لوگو امرداد

مرکز مطالعات فرهنگ پارسی زرتشتی در دانشگاه بمبئی راه‌اندازی می‌شود

9404144 950

دانشگاه بمبئی مرکزی برای مطالعه فرهنگ پارسی زرتشتی راه‌اندازی می‌کند.

این دانشگاه حدود ۱۲ کرور روپیه حمایت مالی از وزارتخانه دریافت کرده است که برای ایجاد یک آزمایشگاه زبان، استودیوی چند رسانه‌ای و زیرساخت‌های جانبی بودجه تامین می‌شود.

دانشگاه بمبئی (MU) تصمیم گرفته است مرکز مطالعات پهلوی اوستا را برای مطالعه فرهنگ پارسی زرتشتی بنیادگذاری کند. این دانشگاه روز پنجشنبه یادداشت تفاهمی با وزارت امور اقلیت‌ها در این زمینه امضا کرد. هدف این مرکز نگهداری و پاسداشت از میراث اوستا-پهلوی، مطالعه فرهنگ پارسی-زرتشتی، بررسی سهم جامعه پارسی در توسعه هند، مستندسازی ویژگی‌های زبان‌شناسی برای آیندگان و درک سهم اوستا-پهلوی در تنوع فرهنگی هند است.

دانشگاه بر آن است در کنار دوره‌های برگزارشده گواهینامه و دیپلم، دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در اوستا‌شناسی و پهلوی شناسی برگزار کند.

این مرکز مطالعاتی بر مطالعات دستور زبان و واژگان اوستا پهلوی همراه با ادبیات، پیشینه تاریخی، خط و نظام نگارش، ترجمه و تحلیل زبان شناختی، معناشناسی و فرهنگ لغت، تاریخ و تمدن ایران باستان متمرکز خواهد بود.

حوزه مطالعاتی نیز شامل کتیبه‌ها و نسخ خطی اوستا پهلوی خواهد بود لازم به ذکر است که از سال ۱۸۸۸، این بخشی جزیی از دانشگاه بمبئی بود، اما مدتی پیش به دلیل مشکلات فنی تعطیل شد.
این مرکز مطالعاتی که قرار است از سال تحصیلی جاری آغاز شود، از راه دانشکده زبان این دانشگاه فعالیت خواهد کرد. این مرکز به زودی نام‌نویسی برای پذیرش دانشجو را آغاز خواهد کرد.

بهره‌جویی از تانمای ایندین اکسپرس

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. بسیار خوب
    اشکال اینجاست که وزارت علوم حمهوری اسلامی مدارک دانشگاه های دینی خارج از کشور را تایید نخواهد کرد.
    از سال ۷۵ تا ۸۰ بنا به درخواست دانشکده زرتشتیان هندوستان و سفارش کنگره جهانی زرتشتیان سفرهای پژوهشی در اوستا و فلسفه زرتشت به شهر سنجان در
    هندوستان داشتم.
    دانشنامه پایانی اوستا شناسی و فلسفه زرتشت را وزارت علوم ایران چون دانشکده ديني بود. تایید نمی کند.
    اگر برای بالا بردن سطح آگاهی دانش آموختگان در خط و زبان و فرهنگ باستانی ایران باشد، مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13