لوگو امرداد
در امرداد 476 آمده است:

طرح ملی! ویرانگر اثر ملی!

p08روستای زرتشتی‌نشین شریف‌آباد در جنوب‌ خاوری شهرستان اردکان در استان یزد جلوه‌‌ای از هم‌زیستی آشتی‌جویانه‌ی (:مسالمت‌آمیز) پیروان دین‌های اسلام و زرتشت و یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌رود. ویژگی برجسته‌ی این گستره به پویایی آیین و فرهنگ زرتشتیان ساکن آن است؛ به گونه‌ای که بسیاری از دوستداران را برای دیدنِ آثار فرهنگی زرتشتیان فرامی‌خواند.

دخمه‌های (برج‌های خاموشان) دوگانه شریف‌آباد به‌همراه خیله‌های پیرامون آن که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند، یکی از یادمان‌های آیینی زرتشتیان ایران در شهر اردکان با داشتن ویژگی‌های مهرازی (:معماری) بی‌مانند، از آثار برجسته (:شاخص) ملی و گیرایی‌های (:جاذبه‌های) گردشگریِ این منطقه شناخته می‌شوند و برای زرتشتیان نیز از ارزش ویژه‌ای برخوردار است. دخمه‌ی کهن که روزگاری آرامگاه زرتشتيان بوده را شادروان مانکجی از نیک‌اندیشان پارسی، سال ۱۲۲۵ یزدگردی برابر ۱۲۳۵ خورشیدی و دخمه‌ی جدیدتر را انجمن زرتشتیان شریف‌آباد یک‌صد سال پس از آن در سال ۱۳۳۵ خورشیدی ساخته است.

طرح ملی زنگ خطر نابودی اثری ملی

اما این بازمانده‌ی نیاکانی ارزشمند و کم‌مانند که بیانگر زیست انسان در این سرزمین کویری است، دستخوش رویکردی ناسازگار با آرمان میراث ملی شده است. به‌تازگی مدیران برنامه‌ریز برای پیاده‌سازی طرح ملی مسکن در چهارچوب قانون جهش تولید، تصمیم به ساخت مجموعه مسکونی در کنار این دخمه تاریخی و اثر ملی گرفته‌اند. از دو سال پیش، بخش شمال‌ باختری زمین‌های کنار (:مجاور) این اثر ارزشمند با وجود اینکه سند مالکیت رسمی انجمن زرتشتیان شریف‌آباد را دارد، برای ساخت مسکن ملی واگذار می‌شود. طرحی ملی زنگ خطر نابودی اثری ملي را به صدا درآورده است. رویداد ناگواری که در آینده از آن به‌عنوان نابودی بخشی از تاریخ ایران یاد می‌شود. گسترش روند شهرنشینی و نیاز به تامین فضای خدماتی-رفاهی، ویرانی این دو اثر ملی را به دنبال خواهد داشت. از آغاز پروژه ملی مسکن، کنشگران میراث فرهنگی و ساکنان محله تاریخی و زرتشتی‌نشین شریف‌آباد اردکان درباره‌ی فرجام این یادمان ملی ابراز نگرانی کرده‌اند. انجمن زرتشتیان شریف‌آباد، در دادگاه پیگیر لغو ساخت مسکن‌های ملی در محدوده ثبتی این اثر باارزش شد. دغدغه‌ی ساخت‌وساز در حریم درجه یک «دخمه شریف‌آباد اردکان» در رسانه‌های کشوری و بومی استان یزد بازتاب یافت.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «طرح ملی! ویرانگر اثر ملی!» به قلم گوهر برومندی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هشتم (هشتی) امرداد شماره‌ی 476 بخوانید.

امرداد شماره‌ی 476 از ‌‌دوشنبه، یکم آبان‌ماه، 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  476 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  476 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-20