لوگو امرداد
در امرداد 477 بخوانید:

جشن انار پرشمارترین جشنواره‌ی سال

p03 1این پنداشت که فرهنگ ایرانی بدون جشن و شادی توانسته تا امروز پایدار بماند بی‌گمان از اندیشه‌ی هر ایراندوستی به دور است. شادی، جشن، خرّمی و پایکوبی، همواره شیوه‌ی زندگی ایرانیان باستان بوده و اندوه، گریستن، دژم و پریشان بودن، نزد ایشان نکوهیده و نابهنجار شمرده می‌شده است.

ایرانیان باستان، در بیشینه روزهای سال، جشن‌های همگانی داشتند. شماری از آن جشن‌ها، با همه‌ی گستردگی و فرخندگی به روزگار ما رسیده است. برخی از این جشن‌ها برای ماندگاری رنگ و بویی دگر گرفته ولی همچنان برگزار شده و از میان نرفته‌اند. زرتشتیان که نقش پررنگی در پاسداشت و ماندگاری جشن‌های ایرانی داشتند اکنون نیز آن‌ها را با شکوه بسیار برگزار می‌کنند. جشن و شادی در باور زرتشتیان، نیایش و سپاسداری از اهورامزدا برای داده‌ها و آفریده‌های اوست. مردمانی که در بدترین و دشوارترین رخدادها، با بردباری غم را به دست شادی سپردند و زنگار پریشانی و اندوه را از آیینه‌ی دل همگان زدوده‌اند، امروز یادگارهایی شیرین به‌نام جشن‌های گهنبار را با خود به همراه دارند، یادبودی از پدران و بزرگانشان. ایرانیان می‌دانستند که شادی فروزه‌ای نیکو و خداوندی است که باید جانشین غم و اندوه کرد و همانگونه که باید بدی را به دست نیکی سپرد، می‌دانند که باید غم و اندوه بی‌بنیاد را با شادی، نیایش و ستایش زدود تا مبادا غوطه‌ورشدن در افسردگی و نومیدی، بند بر پای مرغ امید و آرزو و تلاش آدمی ببندد.
جشن‌های ایرانی از دیرباز تاکنون پیوندی ناگسستنی با طبیعت داشتند. از کهن‌ترین این آیین‌ها می‌توان به گهنبارها اشاره کرد که جشن برداشت محصول و دستاوردهای کشاورزی است. در فرهنگ زرتشتی، این جشن‌ها با زندگانی روزمره به‌شدت سرشته و با آن عجین شده است. به سخنی دیگر از سال‌های دور همازوری اجتماعی و پیوند میان خانواده‌ها، برگزاری این آیین‌ها را بخشی از رویدادهای جاری زندگی می‌کرد. بدین‌گونه که همراه و همپای کارهای کشاورزی در مزرعه و باغ، فراهم‌آوردن ابزارهای بایسته برای مراسم آیینی هم تکلیفی روزمره و عادی بود.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «جشن انار پرشمارترین جشنواره‌ی سال» به قلم  فیروزه فرودی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی سوم (مردم) امرداد شماره‌ی 477 بخوانید.

امرداد شماره‌ی 477 از ‌‌دوشنبه، یکم آبان‌ماه، 1402 خورشیدی، در نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

شماره 477 امرداد بر روی دکه‌های روزنامه‌فروشی پخش نشد

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  477 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  477  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-22