لوگو امرداد

خجسته آیین مهرگان در تهران برگزار خواهد شد

خوان مهرگانی 1انجمن زرتشتیان تهران خجسته آیین جشن مهرگان ۳۷۶۱ زرتشتی را برگزار می‌کند.
جشن و آیین کهن مهرگان، ویژه زرتشتیان، ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲ خورشیدی، در مارکار تهرانپارس تهران، به همراه برگزاری جشن گهنبار توجی دانش‌آموزی، موسیقی سنتی و پاپ و محلی زرتشتی، شاهنامه خوانی و نقالی، حرکات موزون و نمایشی، چالش زبان دری، سخنرانی و گردهم آیی شاد و … برگزار می‌گردد.
برپایه آگاهی رسانی انجمن زرتشتیان تهران آغاز آیین گهنبار دانش آموزی، ساعت 16 و 30 دقیقه و آغاز جشن و آیین مهرگان، از ساعت 17 و 30 خواهد بود و گرد هم آیی شاد در پایان جشن از ساعت 20 و 30 دقیقه آغاز خواهد شد.

مهرگان یا جشن مهر یکی از مراسم و جشن‌های ایران است که به شوند برابر شدن نام روز با نام ماه زرتشتیان آن  روز را جشن می‌گیرند همچنین این جشن با اعتدال پاییزی پیوند داشته و در روزهای آغازین فصل پاییز برگزار می‌شود. معیار سنجش این جشن همان زمان برابری شب و روز یا اعتدال پاییزی بوده‌است، اما در طول زمان بر اساس معیارها و ابزارهای سنجش زمان در مکان‌های مختلف زمان جشن تغییراتی داشته‌است به‌طوری که امروزه نزد زرتشتیان ایران ۱۰ مهر و یا  روز مهر از ماه مهر  این جشن برگزار می‌شود. این جشن در جوامع ایرانی خارج از ایران نیز برگزار می‌شود. مهر یا میترا در زبان فارسی به معنای «فروغ، روشنایی، دوستی، پیوستگی، پیوند و محبت» است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13