لوگو امرداد

نشست معرفی کتابِ از مانویت به تصوف برگزار می‌شود

photo ۲۰۲۴ ۰۲ ۰۴ ۲۱ ۳۷ ۲۴نشست معرفی و بررسی کتابِ «از مانویت به تصوف» نوشته‌ی دکتر نصرالله پورجوادی، چاپ نشر برسم، دوشنبه 16 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

در این نشست دکتر نصرالله پورجوادی، استاد دانشگاه تهران و فلسفه‌پژوه، نویسنده‌ی کتاب، و محمودرضا اسفندیار، عضو هیات‌علمی سخنرانی می‌کنند.
نشست معرفی و بررسی کتاب «از مانویت به تصوف»، با همکاری نشر برسم و نگارستان اندیشه، دوشنبه 16 بهمن‌ماه 1402 از ساعت 17 برگزار می‌شود. نشانی محل برگزاری: خیابان مطهری، قبل از ایستگاه متروی مفتح، ساختمان شماره 240، طبقه پنجم، واحد 22

آنگونه که در نمایه‌ی پشت جلد کتاب آمده است، درباره‌ی ارتباط میان مانویت و تصوف، محققان بیشتر به اظهاراتی کُلی بسنده کرده‌اند. اما در مقالاتی که در مجموعه‌ی کنونی گردآوری شده برخی از اصطلاحاتی که در زبان پارسی متاثر از مفاهیم و معانی مانوی بوده مورد بررسی قرار گرفته است.
یکی از این اصطلاحات زنده دلی است که اساس حکمت مانوی را تشکیل می‌دهد یکی دیگر مفهوم انحلال است که در اصل از فعل «بهل‌کردن»، گرفته شده است و دیگری اصطلاح «جمع» در تصوف است که در زبان پارسی میانه و متون مانوی به آن «روان چینی» می‌گفتند. «نور زنده» هم مفهوم دیگری‌ست که از مذاهب اولیه مسیحی بخصوص باردیصانیه و مانویت وارد حکمت اشراقی سهروردی شده است.

این کتاب در 366 صفحه تابستان 1402 از سوی نشر برسم به چاپ رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06