لوگو امرداد
به گزینش نهاد سازمان ملل

نام مریم میرزاخانی در میان هفت زن تاثیرگذار جهان

7whomenنهاد سازمان ملل نام هفت زن دانشمند تاثیرگذار که با دانش خود جهان را دگرگون کرده‌اند را اعلام کرد. در میان این زنان نام‌آور، نام مریم میرزاخانی دانشمند درگذشته‌ی ایرانی هم می‌درخشد.
به گزارش ایسنا سده‌هاست که زنان سهم به‌سزایی در دانش داشته‌اند و کارهای ارزشمندی را انجام داده‌اند. از کشف داروهای زندگی‌بخش گرفته تا اختراعاتی که جهان را دگرگون کرده است؛ ولی در بسیاری از موارد، پیشرفت‌های ارزشمند آن‌ها کم‌اهمیت جلوه داده شده و یا حتا نادیده گرفته شده است.
اکنون نهاد زنان سازمان ملل به معرفی هفت دانشمند زن تاثیرگذار جهان پرداخته که در میان آن‌ها نام «مریم میرزاخانی» ریاضی‌دان برجسته‌ی ایرانی هم به چشم می‌خورد.
سال‌هاست که شاخه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات تحت تاثیر تعصبات جنسیتی، سبب محروم شدن بسیاری از زنان و دختران جهان از یادگیری علم شده است. دسترسی نابرابر به آموزش و پرورش، فناوری‌ها و موقعیت‌های مدیریتی، باعث شده که تعداد بی‌شماری از زنان در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات متوقف شوند و از پیشرفت آن‌ها در این زمینه‌ها جلوگیری شود.
با وجود همه‌ی این موانع، زنان و دختران بسیاری در جهان مرزهای علم را جابه‌جا می‌کنند و همواره به دنبال راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی هستند.
کار ارزشمند این زنان دید ما به جهان را دگرگون کرده و داستان آن‌ها سزاوار این است که بارها و بارها برای جهانیان بازگو شود.
زنده‌یاد مریم میرزاخانی، نخستین زن و نخستین ایرانی برنده‌ی مدال فیلدز و استاد تمام دانشگاه استنفور در میان هفت زن دانشمندی است که جهان را دگرگون کرده‌اند.
وی در آغاز رویای نویسنده شدن را در سر داشت و در نوجوانی در دوره‌ی دبیرستان به استعداد خیره‌کننده‌ خود در ریاضیات پی برد. زمینه‌ای که تا پایان زندگی کوتاه ولی پربارش پیرامون آن کوشید و پیروزی‌های بزرگی را رقم زد.
میرزاخانی در سال ۱۹۹۴ میلادی، به عنوان نخستین دانشجوی ایرانی برگزیده شد که مدال طلای المپیاد جهانی ریاضیات را دریافت کرد. او در این المپیاد از ۴۲، نمره‌ی ۴۱ را به دست آورد.
وی پس از دریافت مدرک کارشناسی ریاضی از دانشگاه شریف، تحصیلات خود را در دانشگاه‌ «هاروارد» ادامه داد. میرزاخانی پیش‌ از این توانسته بود اثبات ساده‌ای برای یک قضیه پیچیده ریاضی را در ماهنامه انجمن ریاضی آمریکا به چاپ برساند. او تا مقطع دکتری به تحصیل در هاروارد ادامه داد، پس‌ از آن به «پرینستون» رفت و پس از گرفتن درجه‌ی استاد تمامی در این دانشگاه، از سپتامبر ۲۰۰۸ م به تدریس در دانشگاه «استنفورد» مشغول شد.
از او افتخارات زیادی به‌ جا مانده است، از جای گرفتن در فهرست ۱۰ نفره نشریه «پاپیولر ساینس» به‌ عنوان کسانی که افق‌های تازه‌ای در مرزهای جهان گشوده‌اند تا دریافت مدال فیلدز که بالاترین نشان افتخار در رشته ریاضی است.
زنده‌یاد میرزاخانی درباره‌ی پژوهش‌های خود گفته بود که هرچه‌ بیشترزمان خود را صرف ریاضیات می‌کرد، هیجان‌زده‌تر می‌شد.
این دانشمند بزرگ ایرانی در سال ۲۰۱۷ میلادی جهان را بدرود گفت ولی سهم ارزنده‌ای در زمینه‌ی ریاضیات به جا گذاشت.
فعالیت شگفت‌انگیز میرزاخانی در علم، راه را برای بسیاری از ریاضیدانان زن جهان هموار کرد.

نام دیگر زنان برگزیده از سوی نهاد زنان سازمان ملل به عنوان زنانی که در هموار کردن مسیر دانش‌اندوزی برای زنان کوشیده‌اند در دنباله آمده است:
«یویو تو» شیمی‌دان و داروشناس اهل چین، «کیارا نیرگهین» پژوهش‌گر 19 ساله‌ی اهل آفریقای جنوبی، «کاترین جانسون» فیزیکدان آمریکایی-آفریقایی، «ماری کوری» فیزیکدان و شیمی‌دان لهستانی-فرانسوی که جان خود را در راه علم از دست داد، «مارسیا باربوسا» فیزیک‌دان اهل برزیل و «سگنت کلمو» پاتالوژیست اهل اتیوپی.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05