لوگو امرداد

نمایش آثار تاریخی ایران در موزه‌ی ملی ژاپن

01 japon

گنجینه‌ی موزه‌ی «شوسویین» ژاپن به سده‌ی هشتم میلادی برمی‌گردد. این موزه دربردارنده‌ی آثار گوناگونی از دوره‌های تاریخی است. آثار باارزشی از ایران باستان، که به‌دست امپراتور «شومو» و همسرش «کومیو» در دوره‌ی «نارا» گرد‌آوری شده است، در این موزه نگهداری می‌شود. این آثار سالی یکبار در شهر تاریخی نارا در غرب ژاپن به‌نمایش درمی‌آید.

آثار تاریخی موزه، بازدیدکنندگان بسیاری از ژاپن و دیگر کشورهای جهان دارد. آثار موزه‌ی نارا نشانه‌ای از پیوستگی‌های تاریخی مردمان آسیا، به ویژه میان ایران، چین و ژاپن است.

چندی پیش با بر تخت نشستن امپراتور جدید ژاپن در سال 2019 و  دگرگون شدن دوره‌ی تاریخی «هی سی» به دوره‌ی جدید «ری وا»، نمایشگاه سوشویین برای نخستین بار در توکیو و در موزه‌ی ملی ژاپن به‌نمایش درآمد. این نمایشگاه چند میلیون بازدیدکننده داشت.

به گزارش ایلنا، ازشمار اشیا ایرانی به‌نمایش درآمده در موزه‌ی ملی توکیو، می‌توان به ساز عود با چهار تار که از ایران آمده و در ژاپن به اسم «بیوا» شناخته می‌شود؛ چوب معطر ۶۰ سانتی‌متری از درخت صندل که بر روی آن نوشته‌ای به زبان پهلوی دیده می‌شود؛ گلابدان بزرگ با سری به شکل پرنده از دوره‌ی ساسانیان به گونه‌ی لاک الکل با طرح اصیل پارسی؛ جام با سری به شکل اژدها و کاسه شیشه‌ای هشتاد تکه‌ای بازمانده از سده‌ی ششم میلادی با درخشندگی بسیار زیبا، اشاره کرد. این آثار تمدن ایرانی، در کنار آثار بسیار دیگر، استقبال فراوان بازدیدکنندگان را برانگیخت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06