لوگو امرداد

گزارش نشست نمایندگان انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی در تهران

نمایندگان انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی تهران، با فراخوان کمیسیون روابط‌عمومی انجمن زرتشتیان تهران نشست مشترک برگزار کردند.
این نشست روز سه شنبه ۲۷ تیرماه 1402 در تالار نشست‌های انجمن زرتشتیان تهران برگزار شد و باشندگان در این نشست عبارت بودند از: مهرانگیز شهزادی از سازمان زنان زرتشتی، بهرام پرتوی از اتاق بازرگانی زرتشتیان، بیژن نوشیروانی از بنیاد خیریه سیروس یگانگی، سیما بزرگ چمی از انجمن خیریه درمانی زرتشتیان، سهراب سلامتی از انجمن زرتشتیان شریف‌آباد مقیم مرکز(اشا)، کوروش ساسانی از انجمن زرتشتیان تفت‌و‌توابع مقیم تهران، مهرتاش مهروزیاد از سازمان جوانان زرتشتی(فروهر)، بهراد ستودیان از کانون دانشجویان زرتشتی، پروانه خرم‌‌شاهی از خانه فرهنگ ‌و هنر و همچنین فرهاد کاویانی، کامبیز رستمی، آذرمین دخت‌بلیوان، ماندانا آذرکیوان و فرامرز پوررستمی از روابط عمومی و امور اجتماعی گردش ۴۵ انجمن زرتشتیان تهران.
نشست با خوشامدگویی فرامرز پوررستمی فرنشین کمیسیون روابط عمومی انجمن زرتشتیان تهران آغاز شد. وی شوند تشکیل این نشست را شرح داد و افزود: خیلی از فعالیت‌های سازمان‌های زرتشتی در تهران تخصصی است و مخصوص خود آن‌هاست، ولی برخی کارها وجود دارد که در میان سازمان‌ها و نهادهای زرتشتی مشترک است و اگر در اجرای این کارها بتوانیم به نوعی هم‌افزایی برسیم اتفاق‌های خوبی می‌تواند در این حوزه‌ها رخ بدهد.
وی یک نمونه از این جستارها را مددکاری دانست که بیشتر سازمان ها ونهادهای زرتشتی در این حوزه کوشا هستند و همکاری میان نهادهای زرتشتی تهران باعث می‌شود تا اتفاق‌های خوبی در این حوزه بیافتد.
سیما بزرگ‌چمی، نماینده‌ی انجمن خیریه درمانی زرتشتیان گفت: یکی از نیازهای مددجویان مشاوره است. ما مشاور داریم و تعداد زیادی از افرادی را که نیاز به مشاوره دارند، به شکل غیرمستقیم به این مشاورها ارجاع می‌دهیم. ولی شوربختانه با این ناهماهنگی‌ها برای برخی افراد دیر وارد عمل می‌شویم. در حالیکه برخی از افراد نمی‌خواهند مشاور را بپذیرند.
مهرانگیز شهزادی، نماینده سازمان زنان زرتشتی در این‌باره گفت: ما سال‌ها پیش در حوزه‌ مشاوره‌ی قبل از ازدواج وارد شدیم و با مشاور و مراکز مشاوره‌ای نیز آغاز به همکاری کردیم و حتا خواستار همکاری دفتر ازدواج شدیم تا زوج‌های جوان پیش از ازدواج این مشاوره‌ها را جدی بگیرند ولی همکاری خوبی در این باره نشد.
پروانه خرمشاهی رابط خانه فرهنگ و هنر از برگزاری آموزش‌هایی چون مدیریت استرس، آموزش‌های پیش از ازدواج و آموزش‌های مانند این سخن گفت و افزود، هم اکنون در خانه فرهنگ و هنر آموزش‌های فرزندپروری برگزار می‌شود، ولی شوربختانه از اینگونه آموزش‌ها استقبال خوبی نمی‌شود. همه‌ی افراد هازمان به این گونه آموزش‌ها نیاز دارند، ولی برخی بیشتر نیازدارند که شوربختانه از سوی همین افراد از این آموزش‌ها استقبالی نمی‌شود و بیشتر (:اغلب) فکر می‌کنند اینگونه آموزش‌ها را می‌دانند و احساس نیازی به آن نمی‌کنند.
فرامرز پوررستمی گفت: یک جستار آگاهی‌رسانی است. تنها جستار انتشار خبر نیست، بلکه به نوعی پیوند بین سازمان‌ها و هموندان این سازمان‌ها مانند گروه‌های مجازی و یا چیزی شبیه به آن است.
در این مورد بهراد ستودیان، نماینده کانون دانشجویان زرتشتی، پیشنهاد طراحی یک اپلیکیشن برای آکاهی رسانی را داد.
بیژن نوشیروانی، نماینده‌ی بنیاد خیریه سیروس یگانگی گفت: یکی از مشکل‌های هازمان این است که هیات‌مدیره برخی سازمان‌ها استمرار ندارند و به نوعی انباشت آگاهی در آنها نیست و باعث می‌شود راهی که پیش از این رفته‌ایم با جابه‌جایی یک هیات‌مدیره فراموش کنیم و دوباره از ابتدا پیمودن آن راه را تکرار کنیم. وی به عنوان نمونه از همکاری انجمن خیریه درمانی و سازمان فروهر را در پیوند با نشست‌های آموزشی برای پدرها و مادرهای دانش‌آموزهای دوره‌های دینی گفت. دو سال پیاپی این گونه دوره‌ها در سازمان فروهر برگزار می‌شد که کرونا شوندی شد که دیگر این دوره‌ها تشکیل نشود. استقبال در سال نخست خیلی کم بود، ولی همین آگاهی رسانی‌های دهان‌به‌دهان شوندی شد که سال دوم نزدیک به ۴۰، ۵۰ نفر از پدرها و مادرها در این دوره‌ها شرکت کنند. وی همچنین افزود، شوربختانه در بالای همه‌ی ارگانها، جای یک ارگان که در مورد هازمان پژوهش کند خالی است.
به گزارش روابط عمومی انجمن زرتشتیان تهران، سهراب سلامتی،نماینده انجمن زرتشتیان شریف‌آباد مقیم مرکز(اشا)، گفت: مشکل برخی از سازمان‌ها این است که هموندانشان اتوبوسی می‌آیند و اتوبوسی می‌روند و این انباشت آگاهی‌ها صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر مشورت نیز نمی‌کنند. وی یکی از مشکل‌های هازمان را کار فرهنگی دانست و افزود، زمانی هر کسی که به دفتر طلاق مراجعه می‌کرد، سریع طلاقش را اجرا می‌کردند. پس این همه انجمن‌ها به چه کار می‌آیند؟ وی ادامه داد در زمانی خواستم تا پیش از طلاق این افراد با یکدیگر روبه‌رو بشوند. بسیاری از آن‌ها با گفت‌و‌گو و صحبت کردن بین‌ خودشان توانستند مشکلات خود را حل کنند.
کوروش ساسانی، نماینده انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران نیز در ادامه‌ی نشست گفت: نشست‌های بسیاری از این نوع تشکیل شده است که نتیجه‌ای نداشته است. وی ادامه داد ما نیاز به یک گروه پژوهشی با منابع مالی داریم که بتواند روی مشکلات جامعه کار کند. ما گروه‌های مختلف در سن‌های مختلف نوجوان و جوان، میانسال و مسن داریم که بایسته است برای آن‌ها کار کارشناسی کنیم و ببینیم هر گروه چه مشکلاتی دارند.
بهرام پرتوی، نماینده اتاق بازرگانی زرتشتیان در مورد استفاده از تجربه‌های پارسیان و زرتشتیان هندوستان گفت: بسیاری از مشکلات ما با آن‌ها شبیه است. بایسته است از تجربه‌های آنها نیز استفاده کنیم وی به عنوان نمونه از مجتمع‌های مسگونی در هندوستان نام برد افزود، مجتمع‌های مسکونی زیادی مانند رستم باغ وجود دارد که زرتشتیان در آنجا سکونت دارند و این مجتمع‌ها با یکدیگر در پیوند هستند.
مهرتاش مهروزیاد، نماینده سازمان جوانان زرتشتی(فروهر) نیز در این باره گفت: شوربختانه هازمان زرتشتی همانند یک لشکر است که ۹۹ درصد افراد سرلشکر هستند و سربازی ندارد تا کارها را انجام دهد. در گذشته افراد زیادی به سازمان می‌آمدند و باشندگی داشتند. ولی اکنون اینگونه نیست و حال بحث فاصله‌ها است یا هر چیز دیگر کمتر در سازمان باشندگی پیدا می‌کنند تا کاری پیش برود. وی همینطور در مورد موازی کاری‌ها صحبت کرد و افزود: ما داریم عادت می‌کنیم به موازی کاری، کاری که یک سازمان انجام می‌دهد را یک سازمان دیگر هم همین کار را انجام می‌دهد.
بر پایه این گزارش در بخش پایانی نشست نیز توافق شد که این نشست‌ها برای گفت‌و‌گوها با دستور نشست‌های مشخص برگزار شود و یک گروه مجازی نیز از باشندگان در آن شکل گرفت تا پیوندها و گفت‌و‌گوها در این پیوند حفظ شود.

1402 mordad Neshast Anjomanha 1 1402 mordad Neshast Anjomanha 2 1402 mordad Neshast Anjomanha 4 1402 mordad Neshast Anjomanha 3

فرتورها از تارنما انجمن زرتشتیان تهران است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-23