لوگو امرداد
انجمن شاهنامه‌خوانی بانوان برگزار کرد

جشن شب چله، نوزایی خورشید در دبی

جشن شب چله، جشن نوزایی خورشید همراه با شاهنامه‌خوانی در دبی به کوشش انجمن شاهنامه‌خوانی بانوان برگزار شد.

در این آیین برای نخستین بار از درخت آیینی شب چله با آذین ویژه‌ی چله بر روی آن ( نشانی از انار و هندوانه و خورشید) بهره گرفته شد، و هدف بر این بود كه  در آینده این درخت  كه  سمبل مقاومت ایرانیان در گذشته‌های دور بوده و نیاكان ما آن را در شب چله یا همان نوزایی خورشید، آذین می‌بستند و همراه با روشن كردن آتش به شادی می‌پرداختند، دوباره زنده شود و در كنار سفره‌ی شب چله قرار گیرد.

در این نشست، كه باهم‌خوانی گروهی شاهنامه‌خوانی بانوان شركت‌كننده در جشن شب چله آغاز شد؛ دو عاشقانه‌ی بیژن و منیژه، زال و رودابه به گفت‌وگو گذاشته و به چالش كشیده شد.

 01

02

03

04

05

06

فرتورها رسیده است 

1842

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. بسیار زیباست که زرتشتیان ایرانی در همه جا پاسدار فرهنگ ایران هستند ولی آراستن درخت کریسمس برای یلدای ایرانی چندان جالب نیست و گونه ای وادادگی در برابر مسیحیان است آن هم در حالیکه خود مسیحیان کریسمس را از یلدای ایرانی برگرفته اند.

  2. دوست گرامي درخت مهر و يا همان سرو تزيين شده از دير باز بنا بر منابع موثق در شب يلدا كه زايش مهر بوده تزيين مي گشته و رسمي كاملا متعلق به شب يلدا بوده است كه مسبحيان همانند شب زايش مهر ، ان را از ان خود كردند، ما تنها داشته هايمان را بايد محافظت كنيم

  3. با درود بر بانو نادره پهلوان، بله درست میگوئید و همانگونه که در بالا می بینید من نیز نوشتم که رسم مسیحیان نیز برگرفته از رسوم و ترادادهای نیاکان ماست ولی نخست اینکه آنچه در فرتور دیده می شود درخت کاج همچون مسیحیان است و نه سرو که دو گونه جداگانه از درخت هستند وآنگهی من هرگز در جایی نشنیده و یا نخوانده ام که نیاکان ما همانند آنچه در فرتورهای بالا دیده می شود از درخت سرو و یا حتی کاج قاچهای هندوانه در شب یلدا آویخته باشند! به گمانم این گرته برداری ناشیانه ای از کریسمس مسیحیان است و هر کس این فرتورها را ببیند چنین خواهد انگاشت ولی فرمایش شما که فرمودید باید از داشته هایمان پاسداری نمائیم نیز درست و بجا است.

  4. و اما چقدر زيبا که فرتورهای بالا ، زرتشتيان عزيز تقريبا همگی لباس های سرخ رنگ به تن دارند . به هر حال درود بر همکيشان گرامی در هرکجای اين جهان پهناور .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07