لوگو امرداد

یابنده‌‌ی جام حسنلو درگذشت

رابرت هنری دایسون، باستان‌شناس و کاشف «جام حسنلو»، درگذشت. دایسون در میانه‌ی سال‌های 1957 تا 1977 میلادی، سرپرستی کاوش‌های تپه‌ی حسنلو در شهرستان نقده را بردوش داشت. او توانست با یافتن این جام گرانبها به آوازه‌ای جهانی دست پیدا کند.

1 33

جام طلای 3200 ساله‌ی حسنلو، یکی از برجسته‌ترین آثار یافته شده در فلات ایران است که از دید هنر طلاکاری درخور ارزش بسیار است و نشان از چیره‌دستی فنی ایرانیان باستان دارد. دایسون پس از آن کتاب‌هایی درباره‌ی یافته‌های تپه‌ی حسنلو نوشت و به بررسی و شناخت افزون‌تر آثار به‌دست آمده در آن گستره‌ی باستانی پرداخت. او در عراق و بحرین نیز دست به کاوش‌های باستان‌شناسی زده بود. دایسون چند سالی فرنشین دانشکده‌ی پنسیلوانیا بود.
به گزارش ایلنا، رابرت هنری دایسون، در شب یک‌شنبه 27 بهمن‌ماه امسال، در سن 92 سالگی، چشم از جهان فروبست.

2 32

جام حسنلو

این جام طلایی، 21 سانتی‌متر بلندا و 25 سانتی‌متر قطر دارد. وزن جام به 950 گرم می‌رسد. هنگامی که دایسون و همراهانش جام یاد شده را در گوری باستانی و زیر اسکلت مردی به خاک سپرده شده یافتند، بدنه‌ی جام کج بود و چنین به‌گمان می‌رسید که ضربه‌ خورده است. کارشناسان گمان می‌برند که مرد دفن‌شده با در دست داشتن جام، در حال گریز از یورشگران بوده است و چون در حال گریز جانش را از دست داده، جام زیر بدنش ضربه خورده است. سرانجام پس از 2833 سال این جام از دست مرد به‌خاک سپرده شده، جدا شد. کاوش‌ها نشان می‌داد که پیکر مرد بر اثر آتش‌سوزی، سوخته است.
تپه‌ی حسنلو و شهر باستانی ساخته شده بر روی آن، جای استقرار انسان‌های باستانی بوده که چندین‌بار در آتش سوخته است. آثاری که در آن‌جا به‌دست آمده، اشیای نقره‌ای، سفالی، مفرغی و طلایی است. ارزش‌مندترین اثر یافته شده در این تپه، جام حسنلو است. این جام اکنون در موزه‌ی ایران باستان نگهداری می‌شود. جام حسنلو در سال 1377 برای نخستین‌بار به نمایش همگانی درآمد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06