لوگو امرداد

چکیده‌ی نوشتار‌های روز دوم مانتره(1)

MANTRAAبیست و چهارمین همایش اوستا‌خوانی و گات‌ها‌شناسی مانتره پنج‌شنبه نهم شهریورماه 1396 برگزار می‌شود. چکیده‌ی نوشتارهایی که در روز دوم همایش مانتره ارایه می‌شود را در پی بخوانید.

تالار بزرگ از ساعت 16 و 30 دقیقه میزبان گروه زیر است.

گروه جنبی زیر 18 سال

 

بیایید سوشیانت شویم

فروزان ایرجی، مهرنوش موبد ، مهرنگار موبد

 

برقراری داد و راستی و درستی و همه نیکی ها در جهان آرزوی همه انسان‌ها بوده و هست و امید مهم‌ترین پایه معنوی هر انسان و جامعه‌ای است. در گات‌ها چندین بار اشوزرتشت خود را سوشیانت یعنی نجات دهنده می‌خواند، بنا به سنت سه هزار سال اخیر عمر جهان مادی، عهد سلطنت روحانی زرتشتی و سه پسران آینده او است، که هریک به فاصله هزار سال از همدیگر پا به دائره وجود گذارند. اسامی سه پسر و اسامی مادر‌های آنها و محل تولد آنها در خود اوستا مندرج است.  وقت ظهور آنان در اوستا معلوم نیست؛ همین قدر می‌دانیم که در آخرالزمان ظهور خواهند کرد، ولی در کتب پهلوی وقت تقریبی آن معلوم است. آنچه آشکار است در فرهنگ زرتشتی آمدن موعود آخرالزمان پایان گیتی نبوده، بلکه پایان بدی‌ها و نارسائی‌ها می‌باشد، از آن زمان به بعد ستم و تعدی و بی‌عدالتی و گرفتاری‌های انسان‌ها پایان خواهدیافت و داد و راستی و نیکی سرتاسر جهان را فرا خواهدگرفت و این آرزوی بشری، محال و غیرقابل دسترس نیست و مسلماً روزی همه انسان‌ها به این آرمان دست خواهند یافت. بنابراین شایسته است که با پیروی و تقویت صفات امشاسپندان در اندیشه و گفتار و کردارمان جهان را تازه و نو گردانیم.

 

کلیدواژه‌ها: سوشیانت، سوشیانس، نجات‌دهنده، بهرام

 

یگانه پرستی در گاهان

بابک نیک دین، آرشام باوفا

 

براساس دین آریایی‌ها خدایان مختلفی توسط مردم پرستیده که مهم آن میترا، آگنی و . . . بود. آریایی‌ها بیشتر طبیعت‌پرست و نیاپرست بودند و در زمان ظهور زرتشت مردم به یگانه‌پرستی دعوت شدند و خدایان قدیم همگی حذف گردیدند، بعد از زرتشت ابتدا یارانش ادامه کار وی را دنبال کردند و از به انحراف کشیده‌شدن دین جلوگیری نمودند، ولی بعدها با توجه به اینکه نوشتار نبود و مطالب سینه به سینه و شفاهی حفظ می‌گردید دین به انحراف کشیده شد و خدایان پنداری جای خود را به ایزدان دادند ولی گاتها که کتاب آسمانی زرتشتیان است همچنان دست‌نخورده باقی ماند. وجود ایزدان و سایر خدایان پنداری در اوستا و سایر ادبیات زرتشتی پژوهشگران را به اشتباه انداخته و دین زرتشت را یگانه‌پرست ندانسته، در این میان وجود جنگ خیر و شر (اهورامزدا و اهریمن) که در زروانیسم بیشتر به چشم می‌خورد و وارد دین زرتشت گشته بود به این مسئله دامن می‌زد. برآنیم که با به چالش کشیدن مطالب گاتها و بررسی مسئله‌ی “شر” در دین زرتشتی یکتاپرستی در دین زرتشتی را اثبات کنیم.

 

کلیدواژه‌ها: اهورامزدا، میترا، آگنی، خیر، شر، زروانیسم، نیاپرست، اهریمن

 

نگاهی به انسان شناسی اشوزرتشت و دلالت های تربیتی آن

پژمان مهرشاهی، سهراب کیانی

 

انسان‌شناسی، پس از خداشناسی محوری‌ترین مسئله نزد ادیان است؛ زیرا مبنای آفرینش جهان و فرستادن پیامبران، برای انسان و هدایت او بوده است. ادیان بر اساس بینش خود نسبت به انسان، مراتب تکامل معنوی او را در نیل به سعادت نهایی انسان ترسیم می‌کنند و خودشناسی را نخستین گام در پیمایش این مسیر می‌دانند. این مقاله با روش تحلیلی ـ استنتاجی، به بررسی نگرش زرتشت به انسان و ابعاد وجودی او، خودشناسی زرتشت، دلالت‌های تربیتی برخاسته از انسان‌شناسی وی، در مقوله‌های چهارگانة اهداف تربیتی، روش‌های تربیتی، ویژگی‌های معلم و مربی می‌پردازد. همچنین در این مقاله، بر اساس انسان‌شناسی زرتشت و استلزامات تربیتی وی، به برخی مفاهیم و آموزه‌هایی که در خط سیر تکاملی ادیان، تحول و تکامل یافته‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

کلیدواژه‌ها: انسان‌شناسی زرتشت، خودشناسی زرتشت، اهداف تربیتی، روش‌های تربیتی، ویژگی‌های معلم، ویژگی‌های مربی

 

نیروهای گاهانی

پریسا رایومند

 

در این نوشتار به نیروهایی که در گاهان از آن­ها یاد شده است، نظر افکندیم و به بررسی بندهای گاهانی که در آن­ها واژه­‌ی نیرو آمده بود، پرداختیم و با توجه به قراین گاهانی تلاش کردیم که هر یک را که از نظر واژگان متفاوتند، درک کنیم و بدانیم که منظور و هدف اشوزرتشت چه بوده است و به چه دلیل برای این نیروها واژگان متفاوتی را آورده­اند؟ آیا این واژگان متفاوتی که برای نیرو به کار رفته­‌اند مفاهیم متفاوتی را نیز به همراه دارند و آیا هر یک از این واژگان به نوع خاصی از نیرو اشاره می­‌کنند؟

 

کلیدواژه‌ها: خشترا، ائوجه، تَوا، اَمَوَنت، وَرِچَه، نیرو، توان

 

گروه جنبی بالای 18 سال

 

ساختار ارزشگذاری و سنجش نیک و بد در اندیشه زرتشت

بهنام مرادیان

 

آن‌چه که بر اساس بررسی گاتهای زرتشت می‌توان به عنوان ساختار ارزش‌گذاری فلسفه زرتشتی شناسایی کرد، پیرامون مفهومی به نام «زندگی» و «نازندگی» می‌گردد. به عبارتی هر کنشی در جهان که منشا انسانی داشته باشد و بخواهیم آن را در چارچوب‌های اخلاقی بسنجیم، اندیشه‌ی زرتشتی، آن را با مقدار «زندگی‌افزایی» یا «زندگی‌کاهی» می‌سنجد.

 

در یک لایه‌ی تحلیلی خُردتر، بر هر پدیده‌ای یا سامانه‌ای نظمی حکم‌فرما است. به یک نظم زندگی‌افزا، اشا گفته می‌شود و هر کس باید در چارچوب این نظم حرکت کند و از نظم کاهنده و تباه‌‌گر (دروج) دوری کند.

 

در یک تحلیل عملیاتی، آن کاری از دید اندیشه اشوزرتشت، یک کار نیک به شمار می‌رود که در راستای آبادانی و سازندگی جهان باشد، جلوی خشونت و ویرانگری را بگیرد و با دانش و اندیشه نیک و رسا (وهمن و آرمئیتی)، زندگی مردمان را بهبود بخشد.

 

کلیدواژه‌ها: جهان‌بینی، نیک و بد، اخلاق، معیارهای اخلاقی

 

 

تعصب ( پافشاری نابخردانه )

مهزاد جمشیدی، مهرنوش منوچهری

 

تعصب، پافشاری نابخردانه بر روی مسئله یا عقیده‌ه­ای است و نقطه مقابل روشن بینی می­باشد. برای مقابله با تعصب نباید اجازه دهیم اعتقاد راسخ باعث رکود ما شود.

 

خرافات، آن دسته از باورهایی است که علم کاملأ آن­ها را رد کرده و برخلاف حقیقت می­باشد یا مردم را از درک حقیقت و شناخت دور نگاه می‌­دارد؛ و باید کنار گذاشته شود و در مقابل دسته­ای از باورها هستند که تعصب (پافشاری نابخردانه) نام دارند و در زمان­های گذشته دارای دلیل و قابل اثبات بوده­‌اند اما اکنون با تغییر شرایط و روش زندگی، بنا به گاتها و پایه‌­های دین زرتشتی باید بازنگری و در صورت امکان اصلاح گردد. از راه­ حل­­‌هایی که در دین زرتشتی برای مقابله با تعصب وجود دارد، خویش­کاری هرفرد زرتشتی در فرشکرد یا تلاش برای تازه گردانیدن و نو کردن جهان می­‌باشد که این کار نباید دلخواه و به سلیقه‌ی شخصی فرد باشد بلکه باید از اصول دین پیروی کند. در باور زرتشتی، آن انسانی به راستی پیروز است که خود را با اشا، همگام و همراه سازد و راستی و پاکی و درستی، مهر و فروتنی و دیگر فروزه‌­های نیک را در خود پرورش دهد.

 

کلیدواژه‌ها: باور، تعصب، فرشکرد، اشا، خرد، آزادی، اختیار

 

ویژگی‌های هازمان گاهانی

مهران سپهری

 

این پژوهش ساختار و رهبری هازمان را از دید گاتها بررسی می‌کند. در این هازمان اهو (رهبر دنیوی) که منتخب مردم است و رتو (رهبر مینوی) که پاک و نیک است باهم برای پیشرفت هازمان کار می­‌کنند. در این هازمان افراد با یکدیگر برابرند و خواستار خوشبختی دیگران هستند. وهومن یا نیک اندیشی همراه با اشا یا هنجار، هازمان را به شهریور یا توانایی می‌­رسانند. بخش دوم پژوهش به آرمان‌­شهر زرتشت اختصاص دارد.  

 

کلیدواژه‌ها: زرتشت، هازمان، اشا، وهومن، هازمان گاهانی، خشترا

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09