لوگو امرداد
در امرداد 481 آمده است:

یادی از مادر صنایع دستی ایران

p03با آنکه برای پاگرفتن «شورای عالی زنان ایران» و حق رأی آن‌ها کوشش بسیاری کرد، کوشش برای پاسبانی و شناساندن صنایع‌دستی و هنرهای ایرانی است که نام «فرنگیس یگانگی» (شاهرخ) را در تاریخ ثبت کرده است. بی‌دلیل نیست که بنیاد‌‏گذار «سازمان زنان زرتشتی» را به‌عنوان مادر صنایع دستی و هنرهای ملی ایران می‌شناسند.

فرنگیس یگانگی در خانواده‌ای سیاسی و فرهنگی چشم به جهان گشود. مادرش «فیروزه فرهی» و پدرش، «ارباب کیخسرو شاهرخ»، مشروطه‌خواهی آزادی‌خواه و نماینده‌ی تأثیرگذار ۱۰ دوره از مجلس شورای ملی بود.

فرنگیس در ۲۱ اردیبهشت ۱۲۹۵، زمانی که پدرش ریاست اداره‌ی تلفن ایران را به دست گرفته بود، به دنیا آمد و از همان کودکی در جریان کارهای فرهنگی و سیاسی پدر قرار گرفت. تا کلاس نهم را در مدرسه‌ی «ایرج» به پایان برد و سپس به کالج دخترانه‌ی آمریکایی‌ها رفت و دیپلم گرفت. او با مدرک کارشناسی ادبیات از دانشگاه تهران به آمریکا رفت و کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی مددکاری گرفت. در بازگشت به ایران، با «اردشیر یگانگی» که از کنشگران فرهنگی و اقتصادی بود پیوند همسری بست. چند سالی از ازدواج او نگذشته بود که ارباب کیخسرو شاهرخ در تصادفی مشکوک در خیابان «کاخ» تهران کشته شد.

اردشیر و فرنگیس پس از ازدواج در تهران ساکن شدند. آن‌ها با سه فرزند به نام‌های «پرویز»، «فیروزه» و «کامبیز» با فعالیت‌های اقتصادی در زمینه‌ی فرهنگی هم فعالیت می‌کردند. هرچند در این راه فرنگیس بیشتر از او فعالیت داشت و انجمن‌های زیادی را پایه‌گزاری کرد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «یادی از مادر صنایع دستی ایران» که در تازه‌ترین شماره امرداد آمده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌ی 481 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 481 از ‌‌سه‌شنبه،  30 بهمن‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  481 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  481 هفته‌نامه امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14