لوگو امرداد
هفتصد‌و ‌بیست‌وسومین شب بخارا برگزار شد

ابوالفضل خطیبی فرزند برومند ایران بود

هفتصد‌و ‌بیست‌وسومین شب از شب‌های مجله بخارا، چهارشنبه، بیستم دی‌ماه 1402 به کوشش علی دهباشی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی به یادبود زنده‌یاد دکتر ابولفضل خطیبی پژوهشگر زبان و ادب پارسی، شاهنامه‌شناس، عضو فرهنگستان زبان و ادب پارسی، معاون سردبیر مجله “ایران باستان”، و همکار جلال خالقی مطلق در تصحیح شاهنامه ویژه و برگزار شد.

علی دهباشی که به تعبیر گروهی از فرهیختگان به “امیر بخارا” شهرت یافته است در حالی این مراسم را برگزار کرد که خود با صدایی لرزان سخن می‌گفت و روز سختی را در بیمارستان گذرانده بود. وی پس از ارائه توضیحاتی اجمالی از نیک‌خویی (:حسن خلق) و نکته‌سنجی و شوخ‌طبعی نگارنده «اشکانیان و ساسانیان در حماسه ملی» تاریخ جامع ایران تریبون را به سخنرانان نشست واگذار کرد.

نخستین سخنران نشست دکتر ژاله آموزگار استاد زبان‌های باستانی و دیگر عضو فرهنگستان زبان و ادب پارسی بود. آموزگار در سخنان خود به توصیف “مرگ” به روایت اندرزنامه بهزاد فرخ پیروز و گیلگمش پرداخت و در گذشتگان را “زنده‌یادان” نامید و افزود: آن‌ها در قالب آثارشان نزد ما باز می‌گردند.

استاد حسن انوری سخنان خود را با بیت “تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد” خطاب به علی دهباشی آغاز کرد و افزود: من ابولفضل خطیبی را فرزند برومند ایران می نامم. انوری با ذکر خاطراتی از نگارنده «تقدیر باوری در منظومه های حماسی فارسی» می گوید: (خطیبی) در تحقیقاتی که در شاهنامه کرده تنها به نسخه اکتفا نمی کرد بلکه جوانب موضوع را از جهات مختلف بررسی می کرد و در این راستا به یکی از مقالات خطیبی درباره بیت “زن و اژدها” اشاره کرده و گفت: این بیت در پانزده نسخه معتبر شاهنامه وجود ندارد.

پس از آن  دکتر علی‌اشرف صادقی به دو ویژگی  اخلاقی خطیبی اشاره کرد و گفت: یکی پاکدلی و یک رویی که من از ایشان دیدم و یک ویژگی دیگر حق‌شناسی ایشان بود. وی به قدر دانی خطیبی از پژوهشگرانی که در گردآوری و شرح دو کتاب فرامرزنامه بزرگ و شبرنگ‌نامه به یاری رسانده بودند اشاره کرد و اضافه کرد که مقالات ایشان در دائره المعارف بزرگ اسلامی می بایست استخراج شود و در یک یا چند مجلد منتشر شود.

سخنران بعدی دکتر احمدرضا قائم‌مقامی به نقل خاطره‌ای از نگارش مقاله مشترکی درباره “رای و راءی” پرداخت و ورود خود به عرصه پژوهندگان شاهنامه را نتیجه همتی که خطیبی در کار وی کرده بود دانست. قائم‌مقامی در خطیبی بخشندگی و رادی و مروتی می‌دید که او را به فتیان و جوانمردان همانند می کرد. نگارنده این متن نیز که خود توفیقی هرچند اندک اما تاثیرگذار در مصاحبت با استاد خطیبی عزیز داشت در این توصیف با سخنران محترم همدل است.

سجاد آیدنلو به بیست سال پیشینه‌ی دوستی و اشتراک حوزه کارعلمی خود و شادروان خطیبی اشاره کرد و شرحی از آثار و فعالیت های علمی همکار و همرزم خود ارائه داد. آیدنلو همکاری در تصحیح دفتر هفتم شاهنامه به کوشش جلال خالقی مطلق، تصحیح سه منظومه پهلوانی پیرو شاهنامه با همکاری محققان دیگر، تالیف کتابی در مورد هجو نامه فردوسی، دو کتاب دیگر درباره شاهنامه کبیر ایلخانی معروف به شاهنامه دموت و مجسمه های فردوسی، 137 مقاله درباره شاهنامه و 49 یادداشت در مجله ارزشمند بخارا را حاصل بیش از 28 سال فعالیت علمی روانشاد ابولفضل خطیبی معرفی کرد و با بازگویی خاطره ای از گفت‌وگوی شخصی خود و خطیبی درباره مرگ گزارش مختصری درباره نگارش و تنظیم یادنامه ابوالفضل خطیبی با همکاری دکتر سلمان ساکت و دکتر رضا غفوری ارائه داد.

فریبا شکوهی همسر و همکار خطیبی آخرین سخنران شب ابوالفضل خطیبی بود که شرحی از فراق یک ساله یار و بیش از سی سال همکاری و همدلی خود در خانه و فرهنگستان ارائه داد و ازعهدی که با خود برای سامان دادن آثار برزمین مانده شوهر و یار گرامی خود بسته بود سخن گفت.

در میان باشندگان یادگار استاد، غزل خطیبی، آرام و متین نشسته بود و گاهی قطره اشکی از گوشه چشمی پاک می‌کرد.

مراسم با رونمایی از کتاب یادنامه ابوالفضل خطیبی به پایان رسید.

یاد و نامش زنده ماناد.

0b2213e6 94d8 4d4c a60e c6a9cf137056 1 0b5897b3 8126 4984 b1ea 5995038f7813 2a4fc854 7f26 48a1 b162 f033f1a2e73e 3cdc0206 d745 48df b138 86f2344046e4 4acd9676 8bb9 4bcf 831f 17891f7eeecc 6bc95512 9b1f 4baf a76d 05e84feebbd4 08a609dc 35a4 4699 8b25 705befbb57cc 8eb21fba 0a58 407a 860c 4e88847deb4b 9a573ff3 7e05 4052 801b 059af742aa3c 9df2bf4e 6541 4625 8b79 b5a19cf8391f 27db0f7e 53f9 4b4b b3ea 25378c4578f3 43acbf47 5829 4437 8996 32babed80bef 43b362d3 1c3a 4790 8bbc 334bd9dba2bc 51cbfcd2 5311 49f9 b276 8093541e8276 52b40693 29fa 431b 8817 dc573dbd7085 61b7e62d 1b05 4d85 94a1 f34ee9c30f66 66d96936 8128 49cb 8bdd 6d7fdcea8454 181e3d59 a2d5 4f04 988e f24693ca6f93 692f57e4 a5d1 47dc 9508 4e2ef8386834 71930ca1 f403 4612 9c12 322024796b03 2973897c bd55 4924 af99 ae150c212656 99766513 ce14 44c5 99e5 af26a40eabbe a75d3613 163f 4cf1 83f2 6a5d59403198 a5862aeb 79bd 4f40 bf0f 9683a18f0525 a9661b06 b276 4d68 b973 d5fa84ddebcc b0faed26 0a3d 49c8 b985 440b91b7a5eb b43cf0a3 2e03 4290 b1d7 f12301c2541c be8d128b a835 4b2f 8ff0 f12e058ec1e6 bf69f880 117b 4ba9 ab8e 3427cf10d367 c22a375e 2989 41ef aefb 236d93e6f495 c858ba97 34c8 4db9 bd73 dccb14ddcfd3 c9986358 a489 42e7 9518 1b155feb2970 d83b705a 4f94 4cfc 85ba e6f6b0ae496f d4898b41 0a46 401b a7c3 9916e57fa2c8

فرتـــورها از پوریا خلیلی است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. خواب چرا من چه شوریده دگر خواب چرا عمر یکسره بر اب چرا عمر مایکسره بر باد نگو وحشت این دل تاب چرا وحشت من بود از درد درون شب اندوه و مهتاب چرا شب چراغی که دلم پر ز طرب حرف عشق است و نایاب چرا شاعری کار من این ز خدا بی تو دردی به دلم خواب چرا شعر امروز کاوه محسنی بروجردی سیمرغ اهورا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19