لوگو امرداد

درخواست پارسیان هند برای جهانی‌شدن آتشکده ایران‌شاه

FuSGQowxuToRLPM 800x450 noPadبه‌تازگی گروهی از پارسیان پویش امضای اینترنتی برای ثبت آتشکده ایران‌شاه به‌عنوان میراث جهانی یونسکو راه‌اندازی کرده‌اند.

در این پویش هدف گردآوری امضا به شمار مناسب برای ثبت این آتشکده است. شما می‌توانید در لینک زیر به پویش جهانی‌شدن آتشکده ایران‌شاه بپیوندید و آن را برای دوستان خود نیز بفرستید.

https://rb.gy/tir5v

آتشکده ایرانشاه مهمترین آتشکده زرتشتیان در هند است که آتش آن همزمان با کوچ زرتشتیان به هند آورده شده است. از ویژگی مهم وجود منشا آتش در این آتشکده از رعد و برق است که در کمتر آتشکده‌ای وجود دارد.

این آتشکده در سده‌ی هشتم میلادی ایجاد شده و از سال ۱۷۴۴ در اودوادا قرار دارد. همزمان با یورش افرادی به شهر گجرات و جایگاه آتش سپند؛ زرتشتیان ناچار شدند مدت ۱۲ سال آتش را در غاری نگهداری کنند.
پس از آن به مدت ۱۴ سال آتش در جنگلی مراقبت شد و سپس به شهر ناوساری آورده شد و سی‌صد سال در این شهر جای دارد.

recognize Iranshah Fire Temple in Udvada, India, a World Heritage

This fire is of the highest religious significance, a continuation of an over four thousand years old tradition of Zoroastrians, throughout what was greater Iran, of enthroning sacred fires as symbols of God’s Light. The Iranshah is a Behram fire, le Fire of Victory, religiously the fire of the highest stature, which includes fire from a lightening strike (which is itself a very difficult task) and which was consecrated at the nearby town of Sanjan, in the 8th Century AD, and, as per religious tradition is kept continously burning, never allowed to go out, and now resides in Udvada town in the above pictured Fire Temple, since 1742.

ترجمه: نیو نوذری
منبع: World Zoroastrian NEWS

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. چرا این اتش برای زرتشتیان و ایرانیان ثبت جهانی نمیشود. از ایران این اتش را برده اند.مثل آثار هخامنشی و ساسانی و … پس باید ثبت جهانی برای ایران باشد.

    1. دوست گرامی اگر هم باید که ما بلد نیستیم نگه داری کنیم‌ مگه برای آتش ۱۵۰۰ ساله یزد چی کار کردیم به نظرم اونا برای نگهداری ازش لیاقتشون بیشتره…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-18