لوگو امرداد

تندیس‌هایی از چهره‌های شاهنامه در جشنواره‌ی دبی

امسال در جشنواره‌ای که در «دهکده‌ی جهانی دبی» برگزار شد، در بخش ایرانِ نمایشگاه، برای نخستین‌بار تندیس‌هایی از چهره‌های نامدار شاهنامه به نمایش درآمد. نمایش این تندیس‌ها با رایزنی نادره پهلوان، بنیانگذار و دبیر «انجمن شاهنامه خوانی بانوان»، انجام پذیرفت.
«دهکده‌ی جهانی»، نمایشگاهی است که در سال 1997 میلادی در شهر دبی آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه بسیاری از کشورهای جهان غرفه‌هایی را به شکل بناهای پرآوازه‌ی کشورهای خود آراسته‌اند و به شناساندن فرهنگ و سنت‌های سرزمین‌شان می‌پردازند. بخش ایران دهکده‌ی جهانی دبی، یکی از دیدنی‌ترین غرفه‌های نمایشگاه است. ورودی آن با نقش‌هایی از تخت‌جمشید آذین یافته است و با به کارگیری مهرازی (:معماری) سنتی و امروز ایران، بازدیدکنندگان را با فرهنگ و پیشینه‌ی ایران آشنا می‌کند.
در نمایشگاه امسال دهکده‌ی جهانی، در بخش ایران، شش تندیس از چهره‌های شاهنامه و اساتیر ایران دیده می‌شد. رستم، سیاوش، رودابه، گردآفرید، کاوه  آهنگر و آرش کمانگیر، تندیس‌های به نمایش درآمده بودند. این تندیس‌ها 7، 5/6 و 6 متر بلندا (:ارتفاع) داشتند و وزن هر کدام 250 کیلوگرم بود. تندیس‌های یاد شده بر روی سازه‌های فلزی ساخته شده بودند.
تندیس‌ها به گونه‌ی شخصی و با پشتیبانی «مجموعه‌ی صدف» دبی، در بخش ایران نمایشگاه برپا شده بود. تندیس‌ها، ساخته‌ی «اندیشه‌ساز»، از هنرمندان هنرهای تجسمی ایران، بود.
انجمن شاهنامه خوانی بانوان دبی افزون بر همراهی در به کارگیری تندیس‌های شاهنامه‌ای در بخش ایران نمایشگاه، در برپایی آیین‌های فولکلوریک خراسان جنوبی، نیز کوشش نمایانی داشت.
گفتنی است که بخش ایرانی نمایشگاه دهکده‌ی جهانی، با گستره‌ای 3000  متری، هر سال بازدیدکنندگان را به آشنایی با فرهنگ و آیینی‌های ایرانی فرامی‌خواند.

IMG 1991

IMG 1988 IMG 1989 IMG 1990 IMG 1993 IMG 1994 IMG 1995

IMG 1992

فرتورها رسیـده است.
4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود و سپاس از بانوی فرهیخته و ارجمند نادره پهلوان و همه دست اندرکاران این نمایشگاه و برپایی تندیس های ایرانی که فرهنگ نازش خیز و پرشکوه ایران را به دیگر کشورها و مردم آن منطقه می شناسانند.
    پایدار و پیروز و سربلند باشید
    پاینده ایران و ایرانی راستین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30