لوگو امرداد
از سوی شورای جهانی صنایع دستی:

دزفول و کاشان ثبت جهانی شدند

05 1دزفول به عنوان «شهر جهانی کپوبافی» و کاشان به عنوان «شهر جهانی منسوجات سنتی» در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این خبر، در حساب کاربری‌اش گفت: «شورای جهانی صنایع دستی، دو شهر دزفول و کاشان را به عنوان شهر جهانی کپوبافی و شهر جهانی منسوجات سنتی به ثبت رسانید. بازرسی‌های دقیق ارزیابان، تکمیل مستندات، بررسی‌های میدانی و … پشتوانه این رویداد مبارک هستند».

ضرغامی با بیان اینکه ثبت جهانی کاشان پیش از آنکه یک امتیاز به‌شمار آید، یک خویشکاری (:مسوولیت) است، افزده است: «جهانی شدن یعنی افزایش مسوولیت برای تقویت رویکرد توسعه، افزایش کارگاه ها، گسترش آموزش، اشتغال، عمومی سازی و پایدار کردن این پایگاه در سطح بین الملل».

او در پایان نوشت: ‎«کپوبافی، هنر بافندگی از ضایعات درخت خرماست، مصنوعات بسیار زیبا، محکم و کاربردی، بدون نیاز به هزینه گزاف ریالی و ارزی برای مواداولیه! صنایع‌دستی، رکن مهم اقتصاد فرهنگ است و باید غفلت‌های گذشته را جبران کرد».

اسفند سال گذشته ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی کپوبافی دزفول به ایران سفر کردند. دزفول پیش از این با کسب شاخص‌های لازم، لقب زیبنده شهرملی صنایع‌دستی در حوزه کپوبافی را به نام خود ثبت کرده بود و پس از بررسی و بازدید ارزیاب‌های جهانی یونسکو از ظرفیت‌های هنر ـ صنعت کپوبافی دزفول، این شهر به‌عنوان شهر جهانی کپوبافی انتخاب و معرفی شد. قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ویژه دزفول در حوزه کپوبافی و نیز فعالیت بخش خصوصی و فعال بودن کارگاه‌های کوچک و بزرگ در شهر‌ها و روستا‌های این شهرستان، باعث شد تا اقدامات لازم برای نامزدی دزفول برای تبدیل شدن به شهر جهانی کپوبافی صورت بگیرد.

همچنین علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ابراز امیدواری کرد‌ گواهینامه‌ی ثبت‌ رسمی کاشان شهر جهانی نساجی سنتی تا پایان نیمه‌ی نخست 1402 صادر شود.

ایزدی، جایگاه هنر صنعت ارزشمند نساجی کاشان را در زندگی و اقتصاد این منطقه مهم دانست و گفت:‌ «گستره سیاسی جغرافیایی اصفهان به‌عنوان پایلوت اصلی شناخته‌شده صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌شمار می‌رود و وظیفه ما در معرفی، حفاظت و انتقال بهتر آن به نسل‌های آینده سنگین است.» او افزود: «ثبت جهانی نساجی سنتی کاشان با توجه به پیشینه ارزشمند و جایگاه آن در حوزه اشتغال، اقتصاد و فرهنگ از دیرباز امری مهم و ضروری بوده است.» ‌

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود و آفرین به انجام دهندگان این کار . سازهای خنیاگری ایرانی ، نان های ایرانی و آتشکده های باستانی هم از چیزهای با اولویت بسیار بالا برای ثبت جهانی یونسکو هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-09