لوگو امرداد
همزمان با یک‌سالگی گردش ۴۳

چهل و هفتمین نشست انجمن زرتشتیان تهران برگزار شد

چهل و هفتمین نشست انجمن زرتشتیان تهرانچهل‌و هفتمین نشست انجمن زرتشتیان تهران، هم‌زمان با یک‌سالگی گردش ۴۳ برگزار شد و ارایه‌ی گزارشی از روند ساخت خانه‌ی خرمن گیو، تعیین بودجه‌ی برگزاری آیین درگذشت اشوزرتشت و پرسش درباره‌ی چگونگی دگرگونی در تالار پذیرایی از مهم‌ترین بخش‌های این نشست بود.

گزارش روند ساخت خانه‌ی خرمن گیو

بهمن تیمساری، فرنشین کمیسیون ساختمان، گزارشی از ساختمان خرمن گیو ارایه داد و گفت کار تخریب این ساختمان در نخستین روزهای آبان‌ماه آغاز شده و چندی پیش پایان یافته است. به گفته‌ی وی این ساختمان به تراز صفر- صفر رسیده و مهندس ناظر گزارش آن را رد کرده است. تیمساری افزود: پیشنهاد می‌کنم یک گزارش کامل از مسایل مالی و روند عمرانی ساختمان خرمن گیو فراهم شود و به آگاهی همکیشان برسد.

وی از توقف کار ساخت خانه‌ی خرمن گیو خبر داد و گفت: با توجه به شرایط بودجه‌ی انجمن، در نشستی که با فرنشین و خزانه‌دار انجمن داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که فعلا کار را در همین مرحله نگه داریم تا هنگامی که مطمین باشیم که بودجه به اندازه‌ی کافی وجود دارد و می‌توانیم این تراز صفر- صفر را به زیرزمین و طبقه‌ی منفیِ یک برسانیم.

فرنشین کمیسیون ساختمان درباره‌ی شوند(:علت) این کار گفت: اگر اکنون بخواهیم برای ساخت این طبقه اقدام کنیم و آن را نیمه‌کاره بگذاریم، با توجه به ارتفاع ۳ متر و ۷۴ سانتی‌متر، این کار خطراتی را برای کارگران و مردم ایجاد کرده و مسوولیت آن با انجمن خواهد بود. همچنین آغاز ساخت طبقه‌ی زیرین و نیمه‌کاره ماندن آن، می‌تواند خطراتی را برای ساختمان‌های کناری و مزاحمت‌هایی را برای مالک که انجمن است، پدید آورد.

تیمساری درباره‌ی کارهایی که برای ساختمان خرمن گیو انجام خواهد شد، نیز گفت: برای این‌که کار در یک زمان‌بندی درست و با تدابیر ایمنی انجام شود، کار فعلا در این تراز متوقف شده، سطح خاک رگلاژ می‌شود، دیوارهای جنوبی و شمالی دوباره اجرا می‌شود، یک در به عنوان راه دسترسی از کوچه‌ی پایین (جنوبی) در نظر گرفته می‌شود و مانع و حفاظ خنجری‌شکل بالای درِ کار گذاشته می‌شود.

سپس افشین نمیرانیان با اشاره‌ی به مصوبه‌ی پیشین انجمن گفت: ما مصوبه داشتیم که کار را تا جایی برسانیم. به هر روی سه فرد مسوول (فرنشین کمیسیون ساختمان، فرنشین و خزانه‌دار انجمن) تصمیم گرفتند که تا مدتی این مصوبه را مسکوت بگذارند، اما امیدوارم این روند بیش از یکی دو ماه به درازا نکشد. حتا اگر شده یکی از سپرده‌های انجمن را باطل کنیم ولی این مصوبه را اجرا کنیم و نباید دست نگه داریم تا پول آن فراهم شود.

خسرویانی در پاسخ به نمیرانیان گفت: بنا بود با پولی که از اجاره‌ی خانه‌ی همتی به دستمان می‌رسد طرح ساخت خانه‌ی خرمن گیو را اجرا کنیم که هنوز نتوانسته‌ایم این ساختمان را اجاره دهیم و جمشید گشتاسبی (خزانه‌دار انجمن) در پایان نشست برای شما توضیح خواهد داد که اگر با این روند مالی پیش برویم به کجا خواهیم رسید.

بهمن تیمساری ساختمان پروانه‌ی ساختمان خرمن گیو را ۴ ساله دانست و گفت حتا اگر ساخت آن بیشتر به درازا بیانجامد، می‌توان با پرداخت مابه‌التفاوتی، این پروانه را تا چند ماه تمدید کرد. در همین‌باره راشین جهانگیری پرسید: پیش از این گفته شده بود که مجوز دو ساله است، چگونه اکنون پروانه چهار ساله است؟ آیا کسی به شما کمک نکرده است؟ رستم خسرویانی در پاسخ گفت: «چرا، من که گفتم ما با آقای دکتر اختیاری رفتیم و صحبت کردیم و پس از آن هم در اینجا گفتیم.» اما بهمن تیمساری در دنباله تصریح کرد که بنابر همان پروانه‌ی پیشین، مدت آغاز عملیات از زمان صدور ۲۴ ماه و مدت اجرای عملیات ۴۸ ماه بوده است. سپس خسرویانی افزود: «درست است، منتها بحث بر سر این بود که اگر به بن‌بست برسیم، برای همین با آقای دکتر اختیاری رفتیم پیش شهردار منطقه و چند روز پیش از تخریب مجوز را تمدید کردیم. این کار بدون هیچ هزینه‌ای انجام شد و این مورد را خود شهردار هم نوشت.»

در پایان تیمساری و خسرویانی به شوند تخریب ساختمان خرمن گیو در بازه‌ی زمانی کوتاه، با توجه به برخی چالش‌های پیش‌رو، از مهندس بختیاری که مسوولیت این کار را بر دوش داشت، سپاس‌گزاری کردند.

کمیسیون ساختمان در این نشست تنها یک مصوبه داشت که به تصویب رسید:

  • هزینه‌ی به‌سازی و رفع گرفتگی لوله‌ی فاضلاب سرویس بهداشتی و آشپزخانه‌ی آدریان بزرگ و نصب لوله‌ی هواکش چاه، ۵ میلیون و ۳۷۵ هزار ریال

 

بودجه‌ی برگزاری آیین درگذشت اشوزرتشت تعیین شد

کمیسیون خدمات پیرامون برگزاری آیین درگذشت اشوزرتشت در آرامگاه قصرفیروزه‌ی تهران، تصمیمی را به هیات‌مدیره‌ی انجمن ارایه داد. بنابر این تصمیم، برای برگزاری آیین درگذشت اشوزرتشت در روز یکشنبه، پنجم دی‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال بودجه درخواست شد.

مهردخت شهریاری، فرنشین کمیسیون خدمات در توضیح این تصمیم گفت: پارسال مصوبه‌ی ما ۲۵ میلیون تومان بود که در پایان نزدیک به ۳۰ میلیون تومان هزینه شد و در این میان همکیشان نزدیک به ۱۸ میلیون تومان دهش کردند. در همین راستا، رستم خسرویانی خواستار آن شد که مصوبه‌ها و استعلام‌های درباره‌ی برگزاری این آیین هر چه زودتر به هیات‌مدیره ارایه شود. اردشیر اورمزدی نیز از کمیسیون خدمات خواست تا سرویس‌های رفت‌وآمد درخور همکیشان در نظر گرفته شود و فرهاد کاویانی گوهری در همین‌باره گفت فردی که سرویس‌هایی مناسب را به باشندگان ارایه دهد، می‌شناسد که می‌تواند به کمیسیون خدمات معرفی کند. خسرویانی از کاویانی خواست تا خود او پیگیر این داستان باشد.

همچنین اردشیر اورمزدی اهمیت فراهم‌سازی آب و گاز برای پخت آش این آیین را یادآور شد و تاج‌گوهر خداداد کوچکی (خادم) خواست تا در این آش بدون گوشت پخته شود.

این مورد پس از گفت‌وگوهای بسیار درباره‌ی نوع خوراکی که باید در این آیین پخته شود، تصویب شد.

کمیسیون خدمات و درمانی در دیگر تصمیم خود، درخواست تمدید قرارداد سرایه‌دار همایشگاه مارکار تهران‌پارس را پیرو مصوبه‌ی پیشین انجمن تا پایان سال ارایه داد. این کمیسیون با ابراز رضایت از کارکرد سرایه‌دار مارکار در دوره‌ی آزمایشی سه‌ماه، درخواست کرد قرارداد وی به گونه‌ی روزمزدی ۲۵۰ هزار ریال تمدید شود.

این مورد نیز به تصویب هیات‌مدیره رسید.

 

مصوبه‌هایی که گزارش شدند و گزارشی که تصویب شد

کمیسیون دینی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی در این نشست دو تصمیم داشت که به جای تصویب، یکی تبدیل به گزارش شد و دیگری پس گرفته شد. در مورد نخست این کمیسیون درخواست داد تا درآمدهای آتشکده‌ی تهران از جمله عکاسی، فیلم‌برداری و بلیت‌فروشی در دسته‌ی سرفصل‌های درآمد آتشکده جای گیرد. منوچهر باستانی، فرنشین کمیسیون مالی درباره‌ی این تصمیم کمیسیون فرهنگی گفت: نمی‌توان برای این کار مصوبه گرفت و کمیسیون مالی می‌تواند این مورد را در چارچوب یک گزارش به آگاهی کمیسیون فرهنگی برساند. جمشید گشتاسبی، خزانه‌دار انجمن نیز جای دادن این سرفصل در حساب و کتاب‌های انجمن آن هم در میانه‌ی سال را کاری ناشدنی خواند. سرانجام این مورد در قالب یک گزارش ارایه شد.

در تصمیم دیگر این کمیسیون پرداخت ۱۰ میلیون ریال برای رنگ‌آمیزی و به‌سازی قفل‌های پنجره‌ها چوبی تالار شرقی و اتاق راهنمای گردشگری آتشکده‌ی تهران درخواست شد. منوچهر باستانی این مورد را در دسته‌ی کارهای کمیسیون ساختمان خواند و پرسید آیا این مورد با کارشناسی کمیسیون ساختمان بوده است؟ راشین جهانگیری گفت: کمیسیون ساختمان کارهای بسیاری دارد و تنها یک زیرمجموعه دارد که نمی‌تواند به همه‌ی کارها رسیدگی کند، از همین‌رو کمیسیون فرهنگی مصوبه‌ی آن را آورد. وی افزود: ما نزدیک به یک ماه و نیم درگیر قفل در ورودی آتشکده بودیم و سرانجام خود من قفل را خریدم. جمشید گشتاسبی نیز در پاسخ گفت: کارها باید از سوی کمیسیون‌های مربوطه و به گونه‌ی تخصصی انجام گیرد تا مسوولیت آن با کمیسیون مربوطه باشد.

سرانجام راشین جهانگیری افزون بر سپاس‌داری از کوشش‌های کمیسیون ساختمان و گفتن این‌که کارهای این کمیسیون بسیار است، گفت کمیسیون فرهنگی این تصمیم خود را بازپس می‌گیرد و با مشورت کمیسیون ساختمان این مورد را ارایه خواهد داد.

همچنین گزارش کمیسیون فرهنگی برای تمدید قرارداد کارکنان زیرمجوعه‌اش تبدیل به مصوبه شد. بنابر این مصوبه، با توجه به پایان قرارداد راهنمای گردشگری آتشکده‌ی تهران و منشی خانه‌ی فرهنگ و هنر زرتشتیان، درخواست تمدید قرارداد آن‌ها تا آغاز فروردین‌ماه ۱۳۹۶ با شرایط پیشین ارایه و تصویب شد.

دیگر تصمیم‌های کمیسیون فرهنگی از قرار زیر تصویب شد:

  • پرداخت ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال در مهرماه برای موبدان نگهبان آتش
  • بنابر درخواست انجمن موبدان برای برگزاری جشن آذرگان در آتشکده‌ی تهران، موافقت شد این جشن با همکاری انجمن زرتشتیان تهران برگزار شود.

 

گزارش‌های کمیسیون دینی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی

  • هزینه‌ی پاک‌سازی خانه‌ی فرهنگ و هنر زرتشتی در مهرماه به مبلغ ۱ میلیون ریال مورد تایید این کمیسیون است.
  • کارکرد یکی از کارمندان خانه‌ی فرهنگ و هنر، به مدت ۸۹ ساعت در مهرماه از کمیسیون فرهنگی تایید شد.
  • متن مجوز بازدید از آتشکده‌ی تهران آماده شده و به کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی داده شده تا تصحیح شود و به دبیرخانه‌ی انجمن، برای استفاده‌ی مراجعه‌کنندگان داده شود.
  • برای همکاری در برپایی غرفه‌ی مردم‌شناسی در موزه‌ی ملی ایران به سازمان‌های زرتشتی تهران فراخوان داده شده است. همچنین برای برگزاری جشن سده و جشن سده‌ی ویژه‌ی کودکان در همایشگاه مارکار تهران‌پارس به سازمان‌های زرتشتی اطلاعیه فرستاده شده و به مهدکودک‌ها و دبستان‌های زرتشتی برای همکاری و شرکت در این برنامه دعوت‌نامه داده شده است.
  • به دنبال پیگیری برای برگزاری گهنبار در دبیرستان دخترانه‌ی نوشیروان‌جی تاتا، در گفت‌وگو و هماهنگی با پروین خدادادی، معاون این آموزشگاه، ساعت ۱۷ چهارم آذرماه برای برگزاری این آیین مشخص شد.
  • کمیسیون فرهنگی از شهرداری ناحیه‌ی ۱ بابت گذاشتن گلدان‌های سنگی که در پیاده‌روی آتشکده‌ی تهران سپاس‌گزاریم.

 

دگرگونی های بدون مصوبه در تالار پذیرایی

چهل و هفتمین نشست انجمن زرتشتیان تهران در حالی در طبقه‌ی دوم تالار پذیرایی برگزار شد که تالار ایرج دست‌خوش برخی دگرگونی‌ها شده بود. از این‌رو مهران هرمزدیاران، بازرس انجمن از هیات‌مدیره پرسید که آیا برای انجام این کارها مصوبه‌ای گرفته شده است؟ و این‌که آیا هزینه‌ی این بازسازی را دهشمندان داده‌اند؟ کامبیز میزانیان هم در ادامه افزود در یکی از سالن‌ها نیز در حال نصب کاغذ دیواری هستند. کمیسیون خدمات که تالار پذیرایی زیرمجموعه‌ی آن‌هاست و برخی از هموندان هیات‌مدیره‌ی انجمن از این مورد اظهار ناآگاهی کردند.

iraj 2

iraj 1

 

کاشت درخت به جای جریمه‌ی مالی

رستم خسرویانی، فرنشین انجمن درباره‌ی درخت‌هایی که در آدریان بزرگ خشک شده بود و به گفته‌ی وی مبلغ هنگفتی از سوی شهرداری برای آن‌ها درخواست شده بود (۳۶۰ میلیون تومان)، گفت: آقای دکتر اختیاری با شهردار منطقه گفت‌وگو کرد و شهردار عنایت کردند، معاونت امور شهر با توجه به این‌که باغ متعلق به مجموعه‌ی فرهنگی-خیریه‌ی زرتشتیان است، به جای جریمه، درخت کاشته شود.

 

کمیسیون مالی

  • صورت‌هزینه‌ی اصلاح انشعاب آب ساختمان اصلی انجمن زرتشتیان تهران صادره از سوی آب و فاضلاب منطقه‌ی ۴ تهران، ۳۸ میلیون و ۸۰۱ هزار ریال
  • صورت‌هزینه‌ی ساخت سایه‌بان آب‌سردکن آتشکده‌ی تهران، ۱۶ میلیون ریال
  • هزینه‌ی پاک‌سازی مهرماه خانه‌ی فرهنگ و هنر زرتشتیان، ۱ میلیون ریال
  • کارکرد مهرماه یکی از کارکنان خانه‌ی فرهنگ و هنر زرتشتیان برای ۸۹ ساعت کار، ۴ میلیون و ۸۹۵ هزار ریال
  • صورت‌هزینه‌ی کتاب‌خانه‌ی یگانگی، ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار ریال
  • نوبت‌کاری موبدان نگهبان آتش در شهریورماه، ۱۰ و ۲۰۰ هزار ریال
  • هزینه‌ی سرویس نگه‌داری آسانسور ساختمان مزدا از هشتم آبان‌ماه ۱۳۹۵ به مدت یک سال، ۱۸ میلیون ریال
  • صورت‌هزینه‌ی سرویس آموزشگاه‌های زرتشتی در مهرماه، ۵۱۲ میلیون ۵۵۰ هزار ریال

منوچهر باستانی، فرنشین کمیسیون مالی درخواست کرد که تکلیف قرارداد سرویس آموزشگاه‌های زرتشتی هر چه زودتر روشن شود تا پرداختی بر پایه‌ی قرارداد انجام گیرد.

 

کمیسیون روابط عمومی دو گزارش داشت

کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی در این نشست دو مورد را به هیات‌مدیره‌ی انجمن گزارش داد. نخست این‌که در نامه‌ای که کمیسیون موقوفات به روابط عمومی داده بود و برای مددکاری درباره‌ی یکی از مستاجران انجمن، پس از بررسی شرایط شخص، با افزایش نیافتن اجاره‌ی وی موافقت شد.

رستم خرم‌دین، دبیر کمیسیون روابط عمومی در گزارش دوم این کمیسیون گفت: نامه‌ای آمده است برای صدور کارت شناسایی زرتشتیان که ایرادی در کار وجود دارد. از همین‌رو بنا شد نامه‌ای به کنکاش موبدان در این‌باره نوشته شود و در صورت موافقت این سازمان، با اجاره‌ی فرنشین انجمن زرتشتیان تهران باید دید این کار انجام می‌شود یا نه.

 

گوشه و کنار انجمن

  • بزرگ‌مهر پرخیده، از همکیشان باشنده در نشست انجمن، در گفت‌وگو با خبرنگار امرداد گفت به شوند ویژه بودن این نشست انجمن به او برای بازگو کردن دیدگاهش در بخش مردمی، زمان داده نشده است.
  • افشین نمیرانیان از یک‌ساله شدن گردش ۴۳ انجمن زرتشتیان تهران خبر داد و گفت امیدوار است روند کاری هیات‌مدیره در این نشست زودتر پیش برود تا بتوانند در پایان نشست به ارزیابی کارکرد انجمن در یک سال گذشته بپردازند.
  • پس از ورود با دیرکرد رستم خسرویانی، افشین نمیرانیان، نایب‌رییس انجمن اداره‌ی نشست را به وی واگذار کرد.

 

چهل و هفتمین نشست انجمن زرتشتیان تهران در حالی از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه‌ی دوشنبه، ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی آغاز شد که یک سال از روی کار آمدن گردش ۴۳ انجمن گذشته بود. کورش ساسانی از هموندان هیات‌مدیره‌ی انجمن در این نشست باشنده نبود. رستم خسرویانی، فرنشین انجمن، این نشست را در ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه غیرعلنی اعلام کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. با سپاس از امردادو خبرنگار زحمتکش این رسانه که به سرعت وشفافیت گزارش جلسه انجمن را تا قبل از غیر علنی شدن به آگاهی همکیشان رسانید. پیروز ،شاد و به کامه باشید..

  2. آیا انجمن زرتشیان تهران باید بابت هر کار پیش پا افتاده ای به نماینده مجلس مراجعه کند . کاشت درخت به جای پرداخت جریمه نقدی جزو توافقات همیشگی شهرداری بوده و هست . بهتر نیست انجمن بابت اینجور مسایل و مطرح کردن با نماینده محترم، اول خود اقدام کند .

  3. انجمن با داشتن هموندانی اکثرا با تحصیلات دکترا ومهندسی و نکته سنجی در حد اینکه یک شمشاد زن با قیمت زیر یک میلیون ایا خریداری گردد یا نه اگر خریداری شود کجاها از ان استفاده شود و غیره چطور وبا چه برنامه وبودجه ای تصمیم به تخریب موقوفه خیراندیشان میگیرد و پس از تخریب به راحتی میگویند پول نداریم یا میخواستیم از پولی که از اجاره خانه همتی میگیریم این کار را انجام دهیم جناب مهندس سپرده را باطل کنیم ایا در زندگی شخصی هم هینطور رفتار میکنید

  4. قرار بود اول چاه را بکنیم، بعد منار را بدزدیم. چاه ماه پیش همه گفتیم بودجه ساخت ملک خرمن گیو. گفتند داریم. جمله معروف دکتر خسرویانی: حالا یک کارش میکنیم. حالا مشخص شد بودجه ای در کار نبوده، ساختمان سر پا با هزینه انجمن تخریب شد و فعلا باید کار متوقف شود. سپرده باطل کردن یعنی خرج کردن آخرین ذخیره مالی انجمن که با این زودی جایگزین نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04