لوگو امرداد

پالوده یزدی ثبت ملی شد

sFlXMWaoBUdAlV8zsNC5pguKlPBQLDj2MAzsLfeDپنج اثر استان یزد از جمله شیوه‌ی تهیه پالوده یزدی در فهرست میراث آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

پالوده یزدی در شهر یزد به آن ماقوتُک نیز می‌گویند. این گونه از پالوده نخستین‌بار به‌دست «علی شاکر» با نام شناخته‌شده‌ی «علی ماشالله» در یکی از جاهای تاریخی اردکان آماده شد. فالوده در میان مردم یزد دیرینگی نزدیک به ۵۰ سال دارد و نخستین‌بار در یکی از روستاهای شهرستان تفت به نام طزرجان تهیه شد و هنوز هم حتا با پیشرفت دانش و نوآوری دستگاه‌های پیشرفته برای تهیه آن، بسته به دسرهای نو، ارزان‌ترین بها و بیشترین هوادار را دارد. پالوده یزدی از دسته دسرهای سنتی ایرانی است که به‌عنوان یک نوشیدنی خنک استفاده می‌شود. مواد اولیه این خوراکی، نشاسته، گلاب، شکر و آب است. پس از پختن نشاسته آن را از یک صافی یا آبکش عبور داده و در ظرف پر از یخ وارد می‌کنند که زود سرد شود و به شکل رشته درآید. سپس آب آن را گرفته و به آن شکر و گلاب می‌افزایند و به دلخواه به آن تخم شربتی، خاکشیر، تخم خرفه و … افزون می‌کنند و گاهی نیز این دانه‌های خوراکی پرخاصیت، در ظرفی در کنار کاسه‌ی پالوده سرو می‌شود. پالوده یزدی، تنها ویژه‌ی یزد است و مانند فالوده شیرازی در همه شهرها شناخته شده نیست.

به گزارش ایسنا/یزد معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از ثبت پنج اثر این استان از جمله طرز تهیه فالوده یزدی در فهرست میراث آثار ناملموس کشور خبر داد.

«عبدالمجید شاکری شمسی» سه‌شنبه دهم امردادماه با اعلام این خبر گفت: پنج اثر ناملموس یزد شامل نحوه بافت بادبزن اسمی بافق، حناسایی یزد، طرز تهیه پالوده یزدی، مراسم دوخت پیراهن مراد در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، مراسم صبح روسیَه (سیاه) در فهرج و خرانق در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به این که استان یزد تعداد زیادی از آیین‌ها، رسوم، رشته‌ها، فنون و غذاهای باارزش را در خود جای‌ داده است، ادامه داد: آداب‌ و رسوم، بازی‌های محلی، رشته‌ها و فنون مختلف صنایع‌دستی و سنتی، مراسم‌های خاص مذهبی و غیرمذهبی که در گذشته انجام می‌شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می‌گیرند، در حوزه آثار ناملموس بررسی می‌شوند.

شاکری با اشاره به این که تاکنون ۱۴۳ اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، در ادامه افزود: نخستین اثر فرهنگی تاریخی در استان یزد در این حوزه، مراسم عزاداری محرم و صفر ندوشن بوده که به تاریخ پانزدهم دی‌ماه ۱۳۸۷ به شماره ۱۱ ثبت ملی شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. پس چرا خرداد ک ب یزد رفتم هوا گرم بود، خانه کسرا در کوچه کنار آتشکده، پالوده یزدی نداشت؟! یا من یادم نمونده! دستگاه قهوه ب نام قهوه یزدی یادمه در آنجا دیدم. آش شولی و عرقیجات در فهرست بود ولی پالوده را یادم نمیاد.
    اگرچه عرقیجات را فکر میکردم مال یزده سپس فهمیدم نه و گول خوردم و از کاشان میاد و تا آنجائیکه من شنیدم ( از خود مردم کاشان) عرق هایی ک در کاشان تولید میشه اصلا دست خود کاشانی ها نیست و اصالتی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08