لوگو امرداد
در امرداد 474 آمده است:

بازنشر خبری سوخته و سکوتی هفت ساله

p02در روزهای آغازین شهریورماه امسال خبری باستان‌شناسی با آب‌وتاب بسیار و عنوان‌هایی برانگیزاننده، در برخی از تارنماهای داخلی بازتاب یافت. آن خبر آگاهی‌رسانی نارسا و آکنده از کم‌وکاستی‌ها درباره‌ی یافته‌شدن سنگ‌نبشته‌ای هخامنشی در گستره‌ی باستانی فاناگوریا، در جنوب روسیه بود.
پیداست که عنوان چنان خبری هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایران را کنجکاو می‌کند تا بداند که آن سنگ‌نبشته چیست و درباره‌ی کدام‌یک از شهریاران هخامنشی است؟ از آن‌رو که خودِ خبر نشان از آن دارد که گستره‌ی شاهنشاهی هخامنشیان بسیار پهناورتر از آن چیزی بوده است که تاکنون پنداشته می‌شد. تارنماهایی که چنان خبری را پخش کرده بودند، تنها و تنها عبارتی یک‌خطی را که هیچ نکته‌ی ویژه‌ و آگاهی‌بخشی را به‌دست نمی‌دهد، در دسترس کاربران خود گذاشته بودند. گزارش تصویری کوتاهی نیز همراه با آن گزارش تک‌سطری دیده می‌شد. در آن فیلم چند دقیقه‌ای، گوینده‌ای با زبان روسی سخن می‌گفت. سپس تصویری از سنگ‌نبشته‌ی هخامنشی و محوطه‌ای باستانی که سنگ‌نبشته را در آنجا یافته‌اند، در برابر دیدگان کاربران گذاشته شده بود. گویا برای آن تارنماها اهمیتی نداشت که کاربرانی که زبان روسی نمی‌دانند، از آن سخن‌ها هیچ نکته‌ای درنمی‌یابند و بیش‌تر سردرگم می‌مانند! شگفت‌تر آنکه هیچ‌کدام از خبرگزاری‌های شناخته‌شده‌ی به‌نام (:معتبر) داخلی نیز چنین خبری را بازتاب ندادند. این نیز بر ابهام‌ها می‌افزود.
پیش از آنکه بگوییم آن خبر به چه زمانی بازمی‌گردد و به‌هیچ‌رو سخن تازه‌ و ناگفته‌ای نیست، باید از کوتاهی و کم‌کاری باستان‌شناسان ایران گِله کرد و خُرده گرفت که جز یک تَن (آن هم باستان‌شناسی که اکنون بیرون از مرزهای کشور سرگرم پژوهش است) هیچ‌کدام از آن‌ها و موسسه‌های پژوهشی و دانشگاهی و باستان‌شناسی کشور به خود زحمت پیگیری چنین خبری را نداده‌اند! پرسش ما از برخی از باستان‌شناسان و پژوهشگران نیز که چرا درباره‌ی این خبر کنکاش بیش‌تری نشده است؟ با پاسخ‌هایی از این‌دست روبه‌رو شد که: در این‌باره آگاهی‌ای نداریم یا بی‌توجهی‌ها به یادمان‌های باستان‌شناسی ایران و دشواری‌ها بیش‌تر آن است که بخواهیم یافته‌های بیرون از کشور را دنبال کنیم!

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی است با عنوان «بازنشر خبری سوخته و سکوتی هفت ساله»، به قلم نگار جمشیدنژاد که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد آمده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره 474 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  474 از ‌‌دوشنبه، 20 شهریورماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  474 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 474  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-28