لوگو امرداد

کارزار مخالفت با تغییر نام جشن باستانی شب چله و چهارشنبه‌سوری

3 20بازتاب خبری درباره‌ی تغییر نام دو جشن‌ کهن ایرانی شب چله و چهارشنبه‌سوری در سالشمار رسمی کشور  از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به نگرانی مردم و اهالی فرهنگ کشور انجامیده است.

در همین راستا کارزاری با عنوان «اعتراض و مخالفت ایرانیان با تغییر نام جشن باستانی شب چله (یلدا) و چهارشنبه‌سوری» از سوی مردم ایران به کوشش کوروش کیاروستا راه‌اندازی شده است.

متن این کارزار فرهنگی در دنباله آمده است:

«با درود؛

ما مردم ایران مخالفت و اعتراض خود را با امضای این کارزار برای تغییر نام جشن‌های باستانی ایران، شب چله (یلدا) و چهارشنبه‌سوری اعلام می‌کنیم.

نام این جشن و این جشن‌ها هزاران ساله هستند و این اسم‌ها بوده و هست و خواهد بود؛ نام و جشن‌های باستانی ایران حذف نشدنی هستند. اگر مسئولان می‌خواهند روزی در تقویم به نام روز ترویج فرهنگ مهمانی و پیوند با خویشاوندان و همین‌طور روز تکریم همسایگان داشته باشند، می‌توانند یک روز دیگر را انتخاب کنند، نه این‌که نام جشن باستانی ما ایرانیان را تغییر بدهند».

این کارزار از 21 آبان 1402 خورشیدی، راه‌اندازی شده است و تا پایان 25 آذرماه 1402 ادامه دارد.

هشتگ رسمی: هشتگ رسمی: #نه_به_تغییر_اسم_شب_چله_چهارشنبه_سوری

برای پیوستن به این کارزار و امضای آن به این نشانی بروید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. هزاران درود به شما که نویسنده کارزار بودید و هزاران درود به ایرانیان غیرتمند که امضا میکنند

  2. هراسمی بزارن. شب یلدا همان شب یلداس. وچهارشنبه سوری.. امکان ندارد فراموش بشه. مگراینکه ایرانی نباشه درهیچ جای دنیا

  3. مخالفم
    چهارشنبه سوری وشب یلدا تا ابد در تاریخ ایران زمین باهمین نام میمانند

  4. روز خوش. متاسفانه من خودم دچار دوگانه گی یا چند گانه گی شده ام. ابتدا اینکه شب یلدا همان شب چله میباشد که زرتشتیان بیان میکنند اما به شب یلدا معروف گشته و در ۲۵ آذرماه اول اورمزد روز و زمستان شروع میشود. اما متاسفانه به اول دی ماه خورشیدی یادآوری میشود و شب قبل آن را شب یلدا میگویند. چهارشنبه سوری هم سه شنبه ی آخر سال است اما بنا به فرهنگ و تقویم زرتشتیان پنجه ۵ روز آخر اسفند ماه میباشد که آتش روی بامها برپا میشود تا فروهرها به زمین بیایند و نوروزی دیگر را با آراستگی هرچه تمامتر ّرای همه ی مردمان برپا نماییم. و فروهرهای تازه درگذشته و خانواده ها را به خشنودی دعوت نماییم. پس معنی چهارشنبه سوری بهتر است معنی پنجه ی آخر سال معنا داشته باشد. همانطور که میدانیم در شهرهای کردنشین و یزد این مراسم پنجه مانند گذشته برپا میشود و خاکستر هیزمها به در مهر ارجاع میگردد. شاد و تندرست باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06