لوگو امرداد

جمشید دارابیان: کشور دچار تورم ناشی از هزینه است

نشست اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران با سخنرانی جمشید دارابیان و جستار اقتصادی برگزار شد.

در این نشست که روز آدینه هفتم اردیبهشت 1403 در تالار ایرج برگزار شد، جمشید دارابیان، سرپرست کمیسیون مالی انجمن زرتشتیان تهران و مدیر بازنشسته بانک ملی درباره‌ی اقتصاد بین‌الملل، شناخت انواع تورم، اوراق مشارکت، بازدهی طلا، شناخت وام و پول پربهره و اثرات آن، آشنایی با بورس ایران و رمز ارز دیجیتال سخنرانی کرد.

جمشید دارابیان، درباره تفاوت تورم، تقاضا با تورم و هزینه توضیح داد. وی گفت در وضعیت کنونی، کشور دچار تورم ناشی از هزینه است نه تورم ناشی از تقاضا. در تورم ناشی از هزینه، فعال اقتصادی نمی‌تواند هزینه تولید به شکل کامل را به مشتری منتقل کند و بایستی تلاش نماید با ایجاد بهره‌وری قیمت‌های کالا را کاهش دهد. سرپرست کمیسیون مالی انجمن زرتشتیان تهران، همچنین توضیحی در مورد اوراق مشارکت و فرق آن با اوراق قرضه داد. وی گفت، اوراق مشارکت یعنی فروش بدهی دولت و حالت ضدتورمی دارد. درباره‌ی بورس نظر ایشان این بود که هم‌اکنون بورس ایران حباب ندارد اما کسانی که می‌خواهند وارد بورس شوند باید شناخت کامل از بورس داشته باشند. وی توصیه کرد، مردم بهتر است سهامی را خریداری کنند که کشور در آن مزیت نسبی دارد مثل سهام شرکت‌های پتروشیمی و سهام شرکت‌های که دوران بازگشت سرمایه در آن کوتاه باشد. جمشید دارابیان در پایان کتابی با عنوان چگونگی‌ رشد و فروپاشی اقتصاد ترجمه دکتر حمیدرضا ارباب را برای خواندن به همکیشان معرفی کرد. در پایان نشست تعدادی از باشندگان در مورد تشکیل تعاونی و همکاری همگانی گفت‌و‌گو کردند. دکتر فرشید اختری، در مورد تشکیل کارگروه کاری برای جوانان و اشتغال پیشنهادی را ارایه کرد. همچنین ساناز مژگانی در مورد همکاری با اتاق بازرگانی هند نیز پیشنهادی ارایه داد. در پایان دکتر مهربان اردشیریان ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها ماهانه تداوم داشته باشد.

PHOTO 2024 04 26 19 58 33 PHOTO 2024 04 26 19 58 34

جمشید دارابیان، سرپرست کمیسیون مالی انجمن زرتشتیان تهران
PHOTO 2024 04 26 19 58 35 PHOTO 2024 04 26 19 58 36

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. جناب دارابیان در این نوشته گفته شد تورم در تقاصا و تورم در هزینه. وقتی کالایی خریداری میشود چه برای تولید و چه برای عرضه همیشه یک نسبت عرضه تقاصایی موجود است. حتی عده ای تولید کننده مواد را برای دفعه ی بعد هم دخیره میکنند که گران نشود و اینجوری در دفعه ی بعد سود بیشتری هم می کنند. و تقاضا کننده که نمیداند چه اتفاقی افتاده و به قیمت بالا کالا را خریداری مینماید. البته صحبت در مورد کالاهای ضروری نیست. چون تاریخ انقضا خودش کمک کننده است که تولید کننده از این روش ذخیره سازی برای دفعه ی بعد منصرف شود. باید ارگانهای اقتصادی اجازه ندهند که این ذخیره سازیها صورت گیرد. چون فرد حقوق بگیر طبق نرخ روز عرضه و تقاصا هم حقوق دریافت نمیکند. باید تعادلی باشد که تورم برای تقاضا کننده و مصرف کننده به عدد یک رفمی و صفر برسد. نه به عدد دو رقمی و بالا. متاسفانه اینگونه اسامی اقتصادی باعث اینهمه فقر اقتصادی در جامعه شده است که درآمد فرد طبقه ی متوسط به زیر صفر و فقر رسیده است. متاسفانه این شرایط ضربه ی کامل به بدنه ی جامعه میزند برای مثال گوشت که شاید خیلیها از ان استفاده میکنند به این قیمت بالا میرسد کسی عهده دار خرید ان نباشد کم کم از لیست غذایی حذف و در نگاهی فرد بیمار و نیازمندپزشک وآزمایش و دارو میشود که آنهم مشکلات خود و گرانیهای خود را دارد. در هندوستان عده ای برهمن به خاطر نخوردن گوشت بینایی خود را از دست دادند. و بعد از تحقیقات متوجه شدند که پروتیینی دروشت هست که فقط با خوردن گوشت رفع میشود.فقط خواستم بگویم باید تورم را کنار گداشت اساس اقتصاد را بنابه عرضه و تقاضا ایجاد نمود. تا اینهمه حباب و دغِل بازی اقتصادی کاهش پیدا کند و همه از زیر خط فقر بیرون بیاییم. سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-16