لوگو امرداد

گزارش دستاورد شش‌ماهه گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران

گزارش توصیفی عملکرد شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ هیات‌مدیره‌ی گردش چهل‌وپنجم انجمن زرتشتیان تهران آگاهی‌رسانی شد.

گزارش نوذر نوذری، دبیر گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران به شرح زیر است:

با تبریک سال نو و جشن زایش اشو زرتشت، گزارش توصیفی وضعیت انجمن زرتشتیان تهران توسط دبیر انجمن زرتشتیان تهران برای شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ را به اطلاع همکیشان می رسانم. برای توسعه و رشد هر جامعه ای الگو و مدل نیاز است. اساسا بلوغ فرهنگی هر جامعه‌ای را می‌توان از گفتمان آن جامعه فهمید.
اگر نگاهی به کشورهای کمتر توسعه یافته داشته باشیم دغدغه فقط غذاست، به کشورهای پیشرفته نگاه کنید دغدغه رفاه و امنیت و فرهنگ و محیط‌زیست است. اینکه تقاضاها با منابع هم‌خوانی نداشته باشد، ممکن است به ارزش‌های بنیادی جامعه آسیب برسد.
لذا حفظ هر سازمانی به بنیان‌های ارزشی و مالی بر می‌گردد. برای پیاده‌سازی طرح‌ها، همه بایستی با انجمن مشارکت و همراهی نماییم. بر اساس وظیفه ذاتی انجمن، ارایه خدمات دینی و فرهنگی و آموزشی و کمک به نیازمندان جزو الویت های اصلی است.
فاصله بین وضعیت موجود تا مقصود که همان الگوست، با مقایسه با دیگر سازمان‌های مشابه با تامین اعتبار و بودجه می‌توان نیازهای جامعه را به مرور رفع کرد. اما مشکل امروز تنوع سطح نیازهاست. به‌عنوان مثال ممکن است نیاز ما یک وسیله نقلیه برای حرکت است یک عده بنز می‌خواهند یک عده پراید می‌خواهند. این توقعات با هم هم‌خوانی ندارد. برای رسیدن به این توقعات دو گروه موافق و مخالف و بودجه‌های متفاوت خواهیم داشت و به نتیجه نمی‌رسیم. به‌عنوان مثال در تفاوت سلیقه یکی از این مکان‌ها شاید آرامگاه قصر فیروزه و تفاوت بین سنگ‌ها باشد.
برای هر جامعه‌ای تدبیر و عمل به موقع و هوشمندانه و اعتماد عمومی سرمایه واقعی است و این با حضور اندک افراد در جلسات پرسش و پاسخ که گاهی به ده نفر نمی‌رسد امکان پذیر نیست. به‌طوری‌که در جلسه پرسش و پاسخ در مورد بهره‌برداری ساختمان کیخسروی فقط یک‌نفر آمده بود و طبیعتا این پرسش‌ها و پاسخ‌ها در پاره‌ای از مسایل به روز رای‌گیری در مجمع همگانی منتقل می‌شود که به دلیل زمان کم امکان پاسخگویی به همه سوالات در آن جلسه نیست.

توسعه‌ی سرمایه‌های انسانی نیازمند سرمایه‌گذاری و آرامش است. این دو اگر نباشد همانند شرایط جنگ توسعه و پیشرفت حاصل نمی‌شود و مهاجرت افزایش می‌یابد. انجمن با توجه به مسایل فعلی و پیش رو با سناریوهای جدید امکان هیچ مانوری برای حل مسایل به راحتی نخواهد داشت و لذا مصوبات در این دوره شش ماهه کاهش یافته است و فقط به وظایف اصلی محدود شده است و نتوانسته پتانسیل‌های خود را از حالت بالقوه به فعل در بیاورد.
انجمن برای شنیدن مشکلات همکیشان همواره در این گردش تلاش کرده است ولی به لحاظ بودجه مجبور به الویت بندی بصورت آموزش، سلامت، خدمات و مددکاری در طبقه اول اهمیت شده است. بسیاری از تصمیم ها تقدم زمانی ندارد و تقدم مرتبه ای دارند به همین دلیل، اینگونه نیست که تخصیص بودجه فقط به یک پروژه داده شود و با توجه به اینکه این گردش انجمن در میانه راه است نیازمند دوره‌های دیگر است تا در چارچوب ماموریت‌های انجمن برای مدیریت امور در هندسه نظام دینی و فرهنگی جامعه زرتشتیان ادامه یابد و این‌ها در قالب آیین‌نامه‌های گوناگونی بوده که با توجه به شفاف‌سازی با حضور خبرنگاران در پایان هر جلسه این دوره شش ماهه منتشر شده است. لذا شرح جزییات در گزارش هر جلسه است که بایستی در دوره‌های دیگر ادامه یا اگر نیاز به اصلاحاتی داشت انجام پذیرفته و به‌روزرسانی بشوند.

در این دوره چهار پرونده حقوقی در دادگاه ها داشته‌ایم پرونده‌های موسوم به زمین‌های رحمت‌آباد، مدرسه قزوین و پرونده زایشگاه بهمن، پرونده زمین‌های اهرستان که در دو مورد اول رای قطعی صادر و انجمن به نتیجه مطلوب رسیده است و بقیه پرونده‌ها در جریان رسیدگی هستند.
انجمن زرتشتیان تهران سازمانی پویا و همواره در حال تحول بوده و از درجه اهمیت جزو مهمترین سازمان اجرایی جامعه است. به‌گونه‌ای که مشکلاتی که در سازمان‌های دیگر راه حل پیدا نکنند، انجمن را به یاری می‌خواهند و انجمن بر اساس وظیفه ذاتی خود در حد امکان کمک می‌نماید.
اما امروزه سرریز مشکلات سازمان‌ها و نهادهای دیگر، تا حدی زیاد شده و درخواست‌ها افزایش یافته است و این با توجه به وظایف فرابخشی و نقش نظارتی انجمن قابل درک است. اما زندگی سعادتمندانه فاصله بین متن تا عمل است راه‌حل‌ها اجرایی باید باشند. این راه‌حل‌ها شاید ایده‌آل نباشد لذا همه مصوبات پس از تصویب و ابلاغ اجرا می‌شوند و گاهی در مرحله اجرا بازنگری‌هایی صورت می‌پذیرد که این از الزامات پیاده‌سازی تمام پروژه‌ها و مصوبات است. زیرا در عمل ممکن است حوادث و مواردی غیرقابل پیش‌بینی و مشمول تغییر قوانین و شرایط پیش آید. این تغییر قوانین شامل ده‌ها فعالیت انجمن در گذشته و حال شده است که تعطیل شدن و ناتمام ماندن یک پروژه سبب بازگشت به مراحل قدیم و تصحیح آنها با مقررات جاری کشور شده است. از قبیل پروژه کیخسروی که تغییر قوانین مقررات ملی ساختمان بدلیل طولانی شدن زمان پروژه باعث تغییرات و هزینه های مجدد در آن شده است یا بعنوان مثال بحران آب در تهران در برهه ای انجمن را بر آن داشت تا نسبت به تامین منبع و پمپ برای ساختمان‌ها و املاک اقدام نماید و لذا در بازسازی‌ها به یک‌باره در همان زمان برای همه پروژه‌های در دست تعمیر لحاظ شد.

محور ارزش‌های دینی و مالی جامعه زرتشتیان تهران، انجمن تهران است که بر اساس ساختار و اعتبار بودجه و عوامل انسانی، پشتوانه جامعه است. نظام و سیستم انجمن ها بر اساس محصول نهادهای پایین دستی است لذا پرورش و جانشین پروری بایستی وجود داشته باشد. گاهی برخی سازمان‌ها بدلیل بحران مالی و بوجود آمدن هزینه و بدهی توانایی پرورش استعدادها و جانشین‌پروری را ندارند و به مرور تعطیل می‌شوند. یکی از این موارد کنگره جوانان برگزیده زرتشتی است که پس از چندین دوره فعالیت سازنده، چند سالی است که تعطیل شده است.

حوزه‌های سرمایه انسانی زرتشتیان مشترک بین سازمان‌ها و نهادهای دیگر است مرجعیت آموزشی و دینی و خدمات با انجمن هاست لذا تمامی بودجه به مصوبات فوق با اکثریت خدمات و بخش اعظم بودجه به امور آموزشی است. این بودجه بر اساس درآمدها که اکثرا از املاک است که با توجه به مشکلات رکود در بخش املاک و مسکن و عدم پرداخت برخی از سازمان‌ها که بودجه‌های دولتی داشته، با مشکلاتی در پرداخت ها مواجه شد که این مشکلات باعث الویت‌بندی پرداخت‌ها شد که همه مصوبات قابلیت پرداخت و اجرا نداشتند و البته این شامل مواردی که تعهد انجمن در این دوره یا دوره‌های قبل بوده نمی‌شود و انجمن به هر تعهد قراردادی که داده است عمل نموده است که تبعات قانونی و حقوقی برای انجمن بوجود نیاید و گاهی قسط‌بندی نیز در پرداخت‌های انجمن شده است.

دراین دوره وضعیت آتشکده تهران که شرایط مدیریت مشترک بین انجمن موبدان و انجمن تهران بوده بیش از پیش برای بهره بردن همکیشان و بازدید کنندگان بهبود یافته است.
بالاترین رکن برای قانون در کشور گروهی از افراد باتجربه و متخصص هستند که در گذشته در سمت‌های اجرایی فعالیت نموده‌اند.این‌ها باید تصمیمات مهم را بگیرند. به قول یک ضرب‌المثل قدیمی (نکرده کار نبر به کار) و افراد ناپخته تصمیمات عجیب و غریب نگیرند که به زیان مردم باشد و در آنجا قوانینی که در همه جا رد می‌شود. می‌تواند بنا به صلاح آن نهاد انجام پذیرد. لذا چنین ساختارهایی که تصمیماتی بگیرند که به منافع جامعه کمک شود هم اکنون در جامعه زرتشتی وجود ندارد و تعداد سال‌های حضور و دوره‌های انجمن محدود است. اگر کمک هیات اجرایی به انجمن نبود بسیاری از فعالیت‌ها و خدمت‌رسانی ها انجام نمی‌شد این عزیزان بدون هیچ چشمداشتی در تمامی ساعات شبانه روز به جامعه خدمت می‌نمایند و انجمن زرتشتیان همواره سپاسگزار زحمات ایشان بوده و هستند.
یادمان نرود که چه آنهایی که خدمت می کنند و چه آنهایی که به عنوان کارمند و همکار برای انجمن کار می کنند از جامعه خودمان هستند و هدف آنها فقط خدمت به همکیشان است. از همه کارکنان و کارمندان انجمن سپاسگزاری می شود که با تلاش انها این فعالیتها انجام شده است و بصورت خلاصه سخن زرتشت به بهترین شکل بیان می کند. (خوشبختی از آن کسی است که در پی خوشبختی دیگران باشد).
پروژه های فرهنگی و آموزشی و سلامتی از لحاظ حسابداری در حوزه هزینه هاست، اما از لحاظ مصلحت اندیشی و مدیریت اگر سرمایه گذاری انجام نشود، مشکلات متعددی ایجاد می شود. بعنوان مثال در زمینه سلامت در این دوره شش ماهه درمانگاه یگانگی تمامی مجوزهای مربوطه با تغییرات ساختمانی را گرفته و آماده بهره برداری است.
انجمن ضامن صحت عمل نهادهای دیگر نیست. انتقاد در هر جامعه ای لازم است انجمن می تواند با سازمانهای دیگر همکاری و راه حل در صورت وجود ارایه نماید. اما این راهکار از جنس دستوری نیست. اموری که شاید به ظاهر به انجمن مرتبط است و همکیشان از انجمن درخواست می کنند، درحقیقت بایستی این جداسازی امور به ظاهر مرتبط را در نظر گرفت. انجمن در راستای انسجام امور غیر مرتبط اما اثربخش در جامعه و سرعت عمل و توسعه ابزارهای تصمیم گیری منطبق با الگوهای نوین مدیریت دانایی و توسعه اختیارات که موجب قدرت در تصمیم گیری و خلاقیت است، اقداماتی از قبیل ایجاد تقویم مشترک رویدادهای نهادهای مختلف را انجام داده است. لذا نمی تواند یک رویداد را از سازمان هایی که با خلاقیت خود رویدادی را بوجود آورده اند و مورد استقبال همکیشان قرار میگیرد را مورد کپی برداری قرار دهد. در حقیقت انجمن رقیب برنامه سازمانها و نهادها نیست.
لذا در این دوره شش ماهه افراد و گروه هایی درخواست هایی برای استفاده از سالن خسروی را دادند و با توجه به استقبال صورت گرفته، انجمن آیین نامه ای کلی تدوین نمود و در چارچوب قانون اجازه استفاده داد که برنامه های برگزار شده مورد استقبال همکیشان  قرار گرفت.
تصمیمات از جنس دستوری نیست که با یک دستور انجام شود بایستی رابطه و جنبه های مختلف آینده آن بررسی گردد. لذا تصمیمات درهیات مدیره و کمیسیون ها به دقت بررسی می شود . جنبه های آینده نگری و پژوهشی دارد. مشکلات در جامعه زرتشتی همانند جامعه ایرانی است؛ مسکن، تورم، هزینه اموزش و هزینه درمان و مهاجرت و بحران آب و … است. لذا مسایل مربوط به مدیریت بحران در زلزله و… و شرایط فورس ماژور در حال تدوین است. بخش اعظم این موارد به انجمن مربوط است و بسیاری از نهادها سالانه برنامه‌هایی در تقویم مشترک نهادها دارند که آن برنامه‌ها نیز با کمک و زیرساخت انجمن برگزار می‌شود. به طوری‌که اگر حمایت انجمن نباشد، شاید برگزار نشود. لذا پایه خیلی از این سازمان‌ها حمایت‌های مادی و معنوی انجمن‌هاست.
امروز وضعیت ساختمان اصلی انجمن از سقف و دیوارها تا تجهیزات اداری و الکترونیک آن نیاز به به‌روزرسانی و مقاوم‌سازی و همین‌طور ساختمان سازمان فروهر و ساختمان انجمن موبدان نیازمند تعمیرات و بازسازی است. وضعیت اماکن زرتشتی که نیازمند به تجهیزات دوربین مداربسته و سیستم‌های ضدسرقت است، افزایش یافته است.
کتابخانه یگانگی نیازمند کاغذهای خاص و وسایل مناسب برای کارگاه مرمت کتاب‌های نفیس قدیمی از قبیل اوستا است. اخطار ایمنی و آتش‌نشانی برای اخذ مجوز برای تمامی مراکز جمعیتی با قدمت بالا در سطح شهر تهران صادر شده است و از جمله این مکان‌ها سالن خسروی این اخطار دریافت کرده است. مهدکودک پرورش ساختمان قبلی و فعلی هر دو نیازمند اصلاحات ساختمانی بوده و بازرسان دولتی مجوز این اماکن بارها نسبت به اصلاح ساختمان گزارش داده‌اند.
اهمیت مسایل مالی با توجه به تورم در سال جدید و درخواستهای سال گذشته کمیسیونها از انجمن، ممکن است پاره ای تغییرات داشته باشد که به تفکیک پاره ای از موارد را ذکر می کنم.
لذا در این شش ماه دوم سال پروژه های نیمه تمام از جمله  ساختمان کیخسروی به بهره بردار سپرده شد تا با پرداخت هزینه های اتمام توسط بهره بردار به سرعت به قابلیت بهره برداری برسند. تدوین کارتهای تخفیف برای همکیشان برای استفاده از امکانات انجمن بخصوص ساختمان ورزشی بابک خراشه و درمانگاه یگانگی و سایر اماکن در حال تکمیل و رایزنی با بانکها می باشد.
یکی از مهمترین آیین نامه های مصوب شده در این شش ماه، آیین نامه اجاره املاک به همکیشان است. بنا به گزارش ریاست کمیسیون املاک و ساختمان بطور متوسط ماهانه در حدود هفتصد میلیون تومان  به ۶۰ خانوار همکیش سوبسید اجاره داده می شود که با توجه به نیت نامه ها درآمد این املاک، نیت های فرهنگی و دینی دارد لذا با توجه به کمک به همکیشان بیست درصد کاهش نرخ اجاره مصوب شده است. با اینحال با توجه به اینکه بیست درصد این املاک در اختیار افرادی است که عموما مستمری بگیر انجمن هستند و حتی گاهی سن آنها بالا نیست و نیاز به توانمندسازی های خاص برای زندگی بهتر دارند و این موضوع نیازمند بودجه است. اما به طور سنتی فقط کمک مالی در گذشته توسط انجمن و برخی گروه های دهشمند می شده است و شاید ایجاد اشتغال متناسب با توانایی آنها به حضور آنها در جامعه به مشاوره های توانمندسازها و یکبار بودجه و هزینه اصلاحی انجمن برای آنها نیاز باشد.
این املاک اجاره نامه شان هیچگونه تناسبی حتی با هزینه بازسازی سالانه ملک و عوارض قانونی آن نیز ندارد و از طرفی بعضی هزینه ها افزایش چشمگیری از قبیل بیمه آتش سوزی املاک و سایر هزینه های اداری دارد.  انجمن فقط بواسطه اساسنامه غیر اقتصادی که دارد از پرداخت مالیات بر دریافت هدایا معاف است. اما سایر مالیات ها از قبیل معاملات و … شامل این موضوع نیست. با اینحال با بررسی کمیسیون مالی نیت نامه دهشمند هیچگونه اجازه برای استفاده مادام العمر از این املاک را به یک خانوار نداده اند و درآمد برای امور فرهنگی و دینی و…بایستی هزینه بشود. اما عدم دریافت این اجاره ها باعث تاثیر مالی در سایر حوزه ها و عدم اجرای نیت دهشمند می شود و برای این توزیع عادلانه آیین نامه اجاره املاک به همکیشان در خصوص املاک تهران و یزد و کرمان در این گردش مصوب شده است. ماهانه با این تفسیر در حدود هفتصد میلیون تومان سوبسید اجاره به یک عده خاص می دهیم که با توزیع عادلانه بین همکیشان در صورت عدم تحقق درآمد اجاره در تضاد است. با اینحال بایستی از حدودا سی درصد این مستاجرین تشکر کنیم که با انجمن برای بروز رسانی همکاری کردند و این به اجرای نیت دهشمند کمک بسیار نموده است.
با توجه به مساله مهم سالمندی در میان همکیشان، بسیاری از مکانهای اجتماع و ساختمانهای انجمن برای سالمندان متناسب سازی نشده است و امکان حضور بیشتر و بهتر آنها نیاز به سرمایه گذاری و هزینه دارد.
تصمیمات در انجمن با خرد جمعی گرفته می شود و در این راستا برای هر سه پروژه اجاره ساختمان کیخسروی و بابک خراشه و خیریه درمانی یگانگی فراخوان مزایده از همکیشان داده شد و نشست برگزار شد.از طرفی کمیسیون خدمات در زمینه بودجه سرویس مدارس با توجه به وضعیت فعلی در آینده با مشکلات مواجه خواهد شد. در حوزه کمیسیون املاک با توجه به افزایش هزینه تعمیرات، قابلیت بازسازی املاک کاهش یافته و با توجه به کاهش بودجه امکان خرید انشعابات ساختمان آدریان بزرگ و تجهیزات آن را نخواهد داشت و امکان بازسازی دیوار آدریان با توجه به خطر ریزش نیازمند بودجه است.
در حیطه وظایف کمیسیون مالی با توجه به ۵۳ نهاد زرتشتی و اماکن مذهبی و زیارتی که وجود دارد امکان کمک کردن در خور به آنها وجود ندارد و حتی در برهه ای از این دوره شش ماهه اعلام شد که نمی تواند کمکی بنماید و لطفا درخواست ننمایند. کمیسیون آموزشی اعلام نموده است که مدارس زرتشتی با قدمت بالا دارای خطر و گاهی نیازمند بازسازی و مقاوم سازی اساسی هستند  و برنامه های استعدادیابی دانش آموزان نیز نیازمند بودجه می باشد.
لازم به ذکر است که جامعه زرتشتی دارای دو چهره ماندگار در ایران دارند هر دو عزیز روانشاد پرویز شهریاری و ماه بانو تاتا در زمینه آموزش بوده اند اما در طول این سالها با  این تعداد نهادهای زرتشتی اقدامات انجام شده برای معرفی این دو همکیش کم بوده یا اصلا می توان گفت نبوده است و انجمن نیز به لحاظ بودجه فرهنگی برای ایجاد موزه در تنگنا قرار دارد و درگزارش های گذشته نیز به ان اشاره شده است.
بخش مددکاری کمیسیون روابط عمومی، در این دوره آیین نامه دهشمندان و سپاسگزاری را تدوین نموده تا عزیزانی که تمایل به یاری رساندن در این زمینه را دارند به انجمن مراجعه کنند. در خصوص سنگهای قبر که از سالهای گذشته نصب نشده اند و هیچ هزینه ای یا بودجه ای برای آنها نیست و بین قبرها مشخص می باشد نیز یکی از مواردی است که نیازمند بودجه و کمک خیرین می باشد و از طرفی برای بازسازی استخر ذخیره آب قصر فیروزه نیازمند بودجه است .
انجمن در خصوص بخش اشتغال جوانان و برنامه های حضور آنها در جامعه بعد از کانون دانشجویان در حال برنامه‌ریزی یک شتابندهنده است که با تامین بودجه به تدوین استراتژی‌های آن می‌پردازد.
یاد می کنیم و سپاسگزار هستیم از بازماندگان روانشاد بهمن خسروی که برای چاپ تقویم انجمن را یاری کردند، از فرزندان بزرگوار خانواده روانشاد جمشید استاد که نوسازی سالن قصرفیروزه را بعهده گرفتند و به انجمن یاری رساندند، سپاسگزاری می کنیم.
در این دوره شش ماهه کمیسیون خدمات با ۴۴ مصوبه و کمیسیون املاک و ساختمان با ۳۰ مصوبه و کمیسیون مددکاری با ۶ مصوبه و کمیسیون روابط عمومی با ۱۳ مصوبه و کمیسیون مالی با ۲۰ مصوبه و کمیسیون استخدامی با ۱۱ مصوبه و هیات رییسه با ۸ مصوبه مجموعا با ۱۳۲ مصوبه که مشروح آنها در خبرگزاری ها منتشر شده است فعالیت نموده‌اند. در این دوره جابجایی مهدکودک پرورش بدلیل حفظ سلامت کودکان به ساختمان دیگر انجام گردید. پذیرشگاه موقت برای مهمانان نوروزی آماده‌سازی شد تا با توجه به حضور همکیشان در تهران از آن استفاده نمایند که البته تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و این نیز نیازمند بودجه و پروژه‌هایی است که شاید در یک گردش انجمن به تنهایی نتوان اجرا و خاتمه داد. صندوق‌های انتقادات و پیشنهادات در تمامی محل‌های تحت پوشش انجمن نصب شده است تا همکیشان مستقیما نظرات خود را بگویند.
یکی از هیات های اجرایی انجمن زرتشتیان تهران هیات اجرایی اسون است که در این مدت دوباره تعیین و زحمات بسیاری کشیدند و اقدامات متعددی انجام دادند از قبیل سرایداری باغ و آبیاری درختان و هرس و کود و برطرف کردن مشکلات آب اشامیدنی و آبیاری را رفع نمودند. در این مدت گازکشی انجام شد و کابل کشی‌های برق و حصار کشی دیوار بیرونی و تهیه نقشه های اولیه برای بازسازی ساختمان باغ انجام شد که از همه عزیزان سپاسگزاریم.

در پایان بایستی بدانیم کارِ گروهی تمرین می‌خواهد و این تمرین در نهادها و زیرمجموعه‌ها است تا با رعایت ادب و احترام و مطابق قوانین فعالیت کنیم و این به دست نمی‌آید مگر با آشنایی با تاریخ گذشتگان و احترام به خدمتگزاران که به جامعه یاری می‌رسانند. لذا یادی می‌کنیم از عزیزانی که به جامعه خدمت نموده‌اند و امروز در بین ما روانشادان خسرو بهرام کی‌منش و خداداد جهانبخش شهریارزاده ناصری‌ نیستند روحشان شاد. مراسم روانشاد فردوس کاویانی در قصر فیروزه که با حضور بسیاری از هموطنان و هنرمندان انجام شد که خاطره‌های بسیار خوبی در ذهن مردم ایران با بازی زیبایشان در طول سال‌ها ساخته بودند یاد می‌کنیم و آرامش باد می‌گوییم.
در پایان از درگاه پروردگار مهربان تندرستی و بهبودی هر چه زودتر آقای شاهرخ سلامتی عضو زحمتکش و فعال گردش ۴۵ انجمن زرتشتیان تهران را خواهانیم. نوذر نوذری- دبیر گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران

1403 ordibehesht Nozar01 1403 ordibehesht Nozar02 1403 ordibehesht Nozar03 1403 ordibehesht Nozar04 1403 ordibehesht Nozar05 1403 ordibehesht Nozar06

فرتور از تارنمای انجمن زرتشتیان تهران است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

16 پاسخ

  1. با سپاس از گزارش انجمن. لطفا گزارش بازرسان را نیز منتشر کنیم تا دو طرف را داشته باشیم.
    برای اینکه به دوره فترت برنخوریم، لطفا انتخابات هشت ماه قبل از پایان دوره را بررسی کنید.

    1. درود.
      جناب مهران سپهری، گزارش بازرسان در اختیار دبیر هیئت مدیره انجمن تهران قرار نمی‌گیرد.
      بنابراین اگر بخواهند گزارشی منتشر کنند و این کار را مناسب بدانند، باید خودشان یعنی گروه بازرسان آن را همرسانی کنند.
      سخنگوی گردش ۴۵
      فرامرز پوررستمی

  2. ای کاش به جای این‌که منِ خواننده پنج‌شش بار مطلب را بخوانم تا بفهمم، نویسنده یک بار دیگر نوشته‌اش را می‌خواند!

    1. درود.
      جناب بوذرجمهرپرخیده، شاید سبب اینکه چند بار خوانده‌اید، طولانی بودن گزارش و چند محوره بودن آن است.
      پیشنهاد می‌کنم یک بار دیگر و این بار در آرامش و فراغ بال مطالعه بفرمایید.
      بی‌گمان متوجه همه ی نکات خواهید شد‌.
      سخنگوی گردش ۴۵
      فرامرز پوررستمی

      1. درود و سپاس از پاسخگویی‌تان جناب پوررستمی
        شما استاد روابط عمومی، گزارش‌نویسی و روزنامه‌نگاری هستید، و من – اگر قبول بفرمایید – شاگرد شما.
        من به اشاره و سربسته مطلبی را نوشتم و نخواستم باز بشود. چه کنم که شما می‌خواهید بازش کنم؟
        نمی‌خواهم وارد بحث درباره مباحث نوشته‌شده در گزارش انجمن شوم که این خود داستانی دیگر است.
        گزارش‌نویسی اصولی دارد. آقای پوررستمی! به جای این که من یک بار دیگر با حوصله گزارش را بخوانم تا بفهمم، پیشنهاد می‌کنم شما یک بار با دقت گزارش «انجمن زرتشتیان تهران» را بخوانید و تنها یک جمله درست نگارشی در این گزارش به من نشان دهید، فقط یک جمله (!) از دید منفی؛ شاید این گزارش به عمد این‌گونه نوشته شده تا چیز درست‌وحسابی دستگیر کسی نشود، وگرنه از انجمن با بودن استادی چون شما، نوشتن و انتشار چنین گزارشی بعید است.
        جناب پوررستمی! از شما انتظار داشتم دست‌کم از شیوه نگارش نادرست گزارش انجمن که من سربسته به آن اشاره کردم، انتقاد کنید.
        جناب پوررستمی! چندی‌ست که از رفتارها، نوشته‌ها و گفتارهای شما شگفت زده می‌شوم. آن پوررستمی قدیمی کجا و این پوررستمی جدید کجا!؟ شاید پیر شده‌ام و توقع‌ام از دوستان – به‌ویژه شما – بیشتر شده.

        1. درود جناب آقای پرخیده
          از شما بعید است در همان پاراکراف اول اورده شده اگر میخواهید انتقاد کنید الگو و مدل معرفی کنید شما یک گزارش از انجمن یزد و کرمان یا شیراز و … بیاورید تا مورد مقایسه قرار دهند اینها یک سال و نیم از دورشان گذشته است. لذا ایراد به یک گزارش با استناد به گزارش مشابه سازمان و نهاد دیگر معتبر است تا نگارش مقایسه شود وگرنه مقایسه نباشد نمی توان خوب و بد تعریف از روی غرض نمود.

          1. با درود، خشایار گرامی
            گزارش‌‌نویسی اصول دارد. اصول گزارش‌نویسی این نیست که «… اگر میخواهید انتقاد کنید الگو و مدل معرفی کنید شما یک گزارش از انجمن یزد و کرمان یا شیراز و … بیاورید تا مورد مقایسه قرار دهند…».
            چه استدلال جالبی!؟ یعنی چون هیچ انجمنی گزارش نمی‌دهد، و خواننده الگویی برای مقایسه ندارد، نباید انتقاد کند. شاید این از اصول جدید «گزارش‌نویسی» است که من هنوز وقت نکرده‌ام مطالعه کنم!
            من در حال حاضر به محتوای گزارش کاری ندارم، گرچه آن خود داستانی دیگر است. نمی‌خواهم وارد بحث مطالب گزارش شوم.
            حرف من درباره راه‌ورسم نگارش است. یک شخص اگر این گزارش را که از سوی یک انجمن صدوبیست‌ساله منتشر شده، بخواند، به جمله‌بندی و … می‌خندد. نرساندن مفهوم که هیچ.
            به این جمله در متن گزارش توجه بفرمایید: «… محور ارزش‌های دینی و مالی جامعه زرتشتیان تهران، انجمن تهران است که بر اساس ساختار و اعتبار بودجه و عوامل انسانی، پشتوانه جامعه است…»!
            و این جمله که چون به پایانش می‌رسید اولش را فراموش کرده‌اید!
            «… بسیاری از تصمیم ها تقدم زمانی ندارد و تقدم مرتبه ای دارند به همین دلیل، اینگونه نیست که تخصیص بودجه فقط به یک پروژه داده شود و با توجه به اینکه این گردش انجمن در میانه راه است نیازمند دوره‌های دیگر است تا در چارچوب ماموریت‌های انجمن برای مدیریت امور در هندسه نظام دینی و فرهنگی جامعه زرتشتیان ادامه یابد و این‌ها در قالب آیین‌نامه‌های گوناگونی بوده که با توجه به شفاف‌سازی با حضور خبرنگاران در پایان هر جلسه این دوره شش ماهه منتشر شده است….»!
            دقت کنید این فقط یک جمله است؛ بدون نقطه و بدون رعایت نیم‌فاصله‌ها در نگارش و …
            اگر می‌گویید مته به خشخاش می‌گذارم، بگویید، باکی نیست. روش نگارش امروزی و گزارش‌نویسی اصول ویژه‌ای دارد. از استاد پوررستمی بپرسید.
            از بقیه موارد گذشتم.

        2. درود به جناب بوذرجمهر پرخیده.
          اینکه مرا استاد و خود را شاگرد نامیده‌اید نشانه‌ای از بزرگواری و فروتنی شماست وگرنه من باید زانوی ادب به بغل بگیرم و روبه روی شما برای درس آموزی بنشینم.
          اما از این گذشته؛ خیلی خیلی سپاسگزارم که این توضیح دوم را دادید.
          چون واقع قضیه من به تنها چیزی که فکر نکرده بودم، بحث ویرایش گزارش بود و من فکر کردم چند محوره بودن آن مشکل آفرین شده است.
          در مورد ویرایش مقاله،
          تمام حق با شماست و نه یک بار که چند بار!
          اما چون ماه فروردین تمام شده بود و ما می‌خواستیم هرچه زودتر گزارش را منتشر کنیم، من کوتاهی کردم و ترجیح دادم که گزارش از نظر ادبی و نوشتاری به همان گونه که هست باشد و شاید کمتر از یک درصد در آن تغییر دادم.
          از کنار این نکته نیز نباید گذشت که همکار نازنینم در هیئت مدیره جناب نوذر نوذری کار اصلیش فنی است و در همین زمینه نیز درس خوانده است و تخصص دارد.
          اما ایشان نهایت همکاری را کرد و مسئولیت دبیری گردش ۴۵ را پذیرفت تا به سهم خود مشکلی را از این گردش حل کند که به راستی هم این چنین است.
          شما به خوبی می‌دانید که کار دبیری هیئت مدیره کار ساده‌ای نیست چه برسد به اینکه بخواهی گزارش شش ماهه هم بنویسی.
          به هر روی، اگر حٌسن و خوبی در گزارش هست متعلق است به نوذر نوذری و اگر کم و کاستی و کوتاهی دارد تمام و کمال متعلق است به فرامرز پوررستمی.
          امیدوارم که از این پس این یادآوری شما مورد توجه قرار گیرد و باز هم سپاسگزارم که یادآوری کردید.
          به گمان من این گونه نکته سنجی‌ها به کار ما کمک می‌کند. پس باز هم از این کارهای خوب بکنید!
          سخنگوی گردش ۴۵
          فرامرز پوررستمی

          1. سپاس از مهر شما جناب پوررستمی
            تعارف‌ها و عزت‌ها درخور جنابعالی است.
            از این‌که پاسخ‌گو هستید، خود نعمتی‌ست بزرگ.
            همه ما باید به آبروی انجمن صدوبیست‌ساله احترام بگذاریم. این آبرو قطره‌قطره جمع شده و همه باید در حفظ آن بکوشیم. چه عضو جامعه، چه عضوی از جامعه که به‌ویژه عضو انجمن هم باشد. اگر کاری را درست نمی‌توانیم انجام دهیم، خوب قبول نکنیم، بهتر از آن است که دست‌وپاشکسته و نیم‌بند انجام دهیم. جامعه بیرون از ما، روی ما – درست یا نادرست – حساب بزرگی باز کرده. آیا ظرفیتش را داریم؟
            به کارهایی که می‌کنیم نگاه کنید؛ یکی از یکی ناامیدکننده‌تر. باید باهم باشیم که نیستیم. باید به جای سرکوفت زدن به هم، دست یاری‌خواهی و یاری‌دهی به سوی هم دراز کنیم. به هم سوءظن داریم. همین گزارش را اگر چند نفر با هم می‌نشستند و می‌نوشتند، خیلی بهتر از این می‌شد.
            من مهندس نوذر نوذری را خوب می‌شناسم. یک مهندس باسواد، فهمیده و متخصص. آدمی دلسوز و زحمت‌کش. ولی به نظر من جای ایشان دبیری انجمن نیست (تاکید می‌کنم به نظر من).
            دبیرخانه انجمن را نگاه کنید. دبیرخانه؛ پل و راه ارتباطی انجمن و مردم است.
            کسانی مانند کیخسرو کشاورز و رستم پارکی دبیر انجمن بوده‌اند. هم پشت میز دبیرخانه می‌نشستند، هم در جلسات انجمن شرکت می‌کردند، هم مجله درمی‌آوردند و هم معلم و مدیر مدرسه بودند.
            درست است که انجمن آن زمان با انجمن امروزی خیلی متفاوت است. برای انجمن امروزی هم باید راه‌حل روز پیدا کرد.
            جناب پوررستمی! عمرتان طولانی. خوبی نصیب‌تان. ببینید من را به زدن چه حرف‌هایی کشانید.
            مرا را ببخشید، بعضی مواقع پرحرف می‌شوم.

  3. وقت بخیر، لطفا از گروه 7 نفره که در آخرین مجمع عمومی، مسئولیت حسابرسی و رسیدگی به امور مالی انجمن را پذیرفتند هم گزارش بدید. دکتر میزانیان، خسرو بهدین، مهناز فیروزمند و …

    1. درود.
      بانو پریناز یزدانی، چون این گروه را بازرسان گرامی انتخاب کرده‌اند، گزارش آن را هم باید از بازرسان بخواهید.
      تا آنجایی که من می دانم و آگاهی دارم، هنوز گزارشی از این گروه در اختیار هیئت مدیره گردش ۴۵ قرار نگرفته است.
      تاکید می‌کنم تا آنجایی که من می‌دانم.
      سخنگوی گردش ۴۵ انجمن زرتشتیان تهران
      فرامرز پوررستمی

  4. وقت خوش جناب پرخیده حق با شماست منم خواندم اما فقط متوجه شدم که انجمن تهران کارهایش مثل همیشه پیچ در پیچ است و فقط بلد هست توپ را بچرخاند تا به زمین مقابل بیاندازد. فقط باید گفت که به من همکیش فقط صبوری بدهد تا انها خودشان به اشتباهاتشان پی ببرند. اما متاسفانه به گردن هم نمیگیرند اما چرا نمیدانم اما متاسفانه دلهای شکسته ترمیمی نخواهد شد و دیر میشود. سپاس.

    1. درود به همکیش غمگین.
      ۱…..اگر مصداقی و موردی بنویسید، بهتر می توانم پاسخ بدهم.
      کجا و در چه موردی توپ را چرخانده ایم و به زمین مقابل انداخته ایم؟!!
      ۲…… امیدوارم همانند دیگر همکیشان که درباره ی گزارش توصیفی دیدگاه گذاشتند، شما هم با نام واقعی بنویسید که من هم بتوانم با اعتماد کامل پاسخ بدهم.
      من از کجا بدانم که « همکیش غمگین » زرتشتی است و عضو انجمن هم هست!!
      ۳…… بیگمان انتقاد کردن و گذاشتن دیدگاه در اختیار شما است. اما اجازه بدهید که انجمن زرتشتیان تهران هم در مقابل افرادی که خود را معرفی نمی کنند، با احتیاط برخورد کند.
      سخنگوی گردش ۴۵
      فرامرز پوررستمی

    2. همکیش عزیز شما چیزی نتوانستید از گزارش ۶ ماهه بدست بیاورید صبر در پیش گرفتید ولی ای کاش اندیشه بکار میبردید و میخواندید که بدانید چقدر وسعت کار انجمنها زیاد است و بایستی انجمن تهران با انجمن مثلا یزد و کرمان مقایسه کرد که هیچ گزارشی نمیدهند مگر اساسنامه ها مثل هم نیست مگر آنها بودجه ارایه میدهند این نشان میدهد هر سازمانی کمتر کار کند مردم راضی ترند بقول قدیمیها طبیعت مردم ناسپاسیست.

      1. درود بر خشایار
        نوشته‌اید: «… بایستی انجمن تهران [را] با انجمن مثلا یزد و کرمان مقایسه کرد که هیچ گزارشی نمیدهند مگر اساسنامه ها مثل هم نیست مگر آنها بودجه ارایه میدهند این نشان میدهد هر سازمانی کمتر کار کند مردم راضی ترند بقول قدیمیها طبیعت مردم ناسپاسیست….»
        جناب خشایار! لطف کنید با این‌گونه استدلال‌ها مدافع انجمن نباشید. از قدیم گفته‌اند دفاع بد، نوعی تخریب است.

      2. خشایار عزیز که نام‌خانوادگی‌ات را نمی‌دانم
        چه استدلال جالبی!
        «… ای کاش اندیشه بکار میبردید و میخواندید که بدانید چقدر وسعت کار انجمنها زیاد است و بایستی انجمن تهران با انجمن مثلا یزد و کرمان مقایسه کرد که هیچ گزارشی نمیدهند مگر اساسنامه ها مثل هم نیست مگر آنها بودجه ارایه میدهند این نشان میدهد هر سازمانی کمتر کار کند مردم راضی ترند بقول قدیمیها طبیعت مردم ناسپاسیست.»
        می‌گویند اگر می‌خواهی کسی یا ارگانی را خراب کنی از آن بد دفاع کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-23