لوگو امرداد
به فراخور ششم خوردادماه زرتشتی برابر با چهارم خوردادماه خورشیدی

نماهنگ شاد سپندینه جشن خوردادگان

خورداد به چم رسایی و کمال، در جهان مادی نگهبان آب است. هستی، زایش و پرورش همه‌ی موجودات جهان از آب است و زمین را نیز آبادانی از اوست. چون اندرسال، اگر نیک شاید زیستن، به سبب خورداد است. او که آب را رامش بخشد یا بیازارد، آن گاه، خورداد از او آسوده یا آزرده بود.
خوردادگان یكی از جشن‌های ماهیانه‌ای است كه ششمین روز از خورداد‌ماه در گاهشمار زرتشتی برابر با چهارم خوردادماه خورشیدی برگزار می‌شود.
واژه جشن از واژه یسنه اوستایی است با ریشه‌ای اوستایی به چم (:معنای) ستایش كردن، بنابراین واژه جشن به چم ستایش و پرستش است. می‌توان پنداشت كه نیاكان ما در این روز به كنار چشمه‌ها، رودها و یا دریاها رفته به نیایش اهوارامزدا می‌پرداخته‌اند. اهورامزدا از سرچشمه‌ی بخشایندگی خویش  فروزه‌ی رسایی را با میانداری امشاسپند هئوروتات به آفریدگان خود بخشیده تا هر پدیده‌ای رسا گردد. رسایی و تندرستی نه تنها ویژه‌ی این جهان بلكه رسایی مینویی و تندرستی روح و روان، هدف والای جهانیان است.
بی‌گمان فرهنگ والای ایرانیان سرشار است از جشن و سرور و شادمانی زیرا ایرانیان افزون‌بر جشن‌های ملی و فصلی و سالیانه در هر ماه یک روز را به مناسبت هم‌نام شدن روز با ماه جشن می‌گرفتند و شادی و شادمانی می‌كردند. جشن‌ها یادگارهای درخشان نیاكان خردمند ما هستند كه در گذر زمان بسیاری از آنها به دلیل ویژگی‌های زمان و خشک‌اندیشی بسیار از میان رفته و كم‌رنگ شدند. اما خوشبختانه دوباره با كوشش فرزانگان خردمند و پاسدار دین شاهد برپایی بسیاری از جشن‌ها از جمله جشن‌های ماهیانه در شهرهای زرتشتی‌نشین هستیم.
از روزهای نخست سال 3758 زرتشتیان، 1399 خورشیدی، سالنمای راستی با همکاری تارنمای امرداد، برآن شد تا جشن‌ها و مناسبت‌های زرتشتیان و ایران باستان را به گونه‌ای نو با پخش نماهنگ برای دوستداران آیین، فرهنگ و گاهشماری ایرانیان و زرتشتیان به نمایش درآورد. بشود با یاری و پیشنهادهای شما نیک‌اندشان و نیک‌گفتاران و نیک‌کرداران در تازه گردانیدن جهان بکوشیم.

khor 1

جشن خوردادگان را شادباش می‌گوییم
سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

 

khor3

جشن خوردادگان در روز خورداد از ماه خورداد یکی از جشن‌های ماهانه است که از برابری نام روز و ماه برگزار می‌شود. واژه‌ی خورداد در اوستا هئوروتات آورده شده و نام یکی از امشاسپندان به چم (معنی) رسایی و کمال است. نیاکان ما در روز خورداد از ماه خورداد را جشن می‌گرفتنند و در این روز به سوی چشمه‌ها و رودخانه‌ها و کنار دریاها می‌رفتنند و نیایش خداوند را به جا می‌آوردند و اهورامزدا را به انگیزه ی فروزه رسایی و پیشرفت ستایش می‌کردند. زرتشتیان به نیایش‌گاه‌ها می‌روند و پس از سرایش اوستا و نیایش در جشن خوردادگان به شادمانی می‌پردازند. در اسطوره آمده که گذشتگان در این روز با شادمانی به یکدیگر گل پیشکش می‌کرده‌اند.

khor2

نخستین سالنمای فصلی زرتشتیان در سال 1328 خورشیدی به کوشش روانشاد کیخسرو خسرویانی راستی در ایران به چاپ رسید. پیش از آن سالنمایی در ایران ویژه‌ی زرتشتیان به چاپ نمی‌رسید و تنها سالنماهایی درهند چاپ می‌شد و آن هم به گونه‌ی غیرفصلی که هم اکنون سالنمای قدیم نامیده می‌شود. آغاز سال این گونه سالنما‌ها برپایه‌ی گردش در واپسین روز تیرماه است که روز آن نیز پابرجا نیست.

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان زند، ابتدای پل حافظ، نبش خیابان ولدی، پلاک 420

دورواج 88938812-021  پیام‌گیر 88731949-021

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. سپاس که آیین و فرهنگ بزرگ این کهن سرزمین را پاسداری مینمایید. درود بر زرتشت پاک سرشت و سایه اهورامزدا همیشه بر این آب و خاک پاینده باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04