لوگو امرداد

گزارشی از کتاب‌خانه‌های زرتشتیان در شماره‌ی 352 «امرداد»

iu

رویه‌ی هفتِ شماره‌ی 352  «امرداد» به گزارشی پیرامون کتاب‌خانه‌های زرتشتیان پرداخته است.

کتاب‌خانه‌های بسیاری از سوی زرتشتیان بنا شده و برای بهره‌وری همگان مورد استفاده قرار گرفته است.

در این گزارش پیرامون برخی از کتاب‌خانه‌هایی که زرتشتیان بنیان گذاشته‌اند؛ همچون کتاب‌خانه‌ی اردشیر یگانگی و کتاب‌خانه‌ی دکتر بوذرجمهر مهر(مارکار تهران‌پارس) در تهران و کتاب‌خانه‌هایی همچون بزرگ‌چمی و مریم‌آباد در یزد، کتاب‌خانه‌ی شیراز، کتاب‌خانه‌ی وَخشوری کرمان و … می‌خوانید.

گزارش نخست رویه‌ی هفتم از «امرداد» پیرامون تاریخچه‌ی کتاب‌خانه‌ی یگانگی است. کتاب‌خانه‌ی اردشیر یگانگی از سوی فرنگیس شاهرخ به نامگانه‌ی همسرش، اردشیر یگانگی بر روی زمین‌های انجمن زرتشتیان تهران و میان سال‌های 1337 تا 1340 خورشیدی ساخته شد. نزدیک به 17 تا 18 هزار جلد کتاب در این کتاب‌خانه گردآوری شده است. کهن‌ترین کتاب این کتاب‌خانه، اوستای وابسته به روزگار پایانیِ صفویه است و کتاب‌هایی همچون شاهنامه، اوستاهایی قدیمی که به 100 تا 150 سال پیش بازمی‌گردند و برخی کتاب‌هایی که دیگر هرگز چاپ نمی‌‍شوند، همچون کتاب‌های موبد فیروز آذرگشسب و اردشیر آذرگشسب، از کتاب‌های نایاب این کتاب‌خانه هستند.

کتاب‌خانه‌ی شیراز میان سال‌های 1373 تا 1374 خورشیدی در مجتمع دینی زرتشتیان شیراز بنا شد. این کتاب‌خانه 3200 جلد کتاب در عنوان‌های کتاب‌های دینی و تاریخی و … دارد.

کتاب‌خانه‌ی بزرگ‌چمی یزد در سال 1385 خورشیدی با دهشِ دهشمند زرتشتی کیخسرو بزرگ‌‍چمی بازگشایی شد.

کتاب‌خانه‌ی وخشوری کرمان در سال 1363 خورشیدی در کرمان بازگشایی شد. این کتاب‌خانه هم‌اکنون برای بهره‌وریِ زرتشتیان و غیرزرتشتیان است و بیش از 10 هزار عنوان کتاب فارسی و لاتین در بخش‌های دینی، تاریخی، ادبیات، هنر، خنیا(:موسیقی)، چکامه(:شعر)، روان‌شناسی، درسی، ورزشی، داستان و رمان و …  دارد.

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30