لوگو امرداد
به بهانه‌ی هشتم مهرماه

همایش بزرگداشت مولانا در مشهد برگزار شد

همایش روز بزرگداشت مولانا در خردسرای فردوسی با همکاری آکادمی بامداد، در شهر مشهد با باشندگی (:حضور) گروه بسیاری از دوست‌داران ادبیات کهن و باستانی ایران، شعر و عرفان ایرانی و با حضور استادان نامدار ادبیات برگزار شد. آرمان این نشست کاملا آکادمیک و بر پایه‌ی تفاسیر علمی از گفته‌ها و نوشته‌های بزرگ شعر و ادب پارسی، مولانا جلال الدین محمد بلخی در سده‌ی هفتم است.

دبیر این نشست زهرا سالاری و سخنرانان، دکتر کیمیا تاج‌نیا، دکتر علیرضا قیامتی با همراهی برنامه‌های گوناگون فرهنگی-هنری مانند سنتورنوازی و مولاناخوانی و آوازخوانی سنتی بود. در این نشست نکات کلیدی و اساسی درباره‌ی دیدگاه‌های شمس تبریزی به ویژه در مورد گرامی‌داشت ایران و زبان پارسی از سوی دکتر کیمیا تاج‌نیا مطرح شد.

یکی از این نکات اساسی به کار بردن اصطلاح «قرآن پارسی» توسط شمس بوده که در مقام «ستایش زبان پارسی» در رویارویی زبان تازی چنین اصطلاحی ابداع نموده است. در پایان سخنرانی ایشان، برای گرامی‌داشت جایگاه مولانا، همه باشندگان ایستادند و ایشان بخشی از مثنوی مولانا را  خواند.

برنامه بعدی اجرای بسیار زیبا و احساسی سنتور توسط محمد افشاریان دبیر کانون موسیقی دانشگاه فردوسی مشهد بود. سپس نوبت به سخنرانی استاد علیرضا قیامتی رسید که با بیانی شیوا به تفسیر و واکاوی اندیشه‌های عرفانی و الهی مولانا پرداخت و نکته مهم این بود که به باور ایشان هنوز هیچکس، هیچ مولاناپژوه . مولاناشناسی نتوانسته است تمامی زوایای افکار و اندیشه‌های او را واکاوی کند. نکته برجسته دیگر سخنان ایشان، اشاره به این مهم بود که برخی از آراء مولانا را امروزه در نظرات روان‌کاوها میبینیم و فهم میکنیم در حالی که شیخ این نکات را در هفتصدسال پیش، در زمانی که بسیار احساس تنهایی میکرده سروده است.

در بخش دیگری از تفاسیر، دکتر قیامتی به این دیدگاه مولانا در خصوص جنگ و ستیز اعتقادی و نبرد باورهای پیروان هر یک از مذاهب به آنچه که خود را «حق» میپندارد و سایرین را «باطل»، پرداخت و گفت از دید مولانا «معشوق» یکیست و همه این ادیان در نهایت وسیله‌اند برای رسیدن به او؛ پس اینهمه جنگ و جدال بر سر چیست؟ و اینکه همه ادیان و فرقه‌هایشان در نهایت از پنجره‌ای جداگانه منظره ویژه خود را میبینند.

در بخش‌های پایانی برنامه، کیانا رهنورد با پوشش سنتی بانوان ایرانی دقایقی را به زیبایی به نقالی و مولاناخوانی پرداخت. در پایان، استاد آواز آقای مهدی سالاری نَسَب شعری از مولانا را برای حاضرین خواند. از چهره‌های سرشناس و فرهیخته استاد یاحقی و استاد لباف خانیکی نیز حضور داشتند.

بنیاد خردسرای فردوسی به مدیریت دکتر محمد جعفر یاحقی از سال 1384 تاکنون به عنوان یک مرکز فرهنگی تاثیرگذار فعالیت می‌کند.

 

1 55 2 48

زهراسالاری،دبیر نشست3 52 4 50

دکتر کیمیا تاج‌نیا

5 49 6 48 7 47

برای گرامیداشت مولانا، همگان ایستادند و دکتر تاج‌نیا بخشی از مثنوی را خواند

15 38

رونمایی از آگهی نخستین جایزه ادبی مولانا

17 37

سنتورنوازی محمد افشاریان؛ دبیر کانون موسیقی دانشگاه فردوسی مشهد

18 32 21 32 22 31 23 28 24 27 25 24 26 24 28 26 29 21 30 21

فرتور از شرمین نصیری است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-28