌ی هموندی در این سامانه نام‌نویسی کنند، مشخصات خودشان را وارد سیستم کردند، انجمن توانست با پردازش آگاهی‌های موجود به این آمار دست پیدا کند. ولی برخی دیگر از زرتشتیان چنین کاری نکردند و تنها این را می‌دانم که آن‌ها به این استان آمده‌اند ولی مشخصات خودشان را به ما نداده‌اند. اکنون انجمن تنها به من می‌گوید که این خانواده‌ها به کانادا آمده‌اند و در ویکتوریا ساکن هستند آیا می‌توانی به آن‌ها کمکی کنی یا نه؟ ولی من آگاهی از شمار زرتشتیان ساکن در آنجا را ندارم این شوندی است که من از کلمه‌ی حدود استفاده کردم.

– تمام آیین‌ها و جشن‌ها در یک مکان ویژه مانند تالار مروارید خانم گیو برگزار می‌شود یا در جاهای مختلف این جشن‌ها و آیین‌های دینی برپا می‌شود؟

به شکل معمول آیین‌های مانند گهنبار‌ها و سایر جشن‌ها در مکان سالن مروارید خانم گیو برگزار می‌شود و اگر مراسم بزرگتری مانند جشن نوروز بخواهیم برپا کنیم به شوند اینکه شمار بیشتری باشنده خواهند بود و آن سالن تنگنای گنجایش نفرات را دارد، آن آیین را در هتل و یا مکان دیگری برگزار می‌کنیم.

– فرنشین پیشین انجمن زرتشتیان بریتیش کلمبیا درباره‌ی چگونگی ورود خود به انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا  و رسیدن به سمت فرنشینی این انجمن گفت: همکاری من با انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا از سال 2012 میلادی آغاز شد و در سال 2014 من به فرنشینی انجمن زرتشتیان ونکوور (مرکز استان بریتیش‌کلمبیا) انتخاب شدم. در سال 2012 نخست هموند هیات‌مدیره شدم و در سال 2014 فرنشین آن شدم و این فرنشینی تا سال 2016 میلادی ادامه داشت. هموندان انجمن بیشتر به شکل مجمع گزینش می‌شوند که شمار این هموندان هفت تن است، هموندان انجمن شامل فرنشین، منشی، مسوول آموزش، مسوول جشن‌ها، مسوول روابط عمومی، خزانه‌دار و مسوول نگهداری‌و‌تعمیرات ساختمان است. هموندان هیات‌مدیره به شکل انتخابات داخلی خود انجمن گزینش می‌شوند و به این سمت‌ها گمارده می‌شوند.

– آیا در زمان کرونا انجمن و سازمان‌های زرتشتی در ونکوور فعالیتی داشتند یا خیر؟

در زمان کرونا شوربختانه تالار مروارید خانم گیو بسته بود و هیچ آیین و برنامه‌ای در آن مکان برگزار نمی‌شد و تنها فعالیتی که انجام می‌شد توسط خیراندیشی به نام بِرجیسِ بهرامی بود که البته کوشش او قابل ستایش است. برجیس بهرامی روز‌های یکشنبه هرهفته به شکل برخط (:آنلاین) و زوم برای افراد سالمند فعالیت ورزشی تدارک دیده بود که این فعالیت ورزشی یک ساعت به درازا می‌کشید. سالمندان ونکوور و حتا افرادی از آمریکا به شکل برخط با این فعالیت ورزشی همراه بودند و این نرمش‌ها را در هرجایی که ساکن بودند انجام می‌دادند.

– وی درباره‌ی برپایی آیین گهنبار گفت: آیین گهنبار در این استان مانند همه‌جا برگزار می‌شود، ولی یکی از بزرگترین این گهنبار‌ها که سالی یک‌بار برپا می‌شود، به کوشش برادران مِهین و به نامگانه بانو خانی‌زاده مادرشان است که در این آیین شمار همکیشان باشنده بیشتر است.

– آیا تمام هموندان انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا ایرانی هستند؟

افرادی که در انجمن هموند هستند تنها ایرانی نیستند بلکه گروهی از ایرانی و پارسیان هند هستند که از کشور‌های مختلفی که یک دین واحد دارند درکنار یکدیگر هموند هستند و البته به دلیل اختلافات فرهنگی و تقویمی موجود بین آن‌ها اختلاف دیدگاه‌هایی هم وجود دارد مانند اینکه پارسیان در اواسط ماه آگوست نوروز را جشن می‌گیرند و جشن آن‌ها پنج روز به درزا می‌کشد ولی ایرانیان ساکن ونکوور براساس تقویم خودشان نوروز را در 21 ماه مارچ جشن می‌گیرند ولی در ساختار هازمان یک‌دست هستیم و تصمیمات یکتا گرفته می‌شود. این تصمیمات بر اساس قوانین موجود درکانادا است و ناسازگاری با آن قوانین ندارد. نکته‌ای که باید اضافه کنم این است که همه‌ی زرتشتیان ساکن آنجا تلاش می‌کنند به زبان خودشان با یکدیگر گفت‌وگو کنند به طور مثال ایرانیان به زبان فارسی با هم گفت‌وگو می‌کنند و پارسیان آنجا با یکدیگر به زبان گجاراتی گفت‌وگو می‌کنند. ولی در زمان برگزاری جشن‌ها با زبان مشترک یعنی زبان انگلیسی گفت‌وگو می‌کنند تا با یکدیگر در پیوند باشند و یکدیگر را بشناسند.

– در بین کلامتان گفتید پارسیانی که دین واحدی دارند منظور شما از این دین واحد چیست؟ 

منظورم دین زرتشتی است ما در میان پارسیان کسانی را داریم که پدرشان هندو است و مادرشان دین دیگری دارد. ولی خودش با یک زرتشتی ازدواج کرده و زرتشتی شده است، البته ادیان مختلفی از هند به کانادا مهاجرت کرده‌اند و باهم پیوند خورده‌اند و کسانی هم هستند که خودشان می‌گویند که زرتشتی شده‌اند، منظور من از دین واحد این بود که این اشخاص باید چند نسل پشت سرهم زرتشتی باشند نه اینکه همین امروز تغییر دین داده باشند و زرتشتی شده باشند. چون ما داریم اختیارات انجمن و تمام اموال و کار‌های زرتشتیان را به این هموندان می‌سپاریم بنابراین باید اطمینان پیدا کنیم که این اشخاص نگهدار این دین و اموالِ زرتشتیان هستند.

– آموزش دینی کودکان زرتشتی در آنجا به چه شکلی است؟

ما دوره‌های آموزش دینی ویژه همکیشان را برای نوباوگان و بزرگسالان برپا می‌کنیم که این دوره‌ها هر دو هفته یک‌بار در مکان تالار مروارید خانم گیو برگزار می‌شود. این دیدگاه که بیشتر کودکان ما در این استان در مکان‌های آموزشی غیر‌ همکیش در حال یادگیری و آموزش دانش هستند شوندی شد که هر دو هفته یک بار کودکان در  دوره‌های آموزش دین زرتشتی شرکت کنند که البته کودکان از این دوره‌ها استقبال خوبی کردند به شکلی که اکنون آن‌ها برای هنگامه‌ی بعدی که باز یکدیگر را ببینند خیلی هیجان دارند.

– آیا از داخل ایران هم به انجمن زرتشتیان کانادا کمک‌هایی می‌شود؟ برای نمونه آیا تاکنون از سوی انجمن‌های زرتشتی داخل ایران کتاب‌های دینی برای آموزش کودکان زرتشتی به این انجمن دهش شده است؟ 

 تا جایی که من می‌دانم شماری کتاب‌ اوستا بود که برای آموزش بچه‌ها قرار بود تهیه شود. به شوند اینکه بچه‌هایی که آنجا بزرگ شده‌اند بر زبان فارسی چیرگی ندارند و در خواندن و نوشتن کلمات فارسی مشکل دارند، دکتر تورج خدا‌بخشی و دکتر اردشیر بهین کتاب اوستا را به شکل برگ به برگ به انگلیسی ترجمه کردند و این کتاب در کالیفرنیا به چاپ رسید و در اختیار بچه‌ها قرار گرفت. کتاب‌های دینی دیگر هم -که خوشبختانه شمارشان کم نیست- برخی از افراد زرتشتی به هنگام مهاجرت از ایران با خود به آنجا آوردند و در کتابخانه‌ی آنجا این کتاب‌ها را نگهداری می‌کنیم و به‌تازگی یکی از همکیشان از کتابخانه انجمن دیدن کرد، و از این کار بسیار استقبال کرد و حتا مبلغی را برای گسترش کتابخانه دهش کرد.

–  در ایران شماری نشریه ویژه‌ی زرتشتیان داریم مانند فروهر و اَمرداد که اخبار داخلی انجمن زرتشتیان را به آگاهی هازمان می‌رساند آیا در کانادا هم چنین نشریاتی که  خبرهای داخلی ویژه‌ی زتشتیان را چاپ و منتشر کند، وجود دارد؟

انجمن زرتشتیان کلیه اخبار داخلی و اخبار سطح بین‌المللی مربوط به انجمن مانند اخبار فِزانا را به صورت هرسه ماه یک‌بار بر روی تارنمای خود قرار می‌دهد تا کسانی که هموند هستند بتوانند به این اخبار دسترسی داشته باشند و از جستار‌های آن آگاهی پیدا کنند.

– آیا از ایران هم می‌توانیم به این خبرنامه دسترسی داشته باشیم؟

بله با ورود به تارنمای این خبرنامه به نشانی ZSBC.org که شامل اخبار درگذشتگان و افراد تازه‌‌به‌دنیا آمده و کلی اخبار دیگر است می‌توانید هموند شوید و اخبار‌ها را مشاهده کنید.

 – آیا در انجمن بریتیش‌کلمبیا مثل انجمن زرتشتیان تهران کمیسیون‌های گوناگونی داریم که هرکدام کار ویژه‌ی خودشان را انجام دهند؟

بله همان‌گونه که در آغاز به شکل کلی اشاره کردم ما کمیسیون‌هایی داریم، به عنوان نمونه در انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا سه کمیسیون وجود دارد یکی به کمیسیون سینیور‌ها (افراد سالمند) نامور است، کمیسیون روابط عمومی، کمیسیون جشن‌ها و کمیسیون آموزشی، این سه کمیسیون، کمیسیون‌های هستند که ما فکر می‌کنیم برای بقای هازمان پایه و نیاز است و بایسته است که فعال باشند اگر ما کمیسیون روابط عمومی و کمیسیون جشن‌ها را نداشته باشیم پس چگونه جشن‌ها و آیین‌های خودمان را برگزار کنیم و اگر این کمیسیون‌ها این آیین‌ها را برگزار نکنند همه‌ی این مراسم‌ها و سنت‌ها و به شکل کلی دین زرتشتی در آنجا به فراموشی سپرده خواهد شد. ما تمرکز ویژه‌ی خودمان را روی بچه‌ها قرار دادیم. چون بچه‌ها به شکل روزانه هشت ساعت در مدارس و مکان‌های دیگر با افراد غیر همکیش خود وقت می‌گذرانند و زمانی که بچه‌ها را با خودمان به این دورهمی‌ها می‌آوریم در آنجا آن‌ها با دین و تاریخ و نیایش‌های خودشان آشنا می‌شوند و یک مسله دیگر سالمندان ما هستند که در آنجا احساس دلتنگی می‌کنند و با فرهنگی که در آنجا پابرجاست احساس بیگانگی می‌کنند، انجمن تلاش می‌کند تا این مشکلات را از بین ببرد و آن‌ها را با هم آشنا کند و سالمندان را در پیوند با یکدیگر قرار دهد. بیشتر جوانان برای کار به شهر‌های دیگر می‌روند و سالمندان در آنجا تنها هستند، البته زرتشتیان شهر سیاتل هم در جشن‌های آنجا باشنده بودند و اکنون آن‌ها گردهمایی خودشان را دارند ولی از ایالت‌های مختلف مانند آلبرتا و کالیفرنیا به این گردهمایی در بریتیش‌کلمبیا به شوند فضای مناسب و ویژگی آب‌و‌هوای خوبش می‌آیند

– آیا آیین سدره‌پوشی همگانی در آنجا برگزار می‌شود؟

آیین سدره پوشی به والدین وابسته است. انجمن در سال 2014 یک سدره پوشی گروهی داشت که به کوشش دلا تاتا و کمیته‌ای که برگزار‌کننده‌ی این آیین بود و من هم هموند آن کمیته بودم، در حدود 16 تن از جوانان زرتشتی در این آیین سدره‌پوش شدند. ولی شوربختانه در سال‌های نزدیک به کرونا و حتا در زمان کرونا آیین سدره‌پوشی‌ها به شکل خودمانی در خانه برگزار می‌شود انجمن تا حد امکان خبر آن را در خبرنامه خودش منتشر می‌کند ولی به شکل گسترده‌ای که فکر کنید هر ساله در زمان مشخصی آیین سدره‌پوشی گروهی داشته باشیم نه این‌گونه نیست.

– در ایران جام جانباختگان برگزار می‌شود که بچه‌های زرتشتی از شهر‌های مختلف به این جام می‌آیند. آیا انجا هم این گونه جام‌ها برپا می‌شود؟

اگر فکر کنید به شکل سالانه و محلی چنین اردو‌هایی داشته باشیم باید بگویم خیر این‌گونه نیست ولی برخی جام‌ها و بازی‌ها به شکل سالانه در کالیفرنیا برگزار می‌شود. این برنامه‌ها به شکل بزرگ و جهانی است. انجمن بریتیش‌کلمبیا در انجمن فِزانا در حدود 100 تن را دارد که برای برگزاری این گردهمایی‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند. کمیسیون جوانان در سال 2011 تصمیم گرفت یک گردهمایی در ونکوور برگزار کند که شمار زیادی از ایران و از سراسر دنیا در این گردهمایی باشنده بودند این گردهمایی هر چهار سال یک‌بار در جا‌های مختلف برگزار می‌شود که امسال شاید مکان برگزاری آن در انگلستان باشد. برای من و دیگرانی که با آن‌ها در پیوند هستم مراسمی که در سال 2011 که در ونکوور برپا شد خیلی خاطره‌انگیز بود. من برای هم‌میهنان ایرانی باشنده در آن گردهمایی تور گذاشتم و آن‌ها را پیرامون ونکوور به گشت و‌گذار بردم که هنوز خاطرات آن به یادم مانده است. در ونکوور ما هازمان محدودی هستیم. دو بانوی زرتشتی جوان به‌تازگی سازمانی را به نام سازمان جوانان زرتشتی دوباره راه‌اندازی کره‌اند و آرمانشان این است که دوباره جوانان زرتشتی بریتیش‌کلمبیا را دور هم گرد آورند تا لحظات شادی درکنار یکدیگر داشته باشند.

– انتخابات انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا چند سال یک‌بار برگزار می‌شود؟ چه شرایطی برای کاندیدا‌ها وجود دارد؟

این انتخابات هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و هرکسی می‌تواند وارد انجمن زرتشتیان شود و تا چهار سال هموند این انجمن باشد. بعد از چهار سال چنانچه کسی کاندیدا نبود آن شخص اگر مایل بود می‌تواند به کارش ادامه دهد و شرایط برای هموندی هیات‌مدیره این است که از پدر و مادر زرتشتی باشد و حداقل سه سال هم هموند فعال انجمن باشد. هدف این است که درون انجمن هموند فعالی باشد ولی بایسته نیست پیش از این هموند هیات‌مدیره باشد.

– در دولت کانادا زرتشتیان نماینده‌ای دارند تا کمبود‌های احتمالی و مشکلات را پیگیری کند؟

در آنجا آزادی ادیان وجود دارد و هیچ کدام از ادیان نماینده‌ای در دولت ندارند هرچند وقت یک‌بار کمیسیونی از ادیان مختلف برگزار می‌شود. در این کمیسیون همه‌ی ادیان با هم گفت‌وگو می‌کنند. دولت کانادا نژاد پرستی را به هر شکلی جرم می‌داند. به همین شوند است که نه تنها ما بلکه تمامی ادیان دیگر نماینده‌ای در دولت کانادا نداریم. ولی دو نماینده در آمریکای‌ شمالی در فِزانا داریم تا اگر اتفاقی برای جامعه‌ی ما افتاد آن نمایندگان از حقوق ما دفاع کنند. فِزانا شوند هم‌پیوندی بین انجمن‌های که هموند آن هستند شده است.

– آیا فزانا کوتاه شده کلمه یا بنیادی است؟

بله فزانا FEZANA کوتاه شده‌ی FEderetional Zorostrian North America organization به معنی فدراسیون انجمن زرتشتیان آمریکای شمالی است که تارنمایی هم با همین نام دارد که می‌توانید هموند آن شوید.

– آیا در بریتیش‌کلمبیا یک مجتمع مسکونی مانند رستم‌باغ وجود دارد که زرتشتیان دور‌هم و در یک مکان زندگی کنند؟

نه مثل رستم باغ نیست ولی بیشتر زرتشتیان در منطقه‌ی شمالی و باختری ونکوور ساکن هستند. البته در حال حاضر به شوند گرانی خانه در آن مناطق، زرتشتیان آنجا به مناطق دورتری رفته‌اند و به شوند پهنه‌ی زیاد ونکوور، انجمن تنها آن‌هایی که خودشان مکان زندگیشان را به آگاهی انجمن رسانیده‌اند را می‌شناسد و کسانی که در هیچ جایی نام و مکانشان را ثبت نکرده باشند برای انجمن شناخته شده نیستند. البته بسیاری از پارسیان در مناطق بِرناوی و ریچموند زندگی می‌کنند. ولی جایی که به شکل کلونی باشد، خیر نداریم.

– برای آیین‌های زیارتی مانند زیارتگاه‌های داخل ایران واقع در یزد که در زمان خودش مثل زیارتگاه پیر‌سبز که در خوردادماه برگزار می‌شود آیا از ونکوور برای این روز‌های ویژه توری به ایران می‌گذارید؟

خیر نمی‌توانیم چون خیلی مشکل است.

– زرتشتیان آنجا، مکانی به عنوان آرامگاه ویژه زرتشتیان دارند یا با ادیان دیگر در یک آرامگاه مشترک درگذشتگان را خاکسپاری می‌کنند؟

زرتشتیان در سال‌های 1900 میلادی یک قطعه زمینی را در شهر سوری بریتیش‌کلمبیا نزدیک مرز آمریکا خریداری کردند و در اختیار انجمن زرتشتیان قرار دادند که شامل 250 قطعه است البته این قطعات جملگی توسط خیراندیشان خریداری شده است و در اختیار انجمن زرتشتیان قرار گرفته است. از این 250 قطعه تا کنون تنها 120 تا 150 قطعه‌ی آن پر شده است. به شوند دور بودن از محل سکونت شماری از همکیشان تمایل ندارند در آن مکان عزیزان‌ خودشان را خاکسپاری کنند. بنابراین آن‌ها را در آرامگا‌های مختلفی که در شمال ونکوور و باختر ونکوور است خاک می‌کنند. همچنین یک شماری درگذشتگان خود را Cremation of the dead می‌کنند، یعنی درگذشته خود را می‌سوزانند به ویژه این کار را پارسیان انجام می‌دهند و تنها دو نفر پارسی در آرامگاه زرتشتیان خاک شده‌اند. پارسیان اعتقاد به سوزاندن دارند و ایرانی‌ها هم به تازگی همین کار را می‌کنند و باور دارند این کار به شوند زیست‌بوم تمیزتر و با صرفه‌تر است.

– خاکستر این درگذشتگان را بعد درمکانی دفن می‌کنند؟

بستگی به سفارش پیش از مرگ درگذشته دارد اگر سفارشی نکرده باشد تصمیم با بازماندگان است که با خاکستر برجای مانده چه کار کنند. در آنجا مکانی مانند دیوار  است که در آن دیوار سوراخ‌های کنده‌کاری شده است و مانند صندوق امانات بانک‌ها دارای در و قفل است. بازماندگان خاکستر برجای مانده از درگذشته‌ی خود را در آنجا می‌گذارند و نام درگذشته را روی درِ صندوق می‌نویسند البته یادآوری می‌کنم که این بستگی به اعتقاد و تصمیم بازماندگان و درگذشته دارد که چه تصمیمی بگیرند.

– در بریتیش‌کلمبیا درمانگاهی ویژه زرتشتیان وجود دارد؟

درمانگاه‌ها تحت پوشش دولت هستند و تنها برای زرتشتیان نیست.

– آیا مانند ایران کتابخانه‌ای به نام یک نیک‌اندیش زرتشتی وجود دارد که نامی آشنا مثل کتابخانه یگانگی در تهران باشد؟

خیر چنین مکانی نداریم ولی افرادی که از ایران مهاجرت کردند کتاب‌های خودشان را هم با خود به آنجا برده‌اند و اکنون کم کم آن‌ها را به انجمن زرتشتیان پیشکش می‌کنند. البته شمار این کتاب‌ها هم زیاد شده است. ما کمبود مکان برای نگهداری این کتاب‌ها داریم ولی امیدوارم تا با ساخت ساختمان جدیدی که در کنار تالار مروارید خانم گیو است بتوانیم بخشی از کتاب‌ها را به آنجا منتقل کنیم و همچنین به شکل اینترنتی بتوانیم بخشی از کتاب‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم البته کتاب‌خوان جدی نداریم و کتاب‌ها دست نخورده مانده‌اند. تمامی کتاب‌های موجود که شامل چندین پوشینه(:جلد) می‌شود را سازماندهی کردیم و لیست کتاب‌ها را نیز استخراج کردیم و اکنون آن لیست موجود است. کتاب‌های تاریخی و دینی ارزشمندی در کتابخانه ما موجود است. فِردوش مِهتا مسوول کتابخانه‌ی آنجا است و آرمان او این است که با کتابخانه‌های واقع در آمریکای شمالی و ایران در پیوند باشد تا لیست کتاب‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و  اگر  هرکدام از کتابخانه‌ها پوشینه‌ای از کتابی را نداشت بتوانند با فرستادن آن پوشینه به یکدیگر دانش کتاب خوانی را افزایش دهند.

– آیا انجمن زرتشتیان کانادا برای زرتشتیان مقیم آنجا کارت شناسایی زرتشی چاپ و دراختیار زرتشتیان مقیم آنجا قرار داده است؟

تمام کارت‌های فارسی و انگلیسی ما همگی از ایران است و ما هیچ گونه کارت شناسایی ویژه‌ی زرتشتیان مانند آنچه در ایران است صادر نمی‌کنیم. اگر شخصی از ما گواهی خواست انجمن آن را براساس پیشینه‌ی فعالیت‌هایش در هازمان زرتشتی صادر می‌کند البته این گواهیِ تایید‌‌هویت براساس شناختی که انجمن از درخواست‌کننده دارد و نیز تایید دو نفر زرتشتی صادر می‌شود و دراختیار فرد درخواست کننده قرار می‌گیرد.

– انجمن‌های زرتشتیان کانادا زیر نظر انجمن یکتایی اداره می‌شوند؟

انجمن ما ثبت شده دولت بریتیش‌کلمبیاست به چه دلیل؟ به این دلیل که ما باید به صورت مستقل عمل کنیم به چه دلیل؟ به این دلیل که مقادیری وجه به شکل دهش وارد انجمن می‌شود و در قبال آن ما یک هزینه‌هایی می‌کنیم و انجمن در پایان سال بیلان و ترازنامه را به مجمع همگانی و کسانی که این دهش را داشتند باید ارایه بدهد و روشن کند که این پول‌ها زمانی‌ که وارد این مجموعه شده است در چه زمینه‌هایی خرج شده است. این مربوط به آگاهی است که انجمن به هازمان می‌دهد و در پایان سال باید اظهار‌نامه مالیتی پرکند. هرچند که انجمن معاف از مالیات است. برای اینکه انجمن بخشی از مجموعه‌ای است که چیزی را خرید و فروش نمی‌کند و هدف بازرگانی ندارد اگر سودی هم کرده باشد باز انجمن معاف از مالیات است ولی دولت بر حساب‌و‌کتاب‌ انجمن نظارت دارد. انجمن تا زمانی که تاییدیه سازمانی خود‌ش را دارد و زمانی که برابر قانون آنجا فعالیت می‌کند معاف از مالیات است.

– در ایران اساس‌نامه انجمن زرتشتیان تهران برابر با اساس‌نامه تجاری نوشته شده است، اساس‌نامه آنجا چگونه نوشته شده است؟

همانطور که پیشتر گفتم هر چند سال یک‌بار مجمع همگانی برگزار می‌شود و تمام صورت‌های مالی انجمن پس از تهیه، سه ماه پس از پایان سال مالی باید به تایید مجمع همگانی برسد. بودجه‌ای که برای سال آینده در نظر گرفته می‌شود برابر برنامه‌ی ارایه شده از سوی مجمع است و انجمن هم باید بر پایه آن برنامه و بودجه کار کند. چنانچه نیاز‌های فوری پیش بیاید مثل افرادی که کمک مالی بخواهند و یا ساختمانی نیاز به تعمیر داشته باشد انجمن آن را به شکل خارج از مجموعه به مجمع اعلام می‌کند و اقدام می‌کند.

– اگرشخصی از ایران بخواهد به آنجا مهاجرت کند آیا انجمن بریتیش‌کلمبیا از وی پشتیبانی می‌کند؟

در نشست فزانا که 98 درصد آن پارسیان بودند و تنها دو درصد آن ایرانی هستند بیان شد که اگر چنانچه اتفاقی برای زرتشتیان ایران رخ دهد و نیاز به مهاجرت داشته باشند، آیا انجمن می‌تواند از آن‌ها پشتیبانی کند یا خیر؟  البته این هنوز مورد گفت‌وگو است چون خیلی‌ها بخش سیاسی را در نظر می‌گیرند. در صورتی که انجمن همکیش بودن را بیان می‌کند و حتا انجمن به سازمان ملل هم نامه نوشته است و توسط نمایندگانی که آنجا دارد پیگیری کرده است ولی شوربختانه هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است. اگر کسی بخواهد تنها به شوند دینش بیایید آن مطلبی جدا گانه است ولی اگر به شکل غیر پناهندگی دینی خواست مهاجرت کند باید از وکیل مهاجرت کمک دریافت کند. انجمن برای پناهندگی دینی و تحت عنوان اقلیت دینی، افرادی را به پناهنده معرفی می‌کند تا آن‌ها وی را پشتیبانی کنند هرچند این  بخشی از اساسنامه انجمن نیست. کار‌هایی که من خودم  تا کنون انجام دادم و از این به بعد هم ادمه خواهم داد کمک به مهاجران همکیش است. ولی از راه انجمن هیچ پشتیبانی صورت نخواهد گرفت.

– آیا در زمان کرونا انجمن زرتشتیان به افرادی که کارشان را از دست داده بودند کمک مالی کرد؟

انجمن در حال برنامه‌ریزی بود که خوشبختانه دولت کانادا خودش کمک کرد. در بریتیش‌کلمبیا به هرشخص 500 دلار داد.

– آیا در آنجا انجمن موبدان مستقل است یا زیر نظر انجمن زرتشتیان است؟

ما آنجا انجمن موبدان نداریم سه موبد ایرانی و دو موبد پارسی در آنجا باشنده هستند که در گهنبار توجی همه موبدان باشنده می‌شوند و موبدان ایرانی زیر نظر انجمن موبدان ایران هستند.

– آیین‌های برخط در آنجا برای پرسه وجود دارد؟

در زمان کرونا بله آیین پرسه و آیین سدره‌پوشی برخط داشتیم اگر کسی خدا بیامرز شود ایرانی‌ها پس از مراجعه به انجمن  فرتور و مشخصات و نام افراد ‌خانواده را در اختیار انجمن زرتشتیان بریتیش‌کلمبیا قرار می‌دهند و انجمن پس از ویرایش، آن را به منشی انجمن ارسال می‌کند و سپس روز و مکان پرسه درگذشته به کلیه افراد خانواده از راه ایمیل به آگاهی می‌رسد.

– سخن پایانی: یک موردی که در اندیشه من بود این است که شمار هازمان ما روبه کاهش است بنابه هر شوندی، کاری کنیم که مانند خبرنامه‌های که نام درگذشته‌گان و روز پرسه‌ی روانشادان را به آگاهی همکیشان می‌رساند، خبرنامه‌ای با درون‌مایه‌ی نام نوزادان در اَمرداد داشته باشیم. اشوزرتشت سفارش به شادی کرده است این بخش در هازمان ما گم شده است. نام کسانی که در سراسر دنیا ازدواج می‌کنند را گردآوری کنیم. بیاییم جدیدتر نگاه کنیم جوانان را به ازدواج و بچه‌دار شدن تشویق کنیم. روی آموزش بچه‌ها کارکنیم به بچه‌ها یاد بدهیم تنها پیرو کور نباشند. هازمان ما دارد از هم پاشیده می‌شود، بیاییم تارنمای همسریابی زرتشتیان را برپا کنیم تا دو جوان زرتشتی را با هم پیوند بدهیم.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. متاسفانه تعداد زرتشتیان چه پارسیان چه زرتشتیان ایران به سرعت در حال کاهش است دلیل اصلی امروز آن هم کمی موالید در میان این گروه است مثلا در متن هر خانواده متوسط حتی یک بجه هم ندارد و این یعنی در نسل بعد فقط در کتابهای تاریخی میتوان از این گروه یاد کرد

    1. نه خیر حاجی. کلی قوانین بی شرمانه و ضد انسانی برعلیه زرتشتیان و مسیحیان و یهودیان (بویژه برعلیه زرتشتیان) از زمان حمله اعراب، سلجوقیان، صفویه، قاجاریه و حتی تا به همین روزگار امروز بوده است.
      و چه همه آزارها، دزدی ها، کشتارها و حق کشی ها در این روزگاران بر آنان رفته است.
      اینها باعث کاهش بسیار شمارشان شده است.
      بچه دار شدن و نشدنشان مانند سایر ایرانیان است.

  2. جناب محمد علی شما دیگه چرا این حرف را میزنید؟ شما هم شاید اجدادتون زرتشتی بودند و شاید بخاطر جبر زمانه مسلمان شده اند و شما هم راه آسانتر یعنی مسلمانی را انتخاب کردید. فکر نمیکنید که اینچنین افکار از کجا سرچشمه گرفته که زرتشتیان را به تاریخ میسپارید؟ به نظر میاید با گفتارتان همه ی زرتشتیان را زیر سوال میبرید. وقتی شرایط و جبر زمان زرتشتیان را به این سمت برده دیگر گفتاری باقی نخواهد ماند. قرنها عده ای هند مهاجرت کردند که نوروز را هم در تابستان به یاد میاورند. و در سختی های خود نوروز و بهار ایرانی را فقط احترام میگذارند اما نوروز پارسیان را ترجیح داده اند. پس چه توقعی میتوان داشت که نسل زرتشتیان به تاریخ خواهد پیوست. مگر نه این است که دین ما را به راه راست هدایت خواهد نمود. و هر دین مکمل دین دیگر باید باشد. اما این نیست فقط به ما گوشزد میکند تا کی به دنبال راه راست باید باشیم. ۲۰۰۰.۳۰۰۰.۷۰۰۰ سال ….. امیداست همه به جامعیت درستی و راستی هدایت شویم و از این همه نکبت و جنگ دور شویم. و همه در صلح و آرامش در کنار یکدیگر اوقات خوبی را این چند صباح با هم داشته باشیم. مهاجرت نکنیم. ایران را بسازیم. به هم احترام بگذاریم. حجاب و بدحجابی را با کنایه رد نکنیم. دغدغه های بیهوده از سرمان دور شود. این همه انسان به سختی و ناشایست کشته نشوند. امیدوارم همه سلامت و تندرست زندگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-16