لوگو امرداد

لودرهای میراث فرهنگی در کار ویران کردن جوبجی

joobji01در اردیبهشت‌ماه سال 1386 خورشیدی، در تپه‌های باستانی جوبجی در شهرستان رامهرمز استان خوزستان، گنجینه‌ی طلایی و مفرغی بسیار باارزشی از یکی از فرمانروایان ایلامی به دست آمد. دیرینگی این گنجینه و دو مومیایی درون آن، به 600 تا 700 سال پیش از میلاد می‌رسید.

در همان زمان هم خبرها گویای آن بود که از تابوت‌های به دست آمده آن گونه که باید نگهداری نمی‌شود و از همین‌رو آسیب‌های بسیاری دیده‌اند. اکنون پس از گذشت چند سال همان گستره‌ی باستانی به دست لودرها سپرده شده است. شگفت است که در فرتورهای (:عکس‌های) گرفته شد، مسوولان میراث فرهنگی رامهرمز در کنار لودرها دیده می‌شوند!
به گزارش ایسنا، مسوولان شهری رامهرمز در کاری شگفت‌آور اجازه داده اند تا راه گذر ماشین‌های معدن‌کاران از حریم درجه یک و عرصه‌ی باستانی جوبجی گذر کنند. کمترین انتظار دوستداران میراث فرهنگی این بود که این اداره جلو ویرانی چنین گستره‌ی باستانی ارزشمندی را بگیرد نه آن که خود نیز تماشاگر ویرانی آن باشد و راه را برای ورود لودرها باز کند.
در فرتورهایی که ایسنا منتشر کرده است، فرنشین اداره ی میراث فرهنگی رامهرمز دیده می شود که در کنار لودرها ویرانی گستره ی باستانی را نگاه می کند!
ایسنا می‌نویسد: «با توجه به فعالیت حدود ۱۲ معدن سنگ‌شکن در این منطقه از محوطه تاریخی جوبجی، قطعا برای رفت وآمد ماشین‌های این معادن، به جاده مواصلاتی نیاز دارند، جاده‌ای که در طول یکی دو سال گذشته درخواست برای ایجادش حتا به آغاز عملیاتی جدید برای شروع کار منجر شده بود. در این میان به میراث فرهنگی نیز فشار زیادی وارد کرده بودند تا اجازه دهند جاده از روی عرصه محوطه باستانی عبور کند».

اکنون و پس از شش ماه، برخی می‌گویند مسوول میراث فرهنگی منطقه هدف از استفاده از لودر در این محوطه تاریخی را جابه‌جا کردن ماسه‌هایی بازگو کرده‌ که جلو دید نگهبان محوطه را می‌گرفته است.

این در حالی است که با توجه به ضوابط میراث فرهنگی، افزون بر اینکه این کار دست‌درازی به این گستره‌ی تاریخی به شمار می‌رود و کاری غیرقانونی است، حرکت لودرها در گستره‌ای که دارای لایه‌های تاریخی است، می‌تواند آسیب‌های زیادی را به این پهنه‌ی تاریخی بزند.
ایسنا در پایان یادآور می‌شود که اسناد این گزارش نزد این خبرگزاری نگهداری می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09