لوگو امرداد
در امرداد 474 آمده است:

سدره و کشتی، جامه‌ی آگاهی و رسایی دینی

p05همازوری و پیوند میان مردمان، از دغدغه‌های انسان اندیشمند است که هازمان‌ها (:جامعه‌ها) با آن درگیر بوده‌ و خواهند بود. از این‌رو، پیروان دین‌ها، آیین‌ها، حزب‌ها و … درپی آن هستند که نشان ویژه‌ای را برای خود برگزینند تا افزون‌بر شناساندن خود، بتوانند با آن نشانه‌ها، درون‌مایه‌ی اندیشه‌ها و جهان‌بینی خود را به دیگران و خود بازشناسانند و یادآور شوند.

نشانه‌ی درونی زرتشتیان از دیرباز درستی، راستی و پاکی است که چکیده‌ی آن در اندیشه‌ی‌ نیک، گفتار نیک و کردار نیک نمودار می‌شود. آموزه‌های اَشو زرتشت روش درست‌زیستن را بر مردمان آشکار می‌کند. روشی که نه وابسته به زمان ویژه‌ای است و نه جایی ویژه. به سخنی زمان و زیستگاه در جهان‌بینی زرتشتی که در گاتاها آورده شده است،‌ جایگاهی ندارد.

اشو زرتشت یادآور می‌شود، آنان که اندیشه‌ی‌ نیک، گفتار نیک و کردار نیک را برمی‌گزینند از بهترین‌های هستی (چه مادی و چه مینوی)  برخوردار شده و به شادی درونی و بیرونی می‌رسند. آنان که سامانه‌ و هنجار هستی، فلسفه‌ی وجودی امشاسپندان را درمی‌یابند، دیگر درپی آسیب‌رساندن و بدی‌کردن به دیگران نیستند.

انجمن موبدان، نه(9) پایه‌ی بنیادین دین زرتشتی را این‌گونه برمی‌شمرد:

  • باور به یکتایی اهورامزدا (خداوند)؛
  • باور به پیامبری اشو زرتشت؛
  • باور به جهان مینوی و پادافره روان؛
  • باور به اشا (:راستی)؛
  • باور به گوهر وجودی انسان (سپنته‌من و انگره‌من)؛
  • باور به اَمشاسِپندان (شش فروزه‌ی برجسته‌ی اهورامزدا)؛
  • باور به نیکوکاری و دستگیری از نیازمندان؛
  • باور به سِپند‌بودن (:مقدس‌بودن) چهار آخشیج (آب، هوا، خاک و آتش)
  • باور به فرشکرد (نوخواهی و نوکردن جهان‌هستی) (همایش سراسری موبدان و موبدیاران، 1385: 272-270).

نشانه‌ی بیرونی زرتشتیان از دیرباز سِدره و کُشتی است.

سِدره

سِدره پیراهنی است گشاد، با آستین‌های کوتاه و بدون یخه که از پارچه‌ای سفید درست شده و زرتشتیان آن را در زیر پوشاک‌های دیگر چسبیده به بدن می‌پوشند (از دینکرد، جلد نهم و به فصل چهارم از کتاب سوم نیرنگستان) در جلوی سِدره از گریبان به پایین چاکی دارد که تا سینه می‌رسد و در بخش پایانی آن کیسه‌ی کوچکی جای‌گرفته که به کیسه‌ی کِرفه نامور است. به باور زرتشتیان این کیسه، گنجینه‌ی اندیشه‌ی‌ نیک، گفتار نیک و کردار نیک است و پوشنده‌ی آن باید بکوشد که وجود خود را با این سه فروزه بیاراید.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاریست با عنوان «سدره و کشتی، جامه‌ی آگاهی و رسایی دینی» به قلم رستم شهریاری که در تازه‌ترین شماره امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره 474 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  474 از ‌‌دوشنبه، 20 شهریورماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  474 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 474  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-29