لوگو امرداد
در شب به یاد ماندنی

گرامیداشت به پیامبری‌رسیدن و زادروز اشو زرتشت در شیراز

جشن به پیامبری رسیدن و زادروز اشوزرتشت، ششم فروردین‌ماه 1403خورشیدی در تالار روانشاد یزدانی مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار شد.

ششم فرودین‌ماه برابر با روز خورداد از ماه فروردین در گاه شمار زرتشتی فرارسید تا از فرخندگی و خجستگی به پیامبری‌رسیدن اشوزرتشت و زادروز آن پیامبر راستین، لبخند بر لبان پیر و جوان، کودک و نوجوان بنشیند. استقبال با نقل و گلاب و آینه از سوی دوشیزگان سنتی‌پوش انجام می‌شد، سفره‌ی هفت‌سین زیبایی در جلوی جایگاه برپا شده بود؛ دیری نپایید که صندلی‌ها یکی پس از دیگری از سوی زرتشتیان شیرازی و مهمانان نوروزی پر شد تا ساعت 18 که جشن‌خوانی از سوی موبدیار رستم خسرویانی آغاز شد. پس از آن، ناهید افتخاری مجری برنامه فرارسیدن این روز بزرگ را شادباش گفت تا نوبت به گات‌هاخوانی گروه سرود جوانان زرتشتی شیراز برسد که بندی از گات‌ها را اجرا کردند، با پخش سرود «ای ایران» باشندگان دست بر قلب خود نهادند تا حس غرور و عشق به ایران در چشمان اشک‌آلودشان موج بزند. سپس خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز همراه با شادباش فرارسیدن این روز بزرگ و خوشامد به باشندگان، ابراز امیدواری کرد سفر به استان فارس و شهر شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران و اقامت در باغ زیبای آدریان توانسته باشد خاطره‌های خوش بسیاری را برای مهمانان نوروزی رقم بزند. پس از پخش لرک، نوبت به گروه کر جوانان زرتشتی شیراز رسید تا با تنظیم فرشاد عباسیان، دو قطعه‌ی «سراومد زمستون و گل پامچال» را در میان استقبال پرشور باشندگان اجرا کنند. موبدیار سرور تاراپوروالا دومین سخنرانی بود که در جایگاه باشنده شد و درباره ی «آگاهی» و ارزش و جایگاه آن سخن گفت، وی با اشاره به اینکه در دین زرتشتی، طبق باور زرتشتی نمی‌توان نسبت به جامعه بی‌تفاوت بود، افزود: «نمی‌توان جدا از بقیه پاک و پارسا و آگاه زندگی کرد. در دین زرتشتی، شخص نیک‌اندیش با تمام توانش در راه پیشرفت خانه و شهر و کشورش تلاش می کند». تک‌نوازی هنگ درام  هنرمند آریا مهربان شهریاری، ویالون با هنرمندی راتا پوردهی زین‌آباد و سنتور با هنرنمایی آویسا دانایی در ادامه اجرا شد تا آهنگ‌هایی خاطره‌انگیز با همراهی باشندگان زنده شود، سپس از باشندگان با شیرینی پذیرایی شد. در ادامه حرکات موزون مدادهای رنگی با طرحی از مهتاب گشتاسبی و آذر اهورایی‌فر با طراحی لباس از سوی شبنم پوردهی و سرپرستی آذر اهورایی‌فر به اجرا درآمد که تشویق پرشور باشندگان را به همراه داشت. در ادامه نمایشنامه‌ی طنز «نوازندگان گنگ» با هنرمندان شهریار و شروین کاوسی زین‌آباد، فرنام ایرجی، پیمان گشتاسبی و پارسا دهموبد به سرپرستی فرشاد جمشیدی به اجرا درآمد. مسابقه‌ای شاد با اجرای شهرام پوردهی در دو بخش کودکان و بزرگسالان پایان بخش برنامه‌های این جشن بود، مسابقه‌ای که به ویژه در بخش نونهالان که با باشندگی 24 کودک و نونهال برگزار شد، بارها خنده را برلبان باشندگان نشاند و آنان را به تشویق وا داشت. از نکات جالب توجه این بود که رکورد تعداد شرکت کننده در این مسابقه مربوط به سال گذشته با تعداد 17 نفر ویژه شده بود که امسال شکسته شد. در پایان از باشندگان با آش رشته و سیروگ پذیرایی شد، بسیاری از شیرازی‌ها و مهمانان نوروزی از ساعت‌های نخستین بامداد مشغول آماده کردن آش و سیروگ بودند. هماهنگ‌کنندگی این آیین را میترا جوانمرد بر دوش داشت. جشن به پیامبری‌رسیدن و زادروز اشوزرتشت، باشکوه ترین و پراستقبال‌ترین جشنی است که با باشندگی مهمانان نوروزی و شیرازی‌ها همه ساله ششم فروردین ماه در شیراز برگزار می‌شود، شمار باشندگان به‌ویژه کودکان و نونهالان باشنده درمراسم امسال در نوع خود بی‌نظیر بود.

1 79 2 67 3 64 4 67 5 61 6 57 7 52 8 48ناهید افتخاری مجری برنامه 9 10 55خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز 11 12 50 13 44 14 41سخنرانی سرور تاراپوروالا 15 16 37 20 33 21 31آویسا دانایی تک نوازی سنتور 19راتا پوردهی زین آباد تک نوازی ویالون 18آریا مهربان شهریاری تک نوازی هنگ درام 17 22 27 23 21 24 22 25 24 26 20 27 19 28 22 29 18 30 18 31 14 32 13 33 12 34 13 35 13

فرتورها از شهرام پوردهی و پریسا کوکلری است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

14 پاسخ

  1. چقدر از دیدن عکس ها لذت بردم، با دیدن تصاویر شادی واقعی را حس کردم و لبخند زدم. تبریکم را پذیرا باشید

  2. شادباش و فرخندگی از جهت زاد روز بزرگ پیامبر ایران زمین.

  3. اضافه شدن ولادت پیامبر بزرگ ایران زمین به سالنامه های ایران باعث فخر و مباهات ما ایرانیان است.

    1. بله کاملا درسته، امیدوارم روزی برسد که در رسانه ملی هم همچون تولد حضرت مسیح و کریسمس، ولادت حضرت زرتشت نیز توسط مجریان اخبار و شبکه های مختلف صدا و سیما به هموطنان زرتشتی تبریک گفته شود تا موجب همدلی و همراهی بیشتر ایرانیان گردد. ایرانیانی که در ۸ سال جنگ تحمیلی دوشادوش یکدیگر از تمامی اقوام و ادیان در دفاع از خاک وطن از جان خود گذشتند.

  4. از همه عزیزانی که در برگزاری باشکوه این جشن حتی با حضورشان سهیم بوده اند، سپاسگزارم

    1. این گزارش و عکس ها من را برد به ۲۰ سال پیش… چقدر خوشحال شدم که هنوز شیرازی ها این جشن را با این عظمت و شاد شاد برگزار می کنند . ۲۰ سال پیش من هم شرکت کننده همین جشن بودم و خاطرات خوشش را با خودم دارم.

  5. تولد پیامبر آیین راستی را در ایران باستان را به همه هموطنان زردشتی تبریک و شادباش عرض می نمایم.

  6. تولد بزرگ پیامبر آریایی را خدمت همه ی ایرانیان در سراسر جهان تبریک می گویم چرا که افتخار هر ایرانی است که زرتشت پیامبری برخاسته از این آب و خاک بوده و ایرانیان به لطف او از چند هزار سال قبل یکتاپرست بوده اند.

  7. زادروز اشوزرتشت خجسته باد
    مهدی اخوان ثالث چه زیبا گفت:
    پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم
    ترا اي کهن بوم و بر دوست دارم
    ترا اي کهن پیر جاوید برنا
    ترا اي گرانمایه دیرینه ایران
    ترا اي گرامی گهر دوست دارم
    ترا اي کهن زاد بوم بزرگان
    بزرگ آفرین نامور دوست دارم
    هنروار اندیشه ات رخشد ومن
    هم اندیشه ات هم هنر دوست دارم
    گمان هاي‌ تو چون یقین می ستایم
    عیان هاي‌ تو چون خبر دوست دارم
    هم ارمزد و هم ایزدانت پرستم
    هم ان فره و فروهر دوست دارم
    بجان پاک پیغمبر باستانت
    کـه پیری اسـت روشن نگر دوست دارم
    گرانمایه زرتشت را من فرونتر
    ز هر پیر و پیغامبر دوست دارم
    بشر بهتر از او ندید و نبیند
    من ان بهترین از بشر دوست دارم
    سه نیکش بهین رهنمای جهان ست
    مفیدی چنین مختصر دوست دارم
    ابر مرد ایرانئی راهبر بود
    من ایرانی راهبر را دوست دارم
    نه کشت و نه دستور قتل بـه کس داد
    از اینروش هم معتبر دوست دارم
    من ان راستین پیر را گر چه رفته اسـت
    از افسانه ان سوی تر دوست دارم
    نه شرقی نه غربی نه تازی شدن را
    برای تو اي بوم و بر دوست دارم
    جهان تا جهاناست پیروز باشی
    برومند و بیدار و بهروز باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07