لوگو امرداد
ناهماهنگی‌ها پیرامون خبر کشف تندیسی تاریخی

بخشی از تمدن جیرفت در کیف یک مسافر!

2802a12a dd48 4d0c 8899 b4de7b370d22چندی پیش خبرها از کشف تندیس سرباز هخامنشی در کیف یک مسافر در نایین حکایت داشتند، اما واقعیتِ این شی عتیقه چیست و به چه دوره‌ی تاریخی بازمی گردد؟
به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش کشف تندیس سرباز هخامنشی در کیف یک مسافر در نایین خبرساز شد. این خبر بنابر گفته‌ی هادی کیان‌مهر، فرمانده‌ی انتظامی شهرستان نایین، منتشر شد. او گفته بود: «ماموران انتظامی نایین در زمان کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری مشکوک و آن را متوقف کردند. در بازرسی از کیف مسافری یک مجسمه‌ی سرباز هخامنشی که سنگی بود کشف و به اداره میراث فرهنگی شهرستان نایین تحویل داده شد».
وی با اشاره به دستگیری یک تَن در این‌باره، افزود: «کارشناسان اداره‌ی میراث فرهنگی قدمت این مجسمه را ۲ هزار سال پیش تخمین زده‌اند و ۳۰۰ میلیون ریال ارزش‌گذاری شده است».
اما از آن‌سو محمود مدنیان، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین، در این‌باره گفت: «خبری که درباره‌ی کشف مجسمه سرباز هخامنشی توسط فرمانده انتظامی شهرستان نایین منتشر شد، اشتباه و بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی نایین بوده است. این در حالی است که مجسمه کشف شده در ساک مسافر در واقع یکی از مجسمه‌های مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد و از جمله اشیایی است که به تمدن جیرفت ارتباط دارد. در واقع این شی تاریخی نیز از همان منطقه آورده شده است».
اثر کشف‌شده تندیسی آیینی از تمدن جیرفت است
مدنیان افزود: پس از تحویل این اثر توسط نیروی انتظامی نایین و کارشناسی‌های انجام شده، دیرینگی (:قدمت) این تندیس هزاره سوم پیش از میلاد گمانه زده شده است. این اثر یک پیکره‌ی سنگی است که به گمان بسیار مورد استفاده آیینی قرار می‌گرفت و بسیار ارزشمند است. احتمال می‌دهیم این شی در حفاری‌های غیرمجاز که در جیرفت روی داده، به دست آمده است. اکنون نیز شخصی که این تندیس در ساک او پیدا شد، بازداشت است.
وی در پاسخ به این پرسش که در سال جاری تاکنون چند شی تاریخی هنگام قاچاق و جابه‌جایی در نایین به دست آمده است؟ گفت: «هرچند امسال اولین موردی است که با آن روبه‌رو شده‌ایم، اما در سال‌های گذشته موارد متعددی از این دست دست جابه‌جایی را شاهد بودیم چنانکه یک سال ۲۸ مورد و یک سال ۸ شی عتیقه همانند مجسمه‌ای که در چند روز گذشته به دست آمد، داشتیم و می‌توان گفت پیدا شدن چنین اشیای عتیقه‌ای در نایین سابقه دارد. این اشیا بسیار نفیس هستند چراکه تمدن جیرفت بسیار خاص و منحصر به فرد است».
به گفته‌ی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین، این گستره یکی از مهم‌ترین منطقه‌های گلوگاهی و نقطه‌ی ارتباط میان جنوب و مرکز کشور است و هر ساله در پایگاه ایست بازرسی که در نایین فعال است، اشیای عتیقه نیز در کنار دیگر مواردی که قاچاق می‌شوند، به دست می‌آید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09