لوگو امرداد
مرگ دنباله‌دار پرندگان در ایران

سارها در بجنورد جان می‌دهند

sarهنوز داستان مرگ غم‌انگیز مرگ دردناک هزاران پرنده‌ی کوچ‌رو (:مهاجر) میانکاله به پایان نرسیده و شوند (:علت) آن روشن نشده که خبر مرگ گروهیِ شماری از سارهای کوچ‌رو بجنورد خبرساز شده است. خبرهای ناگواری که همچنان در سایه‌روشن گمانه‌زنی‌های راست و ناراست روان دوست‌داران طبیعت را آزرده و رنجانده است.

به گزارش ایرنا مرگ گروهی و مشکوک شماری از سارها، در جوی آب و و گذرگاه‌های پیرامون میدان بازرگانی شهرستان بجنورد، مرکز خراسان شمالی، سبب شگفتی و نگرانی مردم شده است.

محمد خالقی، فرنشین (:رییس) اداره حفاظت محیط زیست بجنورد، درباره‌ی این خبر گفت: پیدا شدن لاشه‌ی پرندگان که از گونه‌ی کوچ‌رو  هستند، نزدیک نیمروز یکشنبه 13 بهمن‌ماه 1398 خورشیدی، گزارش شده است.

خالقی با بیان اینکه شمار پرندگان از میان رفته، تاکنون نزدیک به ۳۰ قطعه اعلام شده است، افزود: یکی دو لاشه به عنوان نمونه، از سوی دوست‌داران زیست بوم  به این اداره تحویل شد که در بررسی‌های نخستین و با توجه به شرایط ظاهری پرندگان، گمانه‌ی مسمومیت آنان وجود دارد.

وی یادآور شد: در این فصل از سال، کشاورزان برای کشت و کار، بذر را پیش از پاشیدن در کشتزارها به سم آغشته می‌کنند و گمان می‌رود این پرندگان کوچ‌رو در زمین‌های پیرامون  شهر، از این دانه‌های آغشته به سم تغذیه کرده و همین شوند مرگ آن‌ها باشد.

خالقی در دنباله گفت: تاکنون مرگ این پرندگان تنها در یک نقطه از شهر بجنورد و پیرامون میدان بازرگانی گزارش شده است.

فرنشین اداره‌ی حفاظت محیط زیست بجنورد افزود: لاشه پرندگان برای بررسی بیش‌تر به اداره کل دامپزشکی استان فرستاده شده است.

حمید رمضانی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی هم در این باره گفت: شوند مرگ و میر پرندگان در دست پیگیری و بررسی است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)  در رده‌های بحرانی و در حال نابودی (:انقراض) جای دارند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09