لوگو امرداد

دشمنی بی‌پرده‌ی طالبان با زبان پارسی

parsiسران طالبان در دیدار با سران جمهوری اسلامی ایران از مترجم بهره بردند. این شاید برای بسیاری خبری کوتاه و کم‌اهمیت باشد؛ ولی دوستداران زبان پارسی می‌دانند که این کنش نمادین تا چه اندازه درنگیدنی و نگران‌کننده است. طالبان از آغاز روی کار آمدنش نشان داد که بی‌هیچ پرده‌پوشی سیاستی قومی را پیش می‎برد و پارسی‌زدایی یکی از برجسته‌ترین نمودهای این سیاست است.
در یکی دو سده‌ی گذشته همواره بیشترین قدرت سیاسی در افغانستان در دست پشتون‌ها بوده است. آن‌ها در گام نخست نام قوم خود «اوغان/ افغان» را بر سرزمینی نهادند که از نگر تاریخی و فرهنگی بخشی از ایران بزرگ فرهنگی بود. سپس کوشیدند سروری سیاسی خود را در دیگر زمینه‌ها نیز گسترش دهند و در راستای پیشبرد همین اندیشه بیشترین تمرکز خود را بر پارسی‌زدایی قرار دادند.
دولت‌های پشتون‌گرای حامد کرزای و اشرف غنی می‌کوشیدند زبان پشتو را که هیچ‌گونه پشتوانه‌ی ادبی و دانشیک ندارد و تا همین چند دهه پیش زبانی محلی به شمار می‌آمد در برابر زبان پارسی که زبان تاریخی و تمدنی این سرزمین بوده و هست، بربکشند. آن کسانی که پیگیر اخبار زبان پارسی هستند بی‌گمان در سال‌های پیش از روی کار آمدن دوباره‌ی طالبان چیزهایی از دست‌اندازی‌های پشتون‌گرایان بر زبان پارسی شنیده‌اند. نمادین‌ترین رخ‌نمون (جلوه) این ستیز پایین‌ کشیدن گاه به گاه واژه‌ی «دانشگاه» از سردر دانشگاه‌های افغانستان و جایگزین کردنش با واژه‌ی پشتون «پوهنتون» بوده است؛ ولی هیچ گاه این گرایش به این آشکاری و بی‌پردگی بیان نشده بود؛ چنانکه حامد کرزای و اشرف غنی نیز در همه‌ی درازای دوران حکومتشان در گفتگو با پاسخداران(مسوولان) جمهوری اسلامی ایران، پارسی سخن می‌‎گفتند.
اینکه طالبان در دیدار رسمی خود با پاسخداران جمهوری اسلامی به پشتو سخن گفته‌اند پیامی روشن برای پارسی‌زبانان دارد. افغانستان را دیگر کشوری پارسی‌زبان به شمار نیاورید. دریغمندانه شاید بتوان گفت یکی از دلایل گستاخی طالبان در پیشبرد این سیاست هویت‌زدایانه این است که می‌داند در این میدان هر چه بکند با واکنشی از سوی همتاهای ایرانی خود روبه‌رو نخواهد شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. با درود ، این همان زنگ خطری است که سرازیز کردن افغان ها به ایران هدفمند است.امیدوارم مسئولین فکر اساسی بکنند .
    خرد نگه دارمان باد

  2. پشتو زبان رسمی افغانستان است هر شهروند افغانستان مجبور و مکلف هست پشتو را ياد بگیرد
    و زبان افغانستان فارسی نیست دری است

  3. درود بر شما، ساختار فرهنگ و زبان پارسی ، در طول سالها جاودانه پا بر جا هست و خواهد بود، زیرا ساختار فرهنگ غنی ایرانی بسیار فراتر از خرده بی فرهنگایهی   طالبانی و تازیان است. در پایان ایران و زبان پارسی هست که پیروز ماجرا است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14