لوگو امرداد

راه‌اندازی رشته مطالعات زرتشتیان در دانشگاه کالیفرنیا، ارواین

imagesدانشگاه اراوینرشته مطالعات زرتشتیان  از دهش نیکوکار ایرانی، برای نخستین بار در آمریکا در  مرکز ایران‌شناسی دکتر «جردن» دانشگاه کالیفرنیا ارواین (UCI)  راه‌اندازی می‌شود.
دانشگاه ارواین Irvine کالیفرنیا ، Irvine 29 ژوئیه 2020 یک پیشکش یارانه‌ی 1.5 میلیون دلاری از بنیاد مسیح برای بنیادگذاری کرسی مطالعات زرتشتیان دریافت کرده که در نوع خود در ایالات متحده برای نخستین بار است. افزون بر این ، دانشگاه کالیفرنیا با بیشینه 500000 دلار از این رشته‌ی مطالعاتی پشتیبانی خواهد کرد.
بنیاد مسیح از سوی نیکوکار دکتر فریبرز مسیح، بازرگان و کارآفرین ایرانی مقیم آمریکا، مهندس سازه، پژوهشگر سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی، پیشگام در زمینه سیستم‌های میکروتکنولوژی پایه‌گذاری شده است. بنیاد مسیح پیشینه‌ی فراهم کردن سرمایه‌گذاری‌های بشردوستانه در آموزش و پرورش، هنرها و در زمینه‌های سلامتی را دارد.

فریبرز مسیح گفت: با گسترش برنامه مطالعات فارسی در دانشگاه ارواین UCI شامل آئین زرتشتی، به جوانان انگیزه داده می‌شود تا آگاهی چند فرهنگی خود را که اساس کار و زندگی در یک جامعه‌ی مدرن است را توانمند سازند. دارندگان کرسی مطالعاتی که از سوی گروه مطالعات کلاسیک و مطالعات دینی پشتیبانی می‌شوند، به عنوان یک متخصص در آیین زرتشت که یکی از کهن‌ترین ادیان جهان است، شناخته می‌شوند. دکتر مسیح امیدوار است که پژوهش و به چالش کشیدن جامعه‌ی پارسیان هند، گروهی از پیروان زرتشتیان که هنگام و پس از تازش تازیان به ایران به شبه قاره هند کوچ کرده‌اند، الهام بخش شود و به آنها در احیای فلسفه تاریخ باستانی ایرانیان کمک کند.

تورج دریایی، استاد تاریخ دانشگاه ارواین UCI، رئیس مطالعات و فرهنگ فارسی در بنیاد مسیح گفت: سپاسگزار دکتر مسیح برای پایه‌گذاری این شاخه مطالعاتی جدید برای گسترش پژوهش در زمینه‌ی مطالعات زرتشتیان هستیم. این کرسی، مطالعه تاریخی و فرهنگی غنی جهانی را در این مرکز تقویت می‌کند  و همچنین سطح دانش آن را نه تنها در UCI بلکه در سراسر جهان بالا می‌برد.

آندروماچ کارانیکا، استادیار و دارنده‌ی کرسی مطالعات کلاسیک* دانشگاه ارواین گفت: “زرتشت یکی از نیروهای برجسته دینی و فلسفی جهان باستان بوده است. پایه‌گذاری کرسی فردوسی باعث افزایش درک باستان و میراث گسترده آن در دنیای امروز می‌شود و پژوهش‌های جدیدی را برای پژوهشگران UCI به ارمغان می‌آورد.

برایان تی. هروی، معاون رییس پیشرفت دانشگاه و روابط فارغ‌التحصیلان دانشگاه ارواین افزود: آیین زرتشت نماد میراث فرهنگی برای ده‌ها هزار نفر از ایرانیان است، که بسیاری از آنها درست در اینجا در منطقه UCI در اطراف کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کنند. با پیش‌کش سخاوتمندانه‌ی دکتر مسیح، ما پیشنهادهای خود را در مطالعات فارسی پرورش خواهیم داد و به منافع عمومی خدمت می‌کنیم.

در سال 2005، بنیاد مسیح بودجه‌ی راه‌اندازی مرکز مطالعات و فرهنگ فارسی ساموئل جردن UCI، اولین مرکز متمرکز بر ایران‌شناسی، مستقل بین رشته‌ای در سیستم دانشگاه کالیفرنیا و بدون وابستگی به یک بخش خاور نزدیک‌شناسی یا خاورمیانه‌شناسی را تأمین کرد. فریبرز مسیح از دانش‌آموختگان دبیرستان ماندگار البرز نام دکتر جردن بنیانگذار دبیرستان البرز و بخشی مؤثر در بنیان سیستم آموزشی ایران را بر روی مرکز مطالعات فرهنگ فارسی گذاشته است.
کرسی مطالعات زرتشتیان وابسته به این مرکز ایران‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در ارواین است و به پاس ارج نهادن به شاعر بزرگ ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی، این کرسی به نام «فردوسی»، نامیده می‌شود. شاعری که با سرودن شاهنامه، نقش بسزایی در پاسداشت زبان فارسی داشته است.

1200px Touraj Daryaee 1
دکتر تورج دریایی، دانشیار «تاریخ ایران و جوامع پارسی‌زبان» و رئیس مرکز مطالعات ایرانی دکتر سموئل جُردَن در دانشگاه کالیفرنیا، ارواین
Fariborz Maseeh 768x1082 1
نیکوکار دکتر فریبرز مسیح، دارنده‌ی بنیاد مسیح

*مطالعات کلاسیک، شاخه‌ی علمی مطالعه پیرامون آثار یا اندیشه‌های ماندگاری است که رفته رفته بخشی از میراث بشری به شمار آمده و می‌آیند.

-برگردان برگرفته از تارنمای دانشگاه کالیفرنیا در ارواین

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. آفرين بر انسانهاي مهرگستر …. اینگونه کارها هرچند که خیلی دیرشده است ولی بسیار خوب و بایسته است. انديشه ها و گفتار آشو زرتشت، آنقدر بزرگ و شايسته جهانيان است که بایستی اينگونه حرکات در جای جای دنيا رخ بدهد . باید جهانيان بدانند که اگر الان فلاني و فلاني در نقاط مختلف دنيا نظر از انسانيت و رفتار نيک میدهند اين سخنان را به تفصيل آشوزرتشت گرامي در بيش از 3500 سال پيش بيان نموده است. به اميد روزی که فلسفه و گفتار زرتشت در همه دنيا بعنوان يک واحد درسی آموزش داده شود چرا که برای جهان مفيد و سودمند است. اگر واقعا گفتار زرتشت در جهان نهادينه شود هرگز جنگي رخ نخواهد داد و جهان رو به آباداني ميرود چرا که زرتشت از زندگي مبتني بر خرد، انسانيت و آزارندادن خود و ديگران ، خدمت رساني و پشتکار و راستي سخن ميگويد.

  2. سلام وعرض ادب
    خواهش میکنم آدرس پست اکلترونیکی یا ایمیل یا شماره تماس یا پل ارتباطی با دکتر فریبرز مسیح را بفرمایید متشکرم

  3. سلام.تلاش ها و اقدامات دکتر فریبرز مسیح باعث افتخار ایرانیان در عرصه ی بین المللی میباشد.
    ضمن تشکر و قدر دانی از زحمات ایشان میخواستم پیشنهاد بدم که اگر امکانش هست ایشان به جذب دانشجویان نخبه ی ایرانی( که توان مالی ضعیفی دارند ولی علاقمند به گرفتن بورس تحصیلی در دانشگاههای آمریکا میباشند)کمک کنند.
    این کمک میتواند :
    هم از طریق اختصاص سهمیه مخصوص جذب دانشجویان ایرانی در دانشگاه پورتلند ویا کالیفرنیا باشد،
    و هم از طریق کمک مالی و اختصاص بورس مناسب برای دانشجوی پذیرفته شده .

    بنده به شخصه دانشجوی بسیار باهوش و مستعدی را میشناسم که به دلیل هزینه های زیادی که پروسه اپلای در ایران دارد ((اعم از هزینه امتحان تافل و ایلتس و جی آر ای و اپلیکیشن فی و …و بعد از گرفتن بورسیه هزینه سفر به کشور همسایه برای گرفتن ویزا و بعد هزینه بلیط امریکا و..)) نمیتواند اقدام به گرفتن بورس تحصیلی بنماید.
    ممنون که امکان نوشتن پیشنهاد را دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06