لوگو امرداد

گزارش انجمن زرتشتیان تهران از سرویس مدارس

Untitled 2روابط‌عمومی گردش 45  گزارشی از کارهای انجام‌شده برای ارایه خدمات سرویس‌ رفت‌وآمد دانش‌آموزان زرتشتی تهران را به آگاهی رساند.

در این گزارش به برخی از کارهای انجام‌شده در سال تحصیلی گذشته و تلاش برای تامین سرویس مطلوب خانواده‌ها و دانش‌آموزان مدارس شش‌گانه‌ی زرتشتیان اشاره شده است. متن کامل گزارش را در ادامه می‌خوانید:
1- از نخستین روزهای سال۱۴۰۱، با حضوری‌شدن مدارس، موضوع سرویس مدارس زرتشتی مطرح شد. در آن بازه انجمن زرتشتیان تهران با توجه به فرصت کم تصمیم گرفت تا این موضوع را به والدین و مدیران و انجمن‌های اولیا و مربیان هر مدرسه بسپارد تا هریک با توجه به شرایط خاص خود، رفت‌و‌آمد دانش‌آموزان را مدیریت کنند و انجمن زرتشتیان تهران تنها از لحاظ مالی خانواده‌ها را پشتیبانی کند.
2- افزایش قیمت‌های عجیب‌وغریب که صنعت حمل‌ونقل هم از آن بی‌بهره نبود، از همان زمان تاثیر منفی خودش را نشان داد. سرویس مدارس با توجه به این‌که بیش از دو سال بود که برگزار نشده بود و حالا خانواده‌ها خود مستقیم درگیر هماهنگی و اجرای آن شده بودند، بیشتر برای آنان شوکه‌کننده بود. با این همه با توجه به اینکه یک ماه بیشتر نبود، به هر نوعی از سوی خود خانواده‌ها و مدارس مدیریت شد.
3- بسیاری از دانش‌آموزان زرتشتی از مسافت‌های طولانی به مدارس شش‌گانه می‌آیند و موضوع رفت‌وآمد دانش‌آموزان برای خانواده‌ها و مدارس اهمیت بسیار زیادی دارد. موضوعی که هر ساله بخش قابل‌توجهی از بودجه انجمن را در بخش مدارس به خود اختصاص می‌دهد و سبب می‌شود بودجه اختصاص یافته برای افزایش کیفیت آموزشی، کمتر شود.
4- انجمن از همان روزهای نخست تابستان ۱۴۰۱، وارد فاز تصمیم‌گیری برای سرویس مدارس شد. خانواده‌ها با حضور در انجمن دغدغه خود را در این باره مطرح کردند. در همان جلسه این اطمینان خاطر داده شد که سرویس به هر نوعی اجرا خواهد شد ولی چگونگی اجرایش در آینده مشخص خواهد شد.
5- انجمن زرتشتیان تهران، از ۱۰ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ وارد دوران فترت شده بود. دورانی که بنابر اساسنامه تصمیم‌گیری بر عهده هیات‌رییسه است و از سوی دیگر گردش منتخب جدید رسما آغاز به کار نکرده است. با این حال هم هموندان گردش ۴۴ و هم گردش ۴۵ در این باره به گفت‌وگو نشستند و جلساتی را برگزار کردند.
6- مشکلات سرویس مدارس را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد. انتخاب پیمانکار، قیمت اعلامی از سوی پیمانکار، میزان یارانه انجمن برای سرویس، نحوه دریافت هزینه از خانواده‌ها، نظارت بر اجرای مناسب سرویس در طول سال تحصیلی، پاسخگویی به خانواده‌ها در طول سال تحصیلی از جمله کارهایی است که باید انجام شود و یا در موردشان تصمیم گیری شود.
7- ایده‌های متفاوتی برای اجرای سرویس مطرح شد. از جمله آنکه سرویس مدارس را به هر کدام از مدارس تحویل داد و خود مدارس این کار را برعهده بگیرند. خوبی این روش کاهش بار تصمیم‌گیری و اجرا از دوش انجمن بود. مشکلات آن اما عبارت بودند از: درگیر شدن مدیران مدرسه در سرویس و کاهش انرژی و توان آنها برای موضوعات آموزشی و احتمال افزایش هزینه سرویس با کاهش تعداد دانش‌آموزان.
8- یکی دیگر از ایده‌های مطرحی استفاده از خانواده‌ها و نمایندگان آنان در قالب یک هیات اجرایی سرویس بود تا هم در کار انتخاب پیمانکار و هم در برگزاری و نظارت بر اجرای سرویس کمک کار انجمن باشند. با آنکه این فراخوان داده شد و حتا با بسیاری از آنها به صورت تلفنی و حضوری صحبت شد ولی چندان از سوی خانواده‌ها استقبال نشد. ضمن قدردانی از افرادی که در این کار داوطلب شدند ولی تعداد اعضای آن هنوز به حدی نرسیده که بتوان اجرای سرویس را به این گروه واگذار کرد.
9- دو سال کرونا باعث شد تا بسیاری از فعالیت‌هایی که سال‌های پیش به صورت روتین اجرا می‌شد، خیلی وضعیت مشخصی نداشته باشد. یکی از این موضوعات سرویس مدارس بود. از سویی راننده‌هایی که در گذشته راننده سرویس بودند، با توجه به دوسال تعطیلی به کارهای دیگری مشغول شده‌اند. حتا برخی پیمانکاران نیز از این کار خارج شده بودند. از سوی دیگر آموزش و پرورش که هر سال پیمانکاران برگزیده و قیمت سرویس را اعلام می‌کرد، بسیار دیر وارد این موضوع شد.
10- با توجه به همه این موارد و اینکه برای بسیاری از خانواده‌ها، وضعیت سرویس مدارس، بر تصمیم‌شان در ثبت‌نام و یا عدم‌ثبت‌نام در مدارس زرتشتی تاثیرگذار بود، انجمن زرتشتیان تهران، اوایل امرداد ماه ۱۴۰۱، فراخوان سرویس مدارس را منتشر کرد. در این فراخوان تنها خواستار بررسی صلاحیت پیمانکاران شایسته بود. با آنکه این فراخوان در روزنامه های کثیرالانتشار و در پی آن سایت‌های مناقصه آنلاین منتشر شد، ولی تا پایان زمان آن هیچ پیمانکاری پیشنهاد رسمی و کتبی ارایه نکرد.
11- همزمان با اعلام فراخوان، پیش ثبت نام از افرادی که می‌خواستند از سرویس استفاده کنند، انجام شد تا مشخص شود که چه تعداد از دانش‌آموزان تمایل دارند از سرویس استفاده کنند و محدوده سکونت‌شان کجا است. همین لیست پیش ثبت نام در ادامه برای تعیین قیمت پیمانکار، معیار قرار گرفت.
12- هموندان کمیسیون خدمات با توجه به عدم ارایه پیشنهاد در فراخوان، با پیمانکاران سال‌های گذشته و تعدادی از پیمانکاران دیگر تماس گرفتند. در نهایت ۴ پیمانکار قیمت حدودی برای اجرای سرویس ارایه کردند. وقتی قیمت‌ها نرمال شد تا امکان مقایسه ایجاد شود، یک شرکت که شرایط مناسبی داشت، انتخاب شد.
13- بررسی سطح توان پیمانکار برای انجمن بسیار مهم بود و برای همین منظور چندین بار هموندان قدیم و جدید کمیسیون‌های خدمات و آموزشی خود شرکت و رزومه وی را بررسی کردند. از سوی دیگر تلاش شد تا در قراردادی که بسته می شود، تضمین‌های به نسبت خوبی از شرکت گرفته شود.
14- پیمانکار منتخب اگرچه قیمت تقریبا برابر ارایه می‌داد، ولی نحوه دریافت مبلغش نیز مورد توجه بود که اجرای سرویس را ساده‌تر می‌کرد. همچنین بار کمتری را به دبیرخانه انجمن تحمیل می‌کرد.
15- با آنکه قیمت سرویس نهایی نبود برای آنکه خانواده‌ها سردرگمی کمتری داشته باشند، هزینه دریافتی سرویس از خانواده‌ها حدود نیمی از میانگین هزینه کل سرویس و ۷ میلیون تومان تعیین شد و مابقی هزینه را انجمن تقبل کرد که بپردازد.
16- با توجه به هزینه قابل‌توجهی که سرویس به خانواده‌ها تحمیل می‌کرد، تصمیم گرفته شد برخلاف سال‌های گذشته که تمام مبلغ سرویس یکجا از خانواده ها دریافت می‌شد، هزینه سرویس در ۳ قسط، دریافت شود. ضمن اینکه به مانند سال‌های گذشته انجمن برای برخی که توانایی مالی کمتری داشتند تخفیف بیشتری در نظر گرفت.
17- با آنکه هزینه سرویس امسال برای خانواده‌ها، تغییر چشمگیری داشت ولی به همان نسبت نیز برای انجمن هزینه اجرای سرویس مدارس تغییر کرد و مجبور شد تا بودجه به نسبت قابل توجهی را برای این کار کنار بگذارد. انجمن زرتشتیان تهران، در سال ۱۴۰۱ مقداری بیش از ۲ میلیارد تومان برای موارد مختلف آموزشی هزینه کرد که تقریبا یک‌ونیم میلیارد آن برای کمک هزینه سرویس بود.
18- در آغاز سال با توجه به اینکه هنوز مسیرها هماهنگ نشده بود و از سوی دیگر پیمانکار در تکاپوی بستن مسیرها و پیدا کردن راننده بود و همچنین آموزش و پرورش نیز به صورت ناگهانی ساعات آغاز و پایان مدارس را تغییر داد، ناهماهنگی‌های بسیاری برای اولیا رخ داد. در این باره کمیسیون های خدمات و آموزشی انجمن تمام تلاش خود را برای اصلاح این موضوع انجام دادند و جلسات متعددی با پیمانکار داشتند تا این موضوع هر چه سریعتر حل شود با این حال، این موضوعات باعث شد برخی خانواده‌ها چند هفته ابتدایی سال تحصیلی سرویس نداشته باشند و یا از سرویس با کیفیت پایین‌تر از حد استاندارد در ابتدای سال استفاده کنند.
19- با آنکه بندی در قرارداد گنجانده شده بود تا در صورتی که تعطیلات طولانی مدت بیش از یک ماه رخ بدهد، (باتوجه به پیش‌بینی دوباره بیماری کرونا) هزینه آن تعطیلات باید کاسته می‌شد، با این حال اتفاقات سال تحصیلی گذشته و آلودگی هوا و… اگر چه بارها مدارس را به صورت رسمی و غیررسمی تعطیل کرد ولی هیچگاه مطابق بند قرارداد نبود و از سوی دیگر قابل پیش‌بینی برای پیمانکار و انجمن نبود.
20- انجمن زرتشتیان تهران تمام تلاش خود را برای تامین سرویس مطلوب انجام داد. با این امید که توانسته باشد تا رضایت نسبی بیشتر افراد استفاده کننده را تامین کند.

در بخش پایانی این گزارش آمده است:
به‌تازگی فراخوان سرویس برای سال تحصیلی جدید (3-1402) منتشر شده است. با این حال با توجه به بار سنگین مالی که این موضوع بر دوش خانواده‌ها و نیز انجمن می‌گذارد، انجمن زرتشتیان تهران آماده دریافت پیشنهادها، طرح‌های عملیاتی و… شما توسط راه‌های ارتباط با انجمن است تا رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدارس زرتشتی به نحو مطلوب‌تر و کم‌هزینه‌تری تامین شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19