لوگو امرداد

مجموعه ورزشی بابک خراشه به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد

مجموعه ورزشی بابک خراشه در مارکار تهرانپارس برای میزبانی از رقابت‌های چهلمین دوره جام جان‌باختگان آماده بهره‌برداری نشد.

با نیک‌اندیشی روانشاد جمشید خراشه، ساخت مجموعه ورزشی به نامگانه فرزندشان زنده‌یاد بابک خراشه در سال 1394 به تصویب انجمن زرتشتیان تهران رسید. کار ساخت پس از تخریب و آواربرداری ساختمان نیمه‌ساز قدیمی در ضلع شمالی همایشگاه مارکار تهرانپارس آغاز شد. خانواده نیک‌اندیش خُراشه هزینه‌ی ساخت این مجموعه‌ی ورزشی به مساحتی نزدیک به ۴ هزار مترمربع، را تامین کرده است. طراحی، نظارت و مدیریت پروژه را مهندس جمشید فروغی عهده‌دار است.

درحالی‌که پیکارهای ورزشی جام جان‌باختگان پس از سه سال دوری باردیگر از سرگرفته می‌شود و  مشعل جام چهلم روشن خواهد شد مجموعه ورزشی بابک خراشه برای میزبانی از این رویداد بزرگ ورزشی جامعه زرتشتی آماده نیست. در گفت‌وگو با مهندس ویسپا سیروسی، دانش‌آموخته معماری و همکار مهندس فروغی، وضعیت مجموعه‌ی ورزشی خراشه، آماده‌سازی و بهره‌برداری از آن را جویا شدیم، وی گفت در تلاش بودند سالن چندمنظوره‌ی این مجموعه تا پیش از جام جان‌باختگان 39 (تابستان 98) به بهره‌برداری برسد. ولی به دو دلیل اصلی با این دیرکرد روبه‌رو شدند. اولین تاخیر برمی‌گردد به رخداد آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو که آیین‌نامه‌ی سیستم اطفای حریق و آتش‌نشانی را دستخوش تغییر کرد و در پی آن آیین‌نامه‌ی جدید آتش‌نشانی تدوین شد. برپایه‌ی آیین‌نامه‌ی جدید تمام سازه می‌بایست پوشش ضدحریق داشته باشد. این در حالی بود کار ساخت سازه پیشرفت کرده بود. روند اجرای پوشش ضدحریق مطابق با آیین‌نامه و دریافت تاییدیه‌ی سازمان آتش‌نشانی نزدیک به یک‌سال‌ونیم زمان بُرد. در چالش دیگر اداره‌ی برق، با تامین برق مصرفی مجموعه با آمپر درخواستی موافقت نمی‌کرد باوجود اینکه بازرس کارشناس نیاز مجموعه به این میزان برق را تایید کرده بود. با پیگیری‌های انجمن زرتشتیان تهران، سرانجام اداره برق با تامین برق مورد نیاز موافقت کرد. در روزهای آینده برق مجموعه برای راه‌اندازی تاسیسات برقی و مکانیکی وصل خواهد شد. کار به پایان خود نزدیک شده است، تاییدیه آتش‌نشانی گرفته شده، فقط راه‌اندازی و تست تجهیزات و لوازم تاسیسات برق و مکانیکی باقی مانده است. در مرحله‌ی پایانی پس از وصل‌شدن برق از شرکت‌های مرتبط دعوت می‌شود راه‌اندازی اصلی تاسیسات و تجهیزات موتورخانه، گرمایشی استخر، چیلر، فیلتر هواساز، موتور پمپ‌ها، تست سنسورها، تنظیم تابلو برق‌ها و … را انجام دهند. پس از اتمام کار، با تایید دست‌اندرکاران (خانواده روانشاد خراشه و مهندس فروغی) این مجموعه به انجمن زرتشتیان تهران تحویل داده‌ می‌شود و انجمن برای شیوه‌ی بهره‌برداری از آن تصمیم خواهد گرفت.

مهندس سیروسی در ادامه افزود این مجموعه‌ی ورزشی از نظر استانداردهای یک مجموعه‌ی ورزشی در بالاترین کیفیت و هر بخش دارای طراحی خاص و کاربردی است.

طبقه‌ روی همکف بخش اداری، دارای اتاق کارمندان و تالار همایش است.

طبقه همکف: ورودی اصلی، داری اتاق نگهبانی، اتاق برای تیم‌ها، امدادگر، آسانسور، سالن ورزش اصلی با ارتفاع 15 متر برای بسکتبال و والیبال است. کارشناسان می‌گویند اصطلاح چندمنظوره برای این سازه درست نیست. چون ورزش فوتسال در این زمین باعث فرسودگی زودرس می‌شود و یا شتاب توپ‌های فوتبال می‌تواند باعث شکستن چراغ‌های روشنایی شود. بسیاری تمایل دارند در این مکان فوتسال برگزار نشود.
در انتهای سالن، جایگاه (سن) چند منظوره برای نمایش و یا در آینده برای آیین‌های دینی فرهنگی و جشن‌ها ساخته شده که ایده و طراحی خاص آن از مهندس فروغی است. دارای دو بالکن فیلمبرداری مجهز به سیستم برق برای گروه عکاسان و فیلمبرداران، با پلکانی جداگانه است. دارای بالکن وی‌آی‌پی (VIP) برای میهمانان ویژه است. پیرامون سالن در ارتفاع پنجره دوجداره نصب شده و نور سالن در روز از روشنایی طبیعی و بدون تابش مستقیم تامین می‌شود. طراحی اولیه جایگاه تماشاچیان به صورت باز و بسته است. از دو طرف کناره‌ای برای گذاشتن صندلی یا سکوی تاشو در نظر گرفته شده، ظرفیت سالن بستگی به چیدمان سکویی و یا صندلی  گنجایش دستکم 100 تماشاچی را دارد.

طبقه منفی یک: سرتاسری در دو بخش غربی شرقی دارای سالن بدنسازی و استخر است. سالن بدنسازی  نیاز به تجهیزات تخصصی بدنسازی دارد که بهره‌بردار به تشخیص و نیاز فعالیت خود آن را تجهیز می‌کند. این بخش دارای سیم‌کشی سیستم صوتی، نورپردازی، دفتر مدیر مجموعه، اتاق امدادگر است.
بخش دیگر بخش تخصصی استخر شامل استخر آموزشی تمرینی با ابعاد 10.25، استخر کودک، سونای خشک و بخار، جکوزی 12 نفره و بوفه است. بوفه امکانات اولیه مانند کابینت و سینک را دارد تکمیل تجهیزات تخصصی به عهده‌ی بهره‌بردار است.
هر یک از بخش‌ها دارای جایگاه پذیرش اولیه، حمام، سرویس بهداشتی، رخت‌کن و کمدهای دیواری جداگانه است.

طبقه منفی 2: ضلع غربی مجموعه جایگاه موتورخانه، تاسیسات استخر و گرمایش است. سیستم خنک‌کننده چیلر و دستگاه هواساز در پشت‌بام قرار گرفته است.

هر یک از بخش‌های ورزشی و طبقات به یکدیگر راه دارند. این مجموعه دارای دو ورودی است ورودی اصلی از خیابان سجده‌ای شمالی و ورودی دوم از ضلع غربی همایشگاه مارکار از بن‌بست بابک خراشه دسترسی به پارکینگ روباز مجموعه دارد. پارکینگ با گنجایش تقریبی 40 دستگاه خودرو است. ورودی سوم نیز از داخل همایشگاه به‌صورت ورودی غیرهم‌سطح با چند پله دسترسی به محوطه باز مجموعه را امکان‌پذیر می‌کند که در حال‌حاضر با سازه‌ای پوشیده شده است. انجمن زرتشتیان تهران درباره‌ی چگونگی بهره‌برداری تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
جمشید خراشه از نیک‌اندیشان دهشمند جامعه زرتشتی سال 1397 درگذشت. همسر ایشان روانشاد مهین‌دخت فروغی 16 سال پیش‌تر زندگانی را بدرود گفت. فرزندانشان فرهاد، زنده‌یاد بابک، شهریار و شیده هستند. روانشاد بابک در نوجوانی و در پی رخداد تصادف دیده از جهان فروبست. دکتر فرهاد خراشه به نمایندگی از خانواده ادامه‌دهنده‌ راه و ناظر بر اجرای پروژه ساخت مجموعه ورزشی بابک خراشه است.

28 4

1 9 2 8 3 8 4 8 5 7 6 7 7 7 8 7 9 7 10 7 11 7 12 7 13 7 14 7 15 6 16 6 17 6 18 4 19 5 20 5 21 5 22 4 23 4 24 4 25 5 26 4 27 4

فرتور از شهرام نمیرانیان است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12