لوگو امرداد

سونامی کرونا برای صنعت گردشگری ایران

00گسترش ویروس کرونا هرچند چندان حال و روز خوشی برای کسی نگذاشته است که به گردشگری بپردازد یا بازدید از موزه‌ها را در برنامه‌های خود بگنجاند اما هیچ گمان نمی‌رفت که این بیماری نوپدید تا به این اندازه بر صنعت گردشگری ایران اثر بگذارد و آن‌را، در کنار دیگر دشواری‌هایی که برای این صنعت پیش آمده است، به چنان جایی برساند که از آن به «سونامی رویدادهای بد» یاد کنند (پورفرج، رییس جامعه‌ی تورگردانان در گفت‌و‌گو با ایلنا). در کمیته‌ی گردشگری ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز به روشنی گفته شده بود که «کرونا بیشترین تاثیر را در گردشگری» داشته است (ایلنا- 11 اسفندماه).
اکنون برای جلوگیری از گسترش این بیماری، موزه‌ها بسته شده است؛ گردشگران به ایران نمی‌آیند؛ مسافران بلیط‌های خود را در دفترهای گردشگری لغو کرده‌اند؛ همایش‌های گردشگری برگزار نمی‌شوند و نمونه‌هایی دیگر از این دست که همه‌ی آن‌ها بر پیکر این صنعت، آسیب‌های کم و بیش جبران ناپذیری زده است. چنین پیامدی نه تنها ایران بلکه گریبان جهان را گرفته است.
چهارم اسفندماه موزه‌های 15 استان کشور که درگیر ویروس کرونا شده بودند، بسته شد. وزارت ارشاد آگاهی‌رسانی کرده بود که «موزه های ما نه ابزار بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری دارند و نه بازدیدکنندگان آموزش لازم دیده‌اند». از این‌رو، بستن موزه‌های استان های درگیر بیماری بایستگی دارد.
دو روز پس از آن، نامه‌ی وزیر میراث فرهنگی از خودداری بازدید همگانی از موزه‌ها خبر می‌داد؛ کاری که برای جلوگیری از گسترش بیماری اهمیت داشت. بانک مرکزی نیز به همان شوند موزه‌ی خزانه‌ی جواهرات ملی را بست.
از سوی دیگر، کمپینی به نام «تا اطلاع ثانوی به موزه‌ها نروید» راه افتاد. آن‌ها از موزه‌داران خواسته بودند که موزه‌ها را ضدعفونی کنند و موزه‌هایی را که تهویه مناسب ندارند ببندند؛ مردم را به بازدید مجازی موزه فرابخوانند؛ رستوران‌ها و کتابفروشی‌های موزه‌ها را ببندند و نمونه‌هایی دیگر از این گونه.
چهارم اسفندماه چگونگی برنامه‌های تورهای نوروزی پیدا نبود و گمان می‌رفت که  لغو شوند.

11 اسفند برنامه‌های همگانی گردشگری استان کرمان و تورهای گردشگری استان لرستان لغو شد. یک روز پیش از آن از بیم گسترش کرونا ورود گردشگران به ماسوله شدنی نبود.
خبرهایی از این دست که برشمردن فهرست‌وار آن ها نیز آسان نیست، صنعت گردشگری ایران را با تهدید روبه رو ساخته است. افزون‌بر این که هر روز خبرهایی از کاهش (:تعدیل) نیرو در دفترهای گردشگری به گوش می‌رسد (خبرگزاری ایلنا- 6 اسفند).
همه‌ی آنچه گفته شد بی‌گمان برای جلوگیری از همگانی شدن بیماری به‌درستی اندیشیده شده است و بایسته است که انجام گیرد. اما سخن این است که دولت با چه تدبیر و تا چه‌اندازه‌ای می‌تواند از دفترهای گردشگری و دیگر بنیادها و موسساتی که با این صنعت پیوند دارند و با ورود این مهمان ناخوانده در آستانه‌ی ورشکستگی هستند، پشتیبانی می‌کند. بی‌گمان بایسته است دولت با اندیشیدن تدبیرهای شایسته از ورشکستگی این موسسه‌ها و بیکار شدن نیروهایی که به این کار سرگرم هستند، در این روزهای دشوار، جلوگیری کند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09