لوگو امرداد

محمد اسماعیلی، استاد تنبک‌نوازی ایران درگذشت

2 17محمد اسماعیلی با نام اصلی «محمدعلی اسماعیلی متین» که از استادان تنبک‌نوازی موسیقی ایران بود، روز ۲۲ امرداد بر اثر سالخوردگی چشم از جهان فروبست. شهرام صارمی- نوازنده کمانچه- در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به درگذشت این هنرمند پیشکسوت موسیقی گفت: استاد اسماعیلی در دو ماه گذشته به سبب بیماری در بیمارستان بستری بود.
محمد اسماعیلی ۴ شهریور سال ۱۳۱۳ خورشیدی در تهران زاده شد. او در سال ۱۳۳۰ توسط دایی‌های خویش، مرتضی و مصطفی گرگین‌زاده، نزد استاد حسین تهرانی با تنبک‌نوازی آشنا شد. او در سال ۱۳۳۷ در گروه‌های موسیقی وزارت فرهنگ‌وهنر سرگرم به کار شد. از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی به تدریس پرداخت و در سال ۱۳۴۵ سرپرستی گروه تنبک وزارت فرهنگ‌وهنر آن زمان را بردوش گرفت. در سال ۱۳۴۳ به سمت هنرآموز تنبک در هنرستان موسیقی ملی به جانشینی استاد خود تنبک‌نوازی را به هنرجویان آموزش داد. در دهه ۱۳۶۰ به سرپرستی فرامرز پایور (سنتور) و همراهی جلیل شهناز (تار)، علی‌اصغر بهاری (کمانچه) و محمد موسوی (نی)، گروه استادان را تشکیل دادند و کنسرت‌هایی با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری اجرا کردند. او به سبب خدمات و پیشینه‌ی‌هنری و کارهای فراوانی که در زمینه‌ی تمبک و تمبک‌نوازی انجام داد، مدرک درجه‌یک هنری را از وزارت ارشاد دریافت کرد.

یکی از واپسین گنجینه‌های موسیقی ملی را از دست دادیم
علی رهبری- موسیقیدان و رهبر ارکستر- به بهانه‌ی درگذشت محمد اسماعیلی یادداشتی را منتشر کرده است. علی رهبری در این یادداشت‌ نوشته است:
«دوستان عزیز، اهالی موسیقی، مخصوصا دوستداران موسیقی ملی از خبر فوت ناگهانی استاد محمد اسماعیلی بی‌نهایت متاثر شدم و این مصیبت وارده را خدمت خانواده محترم ایشان و دوستداران موسیقی ملی تسلیت عرض می‌کنم. استاد اسماعیلی، استاد بزرگ تمبک نه تنها سه سال معلم نوازندگی تنبک بنده و اکثر هنرجویان هنرستان عالی موسیقی ملی بودند بلکه در سالیانی که بنده ریاست هنرستان عالی موسیقی ملی را به عهده داشتم شاهد تربیت ده‌ها نوازنده ماهر توسط ایشان نیز بودم. ریتم‌هایی که ایشان در آن سال‌ها به ما آموختند همچنان در ذهن من هست و حتا در موسیقی کلاسیک بسیار از آن‌ها استفاده می‌کنم. ایشان نه تنها استاد بنده بودند بلکه در کنارشان به اجرای برنامه‌های مختلفی نیز پرداخته‌ام و حدود بیست‌سال پیش که بعد از سال‌ها دوری از وطن به ایران بازگشتم، ایشان از اولین کسانی بودند که به دیدار من آمدند. بعد از دست دادن استادانی همچون فرامرز پایور، محمد‌رضا شجریان، حسین دهلوی، مصطفی پورتراب، حسن ناهید و هوشنگ ظریف، اکنون یکی از آخرین گنجینه‌های موسیقی ملی ایران را از دست دادیم.»
گفتنی است که پیکر استاد محمد اسماعیلی روز چهارشنبه ساعت ۱۰ بامداد از برابر خانه‌ی هنرمندان یا تالار وحدت، به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا همراهی خواهد شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-21