لوگو امرداد
از خبرهای پخش شده تا تکذیب مسوولان

ساعت آبی هرسین آسیب ندیده است!

saatدر چند روز گذشته خبرهایی درباره‌ی شکستگی  ساعت آبی هرسین شنیده شد. هرچند مسوولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه این خبر را نادرست می‌دانند و چنین می‌گویند که ساعت هرسین آسیبی ندیده است.

ساعت‌آبی، یکی از آثار بی‌مانند تاریخی در مرکز شهر هرسین از شهرهای استان کرمانشاه است.

ساعت آبی هرسین، بازمانده از روزگار ساسانیان

در میان پارک شهر هرسین، مجموعه‌ی آثاری از روزگار ساسانیان دیده می‌شود که یکی از آن‌ها حوضی است که بخشی از آب سراب چشمه‌ی هرسین درون آن می‌ریزد. این حوض که با سنگ ساخته شده، دارای مخروط فواره مانندی در میانه‌ی آن است که سطح این مخروط مانند ساعت به 12 بخش، بخش‌بندی شده است. باور تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان چنین است که کاربرد این حوض سنگی در گذشته ساعت بوده است.

این حوض از سنگ یکپارچه به شکل دایره است که در بخش شمال آن، پیش‌رفتگی به گونه‌ی مستطیل به ابعاد 4 در20 سانتی‌متر دیده می‌شود. قطر دهانه‌ی حوض68/ 3 متر و ژرفای آن 66 سانتی‌متر است و در میانه‌ی حوض مخروط ناقصی مانند فواره که محیط زیرین آن24/ 4 متر و بلندایش 66 سانتی‌متر است، جای دارد.

بخش زیرین این مخروط ناقص یک دوازده ضلعی منتظم را تشکیل می‌دهد. همچنین در سطح بالایی آن دایره‌ای که کنگره‌های دوازده ضلعی دیگر را در برگرفته، دیده می‌شود. این ساعت سنگی در زمان ساسانیان ساخته شده است.

این بنای تاریخی که در دل مجموعه توریستی پارک شهر هرسین جای دارد در  روزهای گوناگون سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

ساعت آبی هرسین شکسته نشده است

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در روزهای گذشته یک کانال خبری بومی مدعی شد که چندین سنگ بزرگ در حوض ساعت تاریخی پارک شهر هرسین افتاده و بخشی از ساعت نیز دچار شکستگی شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرسین، شکستگی ساعت آبی این شهرستان را رد کرد و گفت: «خبر منتشره در یکی از کانال‌های محلی مبنی بر شکستگی بخشی از ساعت آبی و بی‌توجهی به این اثر تاریخی صحت ندارد».

علی شعبانی افزود: «در سال ۱۳۹۶ طرح ساماندهی پارک توسط پژوهشکده میراث فرهنگی کشور و بانظارت معاونت میراث فرهنگی استان و شهرداری هرسین انجام شد».

وی ادامه داد: «ضمن داشتن نرده و حصار، این اثر تحویل شهرداری هرسین بوده و کار نظافت و نگهداری آن توسط شهرداری انجام می‌شود».

شعبانی با گفتن اینکه صبح پنجشنبه یکم خرداد ۹۹ از جای یادشده بازدید کرده و هیچ‌گونه آسیبی به آثار وارد نشده است، افزود: «درون ساعت آبی تمیز و مرتب بوده و پارکبانان زحمتکش نیز بصورت مستمر مشغول نظافت این بوستان هستند».

رییس میراث فرهنگی هرسین در ادامه با گفتن اینکه بوستان سراب هرسین یکی از گستره‌های نمونه گردشگری شهر هرسین است که آثار تاریخی دوره ساسانی را دربرمی‌گیرد، گفت: «از جمله آثار می‌توان به دیواره‌ی سنگی فراتاش یا فرهادتراش، دروازه سنگی و ساعت آبی اشاره کرد که از زمان‌های گذشته محل تقسیم آب بود که بصورت چهار تا نهر آب برای آبیاری باغات و محصولات کشاورزی از آن بهره‌برداری می‌شده است».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30