لوگو امرداد

گشت‌و‌گذار سوسمار «خاردُم ایرانی» در خرانق اردکان

khardomیک گونه‌ی کمیاب از سوسمار «خاردُم ایرانی» در روستای «مزرعه میرها» در  بخش «خرانق» شهرستان اردکان یزد دیده شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مرتضی عزیزی، رییس اداره حفاظت محیط زیست اردکان، گفت: «دهیار روستای مزرعه میرها از توابع بخش خرانق روز گذشته با این گونه‌ی نادر از سوسمار خاردُم ایرانی که  موجودی بی‌آزار است اما با ظاهری ترسناک، روبه‌رو شد».
وی افزود: «این نوع خزنده که در گونه‌های حمایت‌شده، البته نادر و کمیاب قرار دارد، با ظاهر ترسناک خود، زیبایی ظاهری خاصی دارد و کاملا بی‌آزار است».
عزیزی با اشاره به این که خاردُم ایرانی در اصطلاح اهالی این بخشِ چشم‌نوازِ ایران به «اره دُم» آوازه دارد، گفت: «مهمترین و اصلی‌ترین زیستگاه این نوع سوسمار در استان یزد، منطقه حفاظت شده درانجیر و پارک ملی سیاه‌کوه اردکان است و در دیگر مناطق استان یزد به ندرت یافت می‌شود».
رییس اداره حفاظت محیط زیست اردکان با پافشاری بر اینکه جانور یادشده بی‌آزار است و برای  انسان خطری ندارد، از مردم اردکان خواست در صورت دیدن و برخورد با این خزنده، از کشتن یا آزار به آن خودداری کنند و بکوشند ضمن بهره‌گرفتن از زیبایی‌های طبیعت، در حفاظت از گونه‌های نادر بکوشند.
به گفته‌ی عزیزی، سوسمارهای خاردم همانندی زیادی به «آگاماها» دارند ولی با توجه به داشتن حفره‌های رانی و مخرجی و نیز دم کلفت کوتاه و پوشیده از پولک‌های خارشکل و برجسته، از آگاماها قابل تشخیص هستند.
وی با اشاره به این که طول خاردم‌ها در ایران ۴۰ تا ۸۰ سانتیمتر است، افزود: «همه‌ی سوسمارهای خاردم روزگرد و گیاهخوار هستند و چشم‌ آن‌ها دارای پلک متحرک و مردمک گرد است و تنها مارمولک‌های گیاهخوار ایران به شمار می‌آیند».
تاکنون ۱۸ گونه سوسمار خاردم در جهان شناخته شده است که سه گونه‌ی آن به نام‌های «سوسمار خاردم ایرانی»، «سوسمار خاردم بین‌النهرین» و «سوسمار خاردم مصری»، در ایران یافت می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. ای کاش اصلا سوسماری وجود نداشت . حيوانات وحشی و خونخوار گويا از خانواده ديوان باشند.

    1. به نظر من انسان‌ها که درک نمیکنند دنیا تعلق به تمام جاندارها هست از خانواده دیوان هستند!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07