لوگو امرداد

جشن آبانگان؛ پاس‌داشت آفرینش آب‌‌های روان

abangan

جشن آبان‌گان از جشن‌های ماهیانه‌ی زرتشتیان است که در روز چهارم آبان‌ماه بر پایه‌ی سالنمای رسمی کشور و روز آبان از ماه آبان در گاهشمار زرتشتی برگزار می‌شود.
جشن آبانگان، در واقع به ستایش آفریده‌ی آب و پاس‌داشت آن ویژه شده است. ایرانیان کهن آب را پاک می‌شمردند و هیچ‌گاه آن را آلوده نمی‌کردند و آبی را که ویژگی سه‌گانه‌اش، رنگ، بو و مزه‌ی آن، دگرگون می‌شد برای آشامیدن و شستشو به کار نمی‌بردند. زرتشتیان نیز در این روز همانند دیگرجشن‌ها به آتشکده‌ها می‌روند و برای گرامی‌داشت فرشته‌ی نگاهبان آب‌ها، به کنار جوی‌ها و قنات‌ها رفته و با خواندن اوستای آبزور (بخشی از اوستا که به آب و آبان وابسته است) از سوی موبدان، اهورامزدا را ستایش کرده و درخواست فراوانی آب و نگهداری آن را کرده و پس از آن به شادی می‌پردازند.

از آن‌جا که در روز چهارم آبان‌ماه (در سالنمای رسمی کشور) «زو» که یکی از پادشاهان ایران بود، با افراسیاب جنگید و او را شکست داد و از سرزمین خویش بیرون راند، ایرانیان این روز را جشن می­‌گیرند؛ دیگر آن­که چون در زمانی برابر با هشت سال در ایران باران نبارید مردم بسیاری تلف شدند و برخی به سرزمینی دیگر رفتند. سرانجام در همین روز پس از پنج یا هفت سال، باران آغاز به باریدن کرد، ازین­‌رو ایرانیان این روز را جشن می‌گیرند.

آبان ایزدبانوی آب­‌های روی زمین و نگاه­بان پاکی و بی‌­آلایشی در جهان هستی است. آناهید و سپس ناهید در فارسی دری به چم(:معنای) نیالوده و پاکیزه است. آناهیتا در استوره­‌های ایرانی، یکی از تابناک­‌ترین چهره‌­ها و کارآمدترین نقش­ورزان است و در اوستا، سرود بلند و زیبایی به نام «آبان یَشت» با خیال نقش­‌هایی دلپذیر، ویژه‌­ی نیایش و ستایش اوست:

«…اوست بَرومندی که در همه‌­جا بلند آوازه است. اوست که در بسیاری فَره­مندی، همچندِ همه‌­ی آب­‌های روی زمین است. اوست زورمندی که از کوه هُکَر به دریای فراخُ کرت ریزد. من، اهورامزدا، او را به نیروی خویش، هستی بخشیدم تا خانه، روستا، شهر و کشور را بپرورم و پشتیبان و پناه­‌بخش و نگاه­بان باشم…

آبان نیایش یکی از پنج نیایش روزانه‌ی زرتشتیان است. دیگر نام­‌های این جشن: آبان، آبان­ناف، آپان و بُرزیَزد (پهلوی: نَپات­اپام/ اَپام­نَبات) (اوستایی: اَپام­نَپات) (سنسکریت: نام مینُوی همه‌­ی آب‌­ها). 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30