لوگو امرداد
در نامه‌ای از سوی مونسان به استانداران ابلاغ شد

ثبت جشن سده در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس

50 5«جشن سده» واپسین روزهای بهمن‌ماه 1398 خورشیدی در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخشنامه‌ای دستور پاسداشت و زنده‌گردانی این کهن آیین یادمان نیاکانی را به استانداران کشور ابلاغ کرد. پیشتر معاون میراث فرهنگی کشور از آماده‌سازی پرونده‌ی جشن سده و  شب چله برای ثبت جهانی خبر داده بود.

به گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مراتب ثبت «جشن سده» در فهرست میراث ‌فرهنگی ناملموس را به 31 استاندار کشور ابلاغ کرد. در نامه علی‌اصغر مونسان به ۳۱ استاندار آمده است:
“در اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد دو و سه آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ هیات‌وزیران و با رعایت مقررات آئین‌نامه اجرایی مذکور، میراث‌فرهنگی ناملموس با عنوان «جشن سده» به شماره ۲۰۶۷ در ۹۸/۱۱/۲۹ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. جشن سده آتش شکوهمندی ایران
    جشن سده جشن آغازتمدن
    نشان همازوری ایرانیان
    آتش پرفروغ سده،پرچم پرشکوه ایرانیان
    جشن سده بازتابی ازشکوه تمدن ایرانی
    درآیینه تاریخ.

  2. با سپاس از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران که بخشنامه زنده نگهداشتن و پاسداری از جشن سده را به استانداران سراسر کشور ارسال کرده است تا این جشنِ ملی نیز همانند نوروز، فراگیر و گسترده شود.

    یادآوری می شود که تاجیکستان پرونده ثبت جهانی جشن های سده ومهرگان‌ را تکمیل کرده و به یونسکو، سازمان ملل ارسال داشته است تا کشورهای دیگر نیز چگونگی برگزاری این جشن ها را گزارش داده و این جشن ها نیز مانند نوروز، به نام میراث مینوی جهانی در یونسکو به ثبت جهانی برسد.

    بیگمان ایرانیان وبه ویژه زرتشتیان ایران که پاسداری از جشن ها را بهتروبیشتر در گذشته بر دوش داشته اند، جایگاه مهمی در گزارش برگزاری این جشن‌ها در هر شهر و روستایی خواهند داشت.

  3. خدا را سپاس . و سپاس از همه کسانی که در ثبت اين يادگار ايرانی تلاش نموده اند . بسيار خرسند شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06