لوگو امرداد
به خجستگی روز مهر و ماه مهر؛ دهم مهرماه

نماوای شادباش مهرگان؛ یادباد مهر و پیمان نیاکان

درودی به ایران و ایرانیان. خجسته بود بر شما مهرگان. دومین جشن بزرگ ایرانیان به فرخندگی، شادی و رامشنی. «مهرگان»؛ کهن جشن آیینی است که در روز دهم مهر خورشیدی روز مهر از ماه مهر گاهشمار اوستایی برگزار می‌شود.
درگذشته این جشن پنج روز ادامه پیدا می‌کرده و پس از جشن نوروز بزرگترین جشن ملی ایرانیان بوده است. جشن مهرگان پس از جشن نوروز باشکوه‌ترین جشن ایران به شمار می‌رود جشن مهرگان به چند دلیل از ارزشمندی بالایی برخوردار بوده، نخست این‌که در گاهشماری باستانی سال به دو فصل زمستان و تابستان بزرگ بخش می‌شده است. آغاز تابستان بزرگ که هفت ماه بوده با نوروز و زمستان بزرگ که پنج ماه بوده با جشن مهرگان آغاز می‌شده و تا نوروز ادامه پیدا می‌کرده است. دوم به شوند مناسبت حماسی و ملی که در باور ایرانیان پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک است. ایرانیان به پاس رهایی از ستم که در روز مهر از ماه مهر بود، جشن آزادی، مهرگان برپا کردند. مهمتر از همه اینکه به پاس ایزد مهر که ایزد بزرگی در نزد ایرانیان بوده برگزار می‌شده است. مهرگان از جشن‌های ماهانه زرتشتیان است که از برابرشدن نام روز (مهر) و ماه (مهر)، برگزار می‌شود. امروزه زرتشتیان در جشن مهرگان به آتشکده‌ها و جاهای گردهمایی می‌روند و با انجام نیایش و با برنامه‌های شاد، مهرگان را جشن می‌گیرند.
ایزد مهر در فرهنگ زرتشتی، نماد مهرورزی و وفای به پیمان است. امید است که همه‌ی ایرانیان با بازگشت به فرهنگ پربار نیاکانی خود، بیش از پیش ارزش‌های نیک و انسانی را پاس بدارند.

کهن آیین مهرگان همایون باد
مهر و پیمان نیاکان به یاد باد

دهم مهرماه در سالنمای خورشیدی، جشن نیک و فرخنده مهرگان شاد باد. ایرانیان از هزاره‌های دور، این جشن خجسته را برگزار کرده و گرامی داشته‌اند. شاد روز جشن مهرگان روز مهرایزد از ماه مهر در گاهشمار زرتشتی، روز مهرورزی و پایداری دوستی‌ها بر همه‌ی ایرانیان، فرهنگ‌دوستان خردورز شادباش و همایون باد. نماهنگ مهرگان شادباش سالنمای راستی، شادی‌بخش و مهرافزون دل‌ها باد. بشود که مهر برای یاری به سوی ما آید. از برای آزادی به سوی ما آید. از برای آرامش به سوی ما آید. «مهریشت» ایدون باد. ایدون ترج باد.

47c681e2 7dff 4c3d 8223 5ef91fc745ae
سالنمای راستی: دورواج ۸۸۹۳۸۸۱۲-۰۲۱ پیام‌گیر ۸۸۷۳۱۹۴۹-۰۲۱
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13