لوگو امرداد
به بهانه‌ی هفتمین روز درگذشت چهره‌ی برجسته‌ی سینما و تلویزیون ایران

اکبر عالِمی، عالِم سینما بود

11 5هنرهفتم، سینماماورا و آن روی سکه، شب‌ها پنجره‌ای بودند روبه سینمای ایران و جهان برای مخاطبان سه دهه تلوزیون ایران. مجری خوش چهره‌ای که دیگر میان تماشاگران تلوزیونی شناخته شده بود را همه بیاد دارند . اکبر عالِمی مجری و استاد برجسته و آراسته قاب تلوزیون که دیگر میان ما نیست، مردی که همیشه درحال کار و ساخت بود حتا تا دم مرگ . استاد اکبر عالمی ۱۳ تیرماه ۱۳۲۴ خورشیدی، در اهواز زاده شد. اهل دامغان بود اما به خاطر کار پدر که دامپزشکی چیره‌دست بود میان شهرهای ایران همیشه در سفر بودند. دو ساله بود که به کوی معصوم‌زاده‌ی دامغان و زادگاه پدری‌اش بازگشت. اکبر عالمی به عشق سینما راهی تهران شد و رشته‌ی رادیو تلویزیون را در دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک خواند و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته‌ی سینما از دانشگاه تربیت مدرس گرفت. سپس مدرک دکترای سینما را از کشور انگلستان دریافت کرد و به ایران بازگشت.
استاد اکبرعالمی از پیشگامان عکاسی و فیلمسازی تبلیغاتی درایران بود. از سال ۱۳۶۸ خورشیدی، ساخت تیزر تبلیغاتی را بر دوش گرفت و آن را رونق بخشید و سپس به مستندسازی روی آورد.
اکبر عالمی پیش‌تر بازیگری را در فیلم (بابا نان داد) سال ۱۳۵۱ خورشیدی، تجربه کرده بود. این مجری توانمند همچنین دستی در ترجمه‌ی کتاب نیز داشت که می‌توان در میان ترجمه‌های وی از دو اثر شناخته‌شده‌ی «قدرت واژگان» و «تمهیدات سینمایی» یاد کرد. عالمی جدای از قاب تلوزیون و ترجمه و مستند‌سازی در دانشگاه تهران و تربیت مدرس تدریس می‌کرد. وی همچنین مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسوولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را نیز بر دوش داشت. زنده‌یاد اکبر عالمی همچنین هموند(:عضو) فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز از هموندان انجمن مدرسان سینما بود. از دیگر فعالیت‌های ماندگار وی گویندگی مجموعه‌ی پنج بخشی جهان، «آفریده‌ی هنر» درباره‌ی تاریخ هنر و مستند «چرا زیبایی مهم است؟» درباره‌ی فلسفه‌ی زیبایی در هنر (این مجموعه‌ها تاکنون منتشر نشده‌اند) و مجموعه‌ی پنج بخشی «نوابغ عکاسی» درباره‌ی تاریخ عکاسی در شبکه مستند به تهیه‌کنندگی و مدیریت دوبلاژ بهزاد زهرایی را می‌توان نام برد.
استاد عالِمی در درازای فعالیت هنری تصویری خود نزدیک به سی مستند برای صنایع، داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، اسپانیولی و عربی ساخته است.
استاد عالمی را باید گنجینه‌ای از دانش سینمایی و مستند و نگاه‌بانی برای آثار لابراتوری ایران دانست. او بسیاری از نگاتیو‌های قدیمی سینما و تلوزیون را درجریان انقلاب اسلامی نگهداری و بسیاری ازآنان را بازیابی کرد . یکی ازاین آثار ارزشمند بازیابی شده تصاویر مربوط به اولین فیلم‌برداری ایران در سال ۱۹۰۰ میلادی است که به‌دست میرزا ابراهیم عکاس‌باشی در دوران قاجار تصویر‌برداری شده است.
خدمت و تاثیر اکبر عالمی در تلوزیون و مستند‌سازی ایران همانند اثر گذاری عباس جوانمرد در تیاتر، هوشنگ سیحون در معماری و محمدرضاشجریان، در موسیقی سنتی بوده است. اکبر عالمی اگرچه دیگر درمیان ما نیست اما وی و آثار برجای‌مانده‌اش در یادها جاودان است.
زنده‌یاد علی‌اکبر عالمی ۲۲ مهرماه 1399 خورشیدی، پس از دچارشدن به بیماری جهانگیر کرونا درگذشت.
یادش گرامی

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. روح عزیزش شاد بسیار خوش اخلاق و با تمام سواد بالایی که داشتند اما متواضع بودند.حیف و حیف زود از پیشمون رفتند .
    در سرای نور و مینوی جایگاهشان باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09